• qattla

Prata "på" eller prata "om"?

Ja, vad heter det egentligen? Någon som vet vad som är rätt och fel? FINNS det något som är rätt eller fel?

Pratar man om något, eller pratar man PÅ något?

Min pojkvän från Värmland hävdar att det heter att man tex "vi pratade PÅ vädret när jag mötte min kusin i lördags"...

Själv tycker jag det låter helt sjukt.

• Svar på tråden Prata "på" eller prata "om"?
  • Panzarlarv

prata "på" .. så klart =D

• MrM

Värmländskan är ett läte som inte har några som helst kopplingar till svensk grammatik. Alla eventuella likheter med svenska språket är helt och hållet slumpmässiga.

Mvh

• Sencha
    MrM skrev 2009-05-09 21:15:40 följande:
    Värmländskan är ett läte som inte har några som helst kopplingar till svensk grammatik. Alla eventuella likheter med svenska språket är helt och hållet slumpmässiga. Mvh

TS: självklart pratar man OM något.
    0401 & 0807
  • qattla
    Sencha skrev 2009-05-09 21:19:12 följande:
    TS: självklart pratar man OM något.
    Precis min åsikt. Fast enligt honom är det väldigt vanligt att säga "på" när andra säger "om"...
  • qattla

Jag tänker inte ge upp detta, om jag så måste kontakta en språkprofessor!

• Annanym

Om. Han får väl säga vad han vill, men det heter "om". Basta.

• Angels Fall First
    MrM skrev 2009-05-09 21:15:40 följande:
    Värmländskan är ett läte som inte har några som helst kopplingar till svensk grammatik. Alla eventuella likheter med svenska språket är helt och hållet slumpmässiga.Mvh
    People like you are the reason people like me need medication
  • Ulaninen

Det grammatiskt korrekta är att säga prata "om" något. Men dialekter är ju dialekter just för att de format svenskan på olika sätt, antingen gällande uttal, ordval, ordföljd eller prepositionsval, t.ex. Alltså kan man ju inte heller säga att det är helt fel att säga som din pojkvän gör, det är ju "rätt" där han kommer ifrån. Men som sagt, grammatiskt sett och i skriftspråk är det "om" som gäller. Oavsett talad dialekt så bör ju alla skriva på samma sätt, så grammatiskt riktigt som möjligt.

• qattla

Finns det ingen utbildad språkvetare här?

• qattla
    Ulaninen skrev 2009-05-09 21:25:53 följande:
    Det grammatiskt korrekta är att säga prata "om" något. Men dialekter är ju dialekter just för att de format svenskan på olika sätt, antingen gällande uttal, ordval, ordföljd eller prepositionsval, t.ex. Alltså kan man ju inte heller säga att det är helt fel att säga som din pojkvän gör, det är ju "rätt" där han kommer ifrån. Men som sagt, grammatiskt sett och i skriftspråk är det "om" som gäller. Oavsett talad dialekt så bör ju alla skriva på samma sätt, så grammatiskt riktigt som möjligt.
    Det lät som en vettig förklaring som jag kan köpa faktiskt.
  • MrsXanadu

Det heter prata om. Men att man sen har olika dialekter och olika sätt att prata gör inte allt korrekt för den saken skull.

I detta fallet är det fel att säga prata på.
    Inte säger man jag pratade på min dotter dop. För då säger jag ju att jag just pratade på min dotters dop och inte att jag pratade om det.

• Björnmossa

I Värmland och angränsande landskap (norra Dalsland tex) säger man "prata på" men det är inte snyggt i skriftspråk. Typ samma som skånskans "denna frukten är gul". Håller med den som skrev att dialekter aldrig är fel i talspråk, men förmodligen rättas detta i skoluppsatserna även i Värmland.

• Åsa

Aldrig hört "prata på". Om jag såg det i skrift utan förklaringen här hade jag trott det var en utlänning som inte behärskade språket.

Svar på tråden Prata "på" eller prata "om"?