• Anonym

Dags att separera nu? Snälla någon som vill prata lite?

Jag vet inte var jag ska börja eller varför jag skriver. Vill väl dela mina tankar med andra och höra andras åsikter. Har ingen annan att prata med!

Jag och min sambo har två barn. 2½ & 1½ år gamla.
    Vi har själva varit tillsammans i 6 år snart, men det är inte alls bra just nu.
    I går kom vi överrens att gå skilda vägar då sambon inte kan prata på ett vettigt sett, tar allt personligt o.s.v.

Sexlivet dog, kan man säga, när jag blev gravid första gången.
    Jag hade ingen sexlust och jag tyckte han gav mig dåligt samvete.
    Jag blev snabbt gravid igen efter första kommit så sexlivet hann liksom aldrig komma igång igen. Hade sexlust=noll.
    Detta resulterade i ganska bitter sambo, och efter att andra barnet kommit hade jag faktiskt inte lust att ha sex med honom. (Jo, det hände ibland, för hans skull)
    Inte en bra relation överhuvudtaget, han har bettet sig väldigt illa.
    Sagt så mycket elaka saker till mig som person, hur jag ser ut och hur jag är som mamma.
    Detta var otroligt jobbigt för mig att höra som nyförlöst, hur tjock och äcklig jag var.
    Vilket ju egentligen inte stämde, jag vägde 65 kg till 173 cm då när anda barnet precis kommit. Det inser jag nu så här efteråt, men just då var det riktigt jobbigt.

Nu har jag kommit till en punkt då sexlivet är viktigt för MIG! Jag vill återgå till ett normalt liv med min sambo och försöka få detta att fungera.
    Men det GÅR inte att prata med honom.
    Vi har sex ibland, kanske 1 gång i månaden, ibland oftare ibland mer sällan. Och det är alltid samma sak, tråkigt sex i sängen in ut, slut. Ungefär.

Så jag har försökt att ta upp med sambon hur jag vill ha det och vad som skulle kunna få mig att tända till lite mer. Men han vägrar ta till sig, han säger "Sexlivet kommer aldrig bli bra det är ingen idé vi pratar om det. Jag blir bara besviken."

Ja, jag vet. Sexlivet är bara en liten del av ett förhållande men jag tar upp det som exempel så ni ska förstå ungefär hur han är...

Angående hans beteende mot mig så kan han fortfarande bli så. Arg och säga dumma saker. Nyligen stod han och hånskrattade åt mig när jag grät efter ett gräl och vägrade sluta när jag bad honom, helt förstörd. Men det var tydligen jätteunderhållande.
    Gör man sådant när man älskar någon? Jag förstår mig inte på honom.
    Han har även börjat tappa tålamodet jättefort med barnen, skriker åt de. Jag får rycka in för enligt mig är det inte acceptabelt att stå och skrika åt en tvååring!

På ett sett känns det ganska skönt att vi bestämt att lämna varandra, men på ett annat sett känns de jättesynd för vi har varit med om så mycket och varit tillsammans sedan vi var unga i gymnasieålder och har två barn ihop.
    Detta är inte första gången han säger att han vill separera när jag försöker reda ut saker och ting. Han flyr.
    Han vill att jag ska bo här med honom iaf, det är inte ett alternativ för mig.
    Läser mycket på familjeliv att man inte ska separera i småbarnsåren och det ger mig väldigt dåligt samvete. Vad ska jag göra?

En annan sak är att jag börjat tänka på en gammal kärlek, jag blir galen på dessa tankar men jag antar att det är för att min relation är så dålig... Drömmer om honom m.m. Kanske "gräset är grönare på andra sidan.." tankar, man kan ju hoppas.

Eloge till dig som orkat läsa enda hit, jag behöver lite tankar och åsikter från er! Vet inte vem jag ska prata med annars?! Här kan jag vara anonym...

• Svar på tråden Dags att separera nu? Snälla någon som vill prata lite?
  • Anonym (kallie)

hej tjejen! det finns inget bra sätt att säga detta på.. men när jag läst ditt inlägg så tänker jag bara - det är dax för er att gå skilda vägar. och sen detta med att man inte ska separera för att man har småbarn är bara bull... det är ju bättre för barnen att se att mamma och pappa är glada och mår bra  på skilda håll än att dom mår dåligt tillsammans. det är vad jag tycker och tänker ialfl.. hoppas det ordnar sig!!kram.

• alitay

Hej,

Jag kan bara hänvisa till vad andra gjort. Men jag ska ge tips och råd och hoppas du blir lite klokare.

Jag hade flyttat, det är uppenbart att det inte är ngn attraktion eller kärlek i ert förhållande. Ett tydligt tecken på det är att du tänker på andra. Det viktigaste är hur du mår?? Du mår ju inte bra i situationen du är i idag och vill flytta från honom. Visst har ni gått genom mkt tillsammans och ni har haft det bra tidigare. Men det är inte särskilt ovanligt att personer växer ifrån varandra och tappar känslor.

Det jag tycker är bra är att barnen är så pass unga när ni separerar, då anpassar de sig lätt i en ny miljö. Visst, det kommer att vara tungt i början, men det blir bättre. Sen är barn fantastiska, de märker av minsta lilla av ett dåligt förhållande, de känner sig otrygga. Vet en som separerade och barnet var inte särskilt aktivt, satt mest stilla och lekte. Nu efter de flyttat så är det som en helt annan person, hon leker hej vilt och man märker på henne att hon är mkt gladare nu. Likaså föräldrarna, de är mkt lyckligare utan varandra och båda har hittat tillbaka till sig själva.

Hoppas du fick lite hjälp iaf ;)

• En Dum En

Anonym (kallie) skrev 2009-05-10 09:56:29 följande:

hej tjejen! det finns inget bra sätt att säga detta på.. men när jag läst ditt inlägg så tänker jag bara - det är dax för er att gå skilda vägar. och sen detta med att man inte ska separera för att man har småbarn är bara bull... det är ju bättre för barnen att se att mamma och pappa är glada och mår bra  på skilda håll än att dom mår dåligt tillsammans. det är vad jag tycker och tänker ialfl.. hoppas det ordnar sig!!kram.
    Håller med du!
  • Anonym (kramar om dig)

Barnen mår inte bra om inte föräldrarna mår bra, då e det mkt bättre att gå skilda vägar. En som älskar står inte o hånskrattar...
    stor kram sara

• Anonym

Jag vet att ni har rätt, men det är något som säger stop inom mig... Jag får panik!
    Gråter en massa när jag läser vad ni skriver, jag vet att ni har så rätt, men kan inte ta till mig det!
    Jag älskar honom massor, men tror det är som en kompis. Kan liksom inte hitta gnistan mellan oss, för det känns inte som jag får någon respons eller hjälp från honom.
    Även om jag vet hur mycket han tycker om mig verkar de inte som att han vill kämpa med mig!
    Det är bara jag som pratar o detta, han sitter mest och säger "mmmm" inget mer!
    Känns som jag får dra orden ur munnen på honom.

Sedan detta med ekonomin, han är snabb på att säga att jag inte har råd att flytta. Så sant. Är arbetslös från Juli.

• Love74

Att folk säger att man inte ska separera när barnen är små beror på(antar jag) är att småbarnsåren är väldigt påfrestande för en relation och klarar man sig igenom dem så håller man förhoppningsvis ihop livet ut. Frågan är om den här mannen är någ0n som du vill satsa på? Om det är det så tycker jag att ni ska försöka med alla medel att rädda ert förhållande, om det inte är det så finns det ingen anledning att försöka (barnen ja, men de mår bättre av att vara med lyckliga föräldrar).

Önskar dig lycka till!

• alitay

Klart att det känns motigt. Ingen som sagt att det är lätt att separera, särskilt när ni har så pass stort bagage tillsammans. Sen är det en enorm trygghet du har i den sits, även om du inte mår bra och kanske inte det bästa alt. för dig.

Ekonomin... Alltid ett strul! Jag hade så snabbt som möligt gått ut och sökt alla jobb som jag bara hittat, att komma från är det viktigaste. Detta måste vara den största tryggheten du har i förhållandet.

Just det att han är menlös och inte disskuterar hade gjort mig otroligt förbannad. Han spelar bara på att du inte har råd, enda argumentet för att ha dig kvar verkar det som.

• KUKSKALLEN

Må vara - men vad är du då?

Anonym (kramar om dig) skrev 2009-05-10 10:16:35 följande:

fy fasiken, hur kan du bara säga nått sånthär! men sen e du ju en kukskalle.....
  • Anonym (kramar om dig)
    KUKSKALLEN skrev 2009-05-10 10:17:11 följande:
    Må vara - men vad är du då?Anonym (kramar om dig) skrev 2009-05-10 10:16:35 följande:
    tack o lov ingen kukskalle....

o glad att du inte e min...
  • Anonym
    alitay skrev 2009-05-10 10:16:54 följande:
    Klart att det känns motigt. Ingen som sagt att det är lätt att separera, särskilt när ni har så pass stort bagage tillsammans. Sen är det en enorm trygghet du har i den sits, även om du inte mår bra och kanske inte det bästa alt. för dig. Ekonomin... Alltid ett strul! Jag hade så snabbt som möligt gått ut och sökt alla jobb som jag bara hittat, att komma från är det viktigaste. Detta måste vara den största tryggheten du har i förhållandet. Just det att han är menlös och inte disskuterar hade gjort mig otroligt förbannad. Han spelar bara på att du inte har råd, enda argumentet för att ha dig kvar verkar det som.
    Det du skriver är så rätt!
    Det kniviga med detta är att jag inte har dagis till yngsta förrän aug/sep. Vet inte ens datum...
Svar på tråden Dags att separera nu? Snälla någon som vill prata lite?