När jag får barn ska jag bara gå i klackade skor!
Så känns det i alla fall nu, efter att jag ännu en gång fått höra vad jag kommer/inte kommer att göra när jag får barn.
Vid en helt vanlig konversation med tre kollegor häromdagen pratade vi om skor. Jag älskar skor och bär alltid en sko med lite klack. Klackhöjden varierar från ett par centimeter upp till en decimeter, men gemensamt för i princip alla skor förutom löparskorna är att de har en liten klack. Mina kollegor var djupt imponerade att jag alltid bär just klack och jag berättade att jag faktiskt får ont i både rygg och hälsenor om jag går i platta skor.
Så kom det, som vanlig, utan att jag ens bett om det.
"Men när du får barn, då kommer du inte kunna ha klackade skor. Du kan ju inte dra barnvagn i sånt!"
Jag reste ragg (som vanligt när folk oombedda berättar för mig hur det blir när jag får barn) och ifrågasatte detta. Hur kommer det sig att man som mamma inte kan bära klackar? Jodå, blev svaret, man ska ju dra barnvagn och sitta i sandlåda. Detta kan absolut inte ske om man bär minsta lilla klack.
Så, mina vänner, om inget dramatiskt händer med min kropp, kommer jag, när jag fått barn, konsekvent att bära klackade skor. För jag förstår inte, kör man vagnen sämre med lite klack? Bygger man sämre sandslott i en lite högre sko? Roar man barn sämre i en snyggare sko?
Jag förstår inte, red ut detta åt mig!