• dae

er bästa potatismos

som frågan lyder.... vill ha recept på er bästa potatismos....

• Svar på tråden er bästa potatismos
  • hellan5454
    tisteln skrev 2009-05-11 15:09:02 följande:
    Använder stav för att göra mos, inte visp!! Bara matfett i, ingen mjölk alls. Massor av persilja!!! Grönt potatismos!! Ungarna älskar det! Och så är det nyttigt med persilja. Vill du vara lite onyttig tar du lite mer matfett
  • levandecharader
    hellan5454 skrev 2009-05-10 19:16:10 följande:
    i potatis mos ska det vara kokt potatis som man kokar utan salt. när den har kokat mjukt så tar man fram elvispen och kör tills potatisen är en grynig massa,, nu ska det saltas efter smak vitpeppar nypa socker,, tillsätt en klick smör,, vispa igen,,, nu tillsätts mjölk
    Jag gör nästan exakt som du, använder mjölig potatis och elvisp men inget socker annars likadant och i samma ordning blir så gott!
  • Fridayyy

ganska mycket riktigt smör och mjölk men det blir supergott med creme fraiche i också eller liknande. Testa det. Fyllig smak på nåt sätt. Det är så jäkla gott med potatismos. Åt det idag med lax..nu blev jag hungrig..IGEN.

• ixus
    hellan5454 skrev 2009-05-13 18:22:25 följande:
    nu gör ju jag mitt goda potatismos men visp,, med stav blir det potatis puré... mjölk har jag i när jag gör mos dock inte om man ska göra potatis bullar! Tråden var en som undrade hur VI GÖR VÅRT POTATIS MOS inte att du skulle tillrättavisa andra PUCKO
    Tillrättavisa? Det är det väl snarare du som gör....
    Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • SuzR

smör, mjölk, muskot, salt och peppar och gräslök eller persilja och blanda med elvisp.

• Maxpappa

Potatis, margarin, mjölk, salt och vitpeppar.

Mosar med potatispress. Använder fast matpotatis, king edvard kokar sönder så jäkligt...

Ska prova med creme fraiche nån gång, det lät intressant.

• Fridayyy
    Maxpappa skrev 2009-05-14 10:27:30 följande:
    Potatis, margarin, mjölk, salt och vitpeppar.Mosar med potatispress. Använder fast matpotatis, king edvard kokar sönder så jäkligt...Ska prova med creme fraiche nån gång, det lät intressant.
    Har faktiskt aldrig testat med fast potatis. Blir det nån skillnad? Det ska ju ändå mosas.
  • Maxpappa
    Fridayyy skrev 2009-05-14 17:51:53 följande:
    Har faktiskt aldrig testat med fast potatis. Blir det nån skillnad? Det ska ju ändå mosas.
    Jag tycker inte det blir nån märkbar skillnad.
  • Waldo

Mjölk och riktigt smör, kryddar med salt, peppar och muskot.
    Ska det serveras till fisk brukar vi ha i färsk spenat.
    Till vissa kötträtter har vi haft knaperstekt bacon

Alltid med potatisstöpel eller elvisp. Jag tycker det blir som tapetklister om man använder mixer

Men, never ever, någonsin pulvermos

• Ögonskuggan

Jäkligt gott med hackade gröna oliver i!!

Svar på tråden er bästa potatismos