snopp-ärftligt?
Anonym skrev 2010-06-02 21:43:36 följande:
Kan alltså min dotter ärva bröstens form från mig och min son sin snoppstorlek från sin mamma eftersom vi alla har kompletta genuppsättningar?Om man förutsätter att penisstorlek skulle kodas av en enda gen (galet osannolikt, men bara för diskussionens skull) så skulle man ju kunna tro att den genen sitter på den manliga Y-kromosomen. Sonen kan då inte ärva denna gen av sin mor eftersom hon inte har någon Y-kromosom.
Om denna enda gen märkligt nog skulle vara lokaliserad på X-kromosomen kan sonen får arvet från mamma eller pappa, som i sin tur förstås fått den av farafar, farmor, mormor eller morfar.
Nu är det inte så att egenskapen stor näsa, ljus hy, penisstorlek, osv rimligen kodas av en enda gen, utan sannolikt är resultatet av hundratals (eller fler?) gener man ärver från sina föräldrar. Detta ger en svåröverskådlig blandning hos barnen som gör att de liknar mamma och pappa lite grann, samt förstås mormor, morfar, farmor och farfar i olika utsträckning beroende på blandningen. Och själva arvet av olika fenotyper (hur vi "blir" som resultat av generna) blir oerhört oöverskådligt.