• shia755

snopp-ärftligt?

Är storleken på snopp ärftligt?

• Svar på tråden snopp-ärftligt?
  • Anonym (mja)

Visst, men sedan så kan det ju råka bli så att ett barn får en stor näsa och ett får en liten, så det är ju ingen garanti. Min sambo har dessutom väldigt grov medan hans bror absolut inte har det.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-10 23:49:56 följande:
    Till viss del kanske. varför undrar du? lillebror föddes nu med samma storlek som sin storebror har nu som är fyllda 3år.
    Häftigt
  • shia755

Var kommer 40% ifrån? Hur kommer det sig?

• Anonym (ja vad säger man)

Anonym (mja) skrev 2009-05-11 00:12:40 följande:

Visst, men sedan så kan det ju råka bli så att ett barn får en stor näsa och ett får en liten, så det är ju ingen garanti. Min sambo har dessutom väldigt grov medan hans bror absolut inte har det.
    å det vet du???
  • Anonym

Är storleken på f*an också ärftlig då? ursäkta frågan men eftersom det ändå diskuteras om män så....

• qattla
    Anonym skrev 2009-05-11 12:42:11 följande:
    Är storleken på f*an också ärftlig då? ursäkta frågan men eftersom det ändå diskuteras om män så....
    Det tror jag inte, men det är väl också möjligt. Det är lite svårare att mäta dessutom. Däremot är utseendet på brösten ärftligt. Men som med all annan ärftlighet BEHÖVER man inte ärva det, men det är möjligt. Framträdande drag hos någon är mer ärftligt.

Mina bröst är precis likadana som hos damerna på min pappas sida.
  • Anonym (mja)

Anonym (ja vad säger man) skrev 2009-05-11 12:40:36 följande:

Anonym (mja) skrev 2009-05-11 00:12:40 följande: å det vet du???
    Jo tyvärr vet jag det =O

Jag och min syster och min mamma har alla väldigt olika bröst. Däremot har vi exakt likadana (tjocka) vader.
  • Anonym

Kan alltså min dotter ärva bröstens form från mig och min son sin snoppstorlek från sin mamma eftersom vi alla har kompletta genuppsättningar?

• Doktorn
    Anonym skrev 2010-06-02 21:43:36 följande:
    Kan alltså min dotter ärva bröstens form från mig och min son sin snoppstorlek från sin mamma eftersom vi alla har kompletta genuppsättningar?
    Det skulle teoretiskt kunna vara så om egenskapen "snoppstorlek" kodas av EN enda gen som dessutom inte sitter på Y-kromosomen (män har XY som könskromosomer, kvinnor har XX).

Om man förutsätter att penisstorlek skulle kodas av en enda gen (galet osannolikt, men bara för diskussionens skull) så skulle man ju kunna tro att den genen sitter på den manliga Y-kromosomen. Sonen kan då inte ärva denna gen av sin mor eftersom hon inte har någon Y-kromosom.
    Om denna enda gen märkligt nog skulle vara lokaliserad på X-kromosomen kan sonen får arvet från mamma eller pappa, som i sin tur förstås fått den av farafar, farmor, mormor eller morfar.

Nu är det inte så att egenskapen stor näsa, ljus hy, penisstorlek, osv rimligen kodas av en enda gen, utan sannolikt är resultatet av hundratals (eller fler?) gener man ärver från sina föräldrar. Detta ger en svåröverskådlig blandning hos barnen som gör att de liknar mamma och pappa lite grann, samt förstås mormor, morfar, farmor och farfar i olika utsträckning beroende på blandningen. Och själva arvet av olika fenotyper (hur vi "blir" som resultat av generna) blir oerhört oöverskådligt.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym
    Anonym (mja) skrev 2009-05-11 00:12:40 följande:
    HA HA har du testar båda?
  • Buster78
    Anonym (mja) skrev 2009-05-11 14:40:53 följande:
    Anonym (ja vad säger man) skrev 2009-05-11 12:40:36 följande:
    Anonym (mja) skrev 2009-05-11 00:12:40 följande: å det vet du???
    Jo tyvärr vet jag det =O

Jag och min syster och min mamma har alla väldigt olika bröst. Däremot har vi exakt likadana (tjocka) vader.
    å mannen påstår till kvinnan: du kan inte få mig att både le och gråta!
    Kvinnan svarar: JO det kan ja.... Du har större kuk än din bror!
  • Anonym

Man ärver ju som sagt inte sin fars egenskaper rakt av utan kan ärva från mamma, pappa, mormor, morfar, farmor och farfar. 
    Så för att veta säkert om snoppens form och storlek ärvs måste jag jämföra min och mina bröders snoppar med min pappas, morfars, farfars, mormorsfars, morfarsfars..... ja du fattar.
    Så svaret du kan få av mig är att det troligen är ärftligt men jag har inte jämfört min snopp med tillräckligt många släktinagr för att veta säkert. Jag glömde fråga min mormor och farmor hur de upplevde sin mäns och färders snoppar och det finns heller inga bilder på äldre släktingars snoppar jag kan jämföra med.
    Det är säkert samma sak med sköten. Har du koll på om du ärvt storleken på klitoris och blygdläppar från mors eller fars sida? 

• gaud

Om man med ärftligt menar styrt av generna (vilket man rimligen bör gära) så är det säkert så att snoppstorleken är ärftlig. Det betyder inte att man måste ha samma storlek som sin pappa. Så enkelt fungerar inte gener. Med andra ord är det inte så att fall där man har annan snoppstorlek än sin far eller bror motsäger att snoppstorleken är ärftlig.

Om det vore så att snoppstorleken inte är ärftlig, kan man ju undrar vad som då påverkar. Möjligheterna att skaffa större snopp borde då vara betydligt bättre.

• 33Blekinge

jag har en son, och jag tror det. vi har samma "utseende" -

Intressant för dagisfröknar......=)

• Anonym (mja)
    Anonym skrev 2010-06-02 22:05:41 följande:
    HA HA har du testar båda?
    Jo =O
Svar på tråden snopp-ärftligt?