• Min högsta önskan

Hur be grannen att INTE klippa gräset på kvällen??

Vi har ett problem med våran granne..
    Varje söndagskväll klockan halv 8 börjar han köra igång gräsklipparen..
    Eftersom vi vid den tiden nattar vår son, så är det fruktansvärt irriterande eftersom sonen älskar gräsklippare och självklart vill titta! Det tar jättelångtid innan han kommer till ro och somnar.
    Grannen är i 25-årsåldern och har inga egna barn, så han kanske inte tänker sej för..

Har ni några förslag på hur man kan be grannen att klippa lite tidigare på kvällen?

Vi vill ju helst inte att vi ska bli osams, men det funkar inte längre. Ska han hålla på så här hela sommaren igenom så lär vi bli förbannade! Det var nämligen likadnat förra sommaren, men då brydde sej inte sonen om det...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur be grannen att INTE klippa gräset på kvällen??
  • lia76

Tala om för honom precis hur det är.
    Man behöver ju faktiskt inte klippa gräset så sent på kvällen

Stella och Ida
  • Butterscotch

Gå över till grannen och säg: "Ursäkta mig, jag undrar om det vore ok med dig att klippa gräset lite tidigare om söndagskvällarna. Halv åtta är vår sons läggningstid och det är svårt att få honom att somna när det låter så mycket".

Busenkelt!

• Freiya

det e väl bara att be honom när ni ser honom, säg precis som det är och förklara snällt. Han har säkert inte tänkt på det utan tycker att det är skönt att klippa när det e svalare ute och inte mitt på dan!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Minas

Prata med honom lugnt och sansat bara, det kan ju vara som du säger att han inte vet hur det är med barn och läggtider.
    Annars vet jag inte om du kan göra mycket mer, man får ju klippa gräset vid den tiden som jag förstår enligt lagen så jag hoppas ni har en schysst granne som lyssnar på er!

• TheMother

Gå dit nån dag här i veckan (dvs inte när han är i färd å ska klippa gräset) och fråga honom om det är möjligt för honom att klippa gräset lite tidigare på kvällen, eller vid helt annan tidpunkt, och förklara sedan läget med din son. Förhoppningsvis förstår han problemet för dig och är tillmötesgående. Annars kan man nog inte göra något särskilt, han har ju rätt att klippa när han vill. Men då har du ju iaf försökt.

• Kristin24

Låt inte arg när du går och säger till, tala bara om att ni nattar sonen vid den tiden och att han älskar att titta på gräsklippare så det vore snällt om han kunde klippa lite tidigare.

Vi bor i lgh men har ett hus mittemot oss med en ung barnfamilj...i förrgår klippte han gräset runt 21.00.....och det är en stor gräsmatta. Nu stördes inte vi så mkt av det men kan tänka andra gjorde det. Vi reagerade ju eftersom de har småbarn själva.

Go och glad Kexchoklad
  • ming

Det är väl bara att säga: "Vi har barn som lägger sig vid den tiden. Vi skulle bli jättetacksamma om du kanske skulle kunna klippa gräset lite tidigare på dagen istället. Går det bra, tror du?"
    Och sedan se vad han säger.

• Min högsta önskan

Självklart vet jag ju att det inte är en sen tid i den bemärkelsen, och anatgligen är det väl så enkelt som ni säger...
    Okej om det skulle hända någon enstaka gång, men att sätta det i rutin..
    Men vad 17 ska vi svara om han säger att han inte hinner tidigare på dagen??
    Det är då vi är rädda för att vi ska bli irriterade på honom! Han är nämligen lite ego av sej och kör sitt eget race...

• Minas

Jag har inga egna barn så vet inte hur lättväckta de är, men det går inte att han startar en halvtimme senare då? Om er son hinner somna tills dess?
    Men annars tycker jag ju faktiskt att han borde hinna någon annan gång, han har väl bara det som rutin antagligen då han inte vetat om att han stör.
    Förstår att det inte är lätt att "bara gå och prata med honom" eftersom detta är ett problem för er, men han vet ju faktiskt inte att ni blir irriterade på detta så jag tror inte det kommer bli jobbigt för honom att höra.

• Kinya

Min högsta önskan skrev 2009-05-11 10:20:43 följande:

Självklart vet jag ju att det inte är en sen tid i den bemärkelsen, och anatgligen är det väl så enkelt som ni säger...Okej om det skulle hända någon enstaka gång, men att sätta det i rutin..Men vad 17 ska vi svara om han säger att han inte hinner tidigare på dagen??Det är då vi är rädda för att vi ska bli irriterade på honom! Han är nämligen lite ego av sej och kör sitt eget race...
    Hinner han inte tidigare på dagen så får ni väl acceptera det. Jag antar att man får klippa gräset kl halv åtta på kvällen eftersom det i flerfamiljshus är kl 22 det ska vara tyst. Men om ni ber honom snällt så gör han säkert vad han kan för att underlätta för er.
  • systersandra

Man kan ju alltid be men han måste inte.
    Halv åtta är inte tillräckligt sent.
    ibland på somrarna tex är det ju för varmt för att klippa på dagen och man gör det då på kvälllen.
    han kanske har annat för sig på dagen.
    Visst är det jobbigt när barnet inte kan sova men man kan inte begära att han kliper tidigare,bara prata med honom.

• straw2008

Men en annan granne kanske har barn som sover middag?

Låt grannen klippa när han vill.

• agnes05

Jag tycker också att ni kan be grannen börja klippa en halvtimme tidigare, men fråga helt vänligt och utan ultimatum. Visa absolut inte att ni är fruktansvärt irriterade och att ni är beredda att starta upp en konflikt. Tänk igenom hela situationen - ni har inte problem med er granne utan ni har problem med att er son är lättstörd när han ska somna! Säg det i en bisats när ni just har pratat om något trevligt.

Ni kan inte kräva att grannarna ska klippa gräset mellan vissa tider. Är det inte enklare att ni vänligt men bestämt säger till sonen att han inte får titta på gräsklippningen? Stäng fönstret och dra ned rullgardinen.

Tänk igenom vilka motkrav som grannen kan ställa om ni gör en grej av det. Han kanske störs av att era barn leker i trädgården före kl 12 när han har sovmorgon?

• straw2008
    agnes05 skrev 2009-05-11 12:03:49 följande:
    Jag tycker också att ni kan be grannen börja klippa en halvtimme tidigare, men fråga helt vänligt och utan ultimatum. Visa absolut inte att ni är fruktansvärt irriterade och att ni är beredda att starta upp en konflikt. Tänk igenom hela situationen - ni har inte problem med er granne utan ni har problem med att er son är lättstörd när han ska somna! Säg det i en bisats när ni just har pratat om något trevligt. Ni kan inte kräva att grannarna ska klippa gräset mellan vissa tider. Är det inte enklare att ni vänligt men bestämt säger till sonen att han inte får titta på gräsklippningen? Stäng fönstret och dra ned rullgardinen. Tänk igenom vilka motkrav som grannen kan ställa om ni gör en grej av det. Han kanske störs av att era barn leker i trädgården före kl 12 när han har sovmorgon?
    Jag kan faktiskt bara hålla med... fråga vänligt o snällt. Gör ingen stor sak av det det är faktiskt ni som väntat tills bristningsgränsen med att över huvud taget säga något.
  • Vienzi

Men, varför ska er granne rätta sig efter när er son ska sova? Ska han då även rätta sig efter när de andra grannarna ska äta middag/sitta på altanen/göra nåt annat? Bor man i ett villaområde så hör man grannarna ibland, så enkelt är det. Och halv 8 är inte särskilt sent...

Er son får väl helt enkelt lära sig att sova ändå alternativt vara uppe en stund extra och titta. Tids nog kommer han nog att tröttna på det.

• Justess
    Vienzi skrev 2009-05-11 20:28:25 följande:
    Men, varför ska er granne rätta sig efter när er son ska sova? Ska han då även rätta sig efter när de andra grannarna ska äta middag/sitta på altanen/göra nåt annat? Bor man i ett villaområde så hör man grannarna ibland, så enkelt är det. Och halv 8 är inte särskilt sent... Er son får väl helt enkelt lära sig att sova ändå alternativt vara uppe en stund extra och titta. Tids nog kommer han nog att tröttna på det.
    Ska och ska. Det är väl trevligt om man kan visa hänsyn grannar emellan. Visst är det svårt att hitta en tid som "passar" alla, men man kan väl försöka. Skulle aldrig starta gräsklipparen om jag såg att grannen sitter ute och äter.

Vi har själva små barn och klipper på kvällarna, men det går bra. Våra barn störs inte och vår granne, som också har små barn, brukar klippa ungefär samtidigt

Så det är ju olika i olika grannskap. Man får försöka visa hänsyn utifrån de rådande förhållandena. Sen är det ju viktigt att man påtalar om någon/t stör, grannarna kan ju inte gissa sig till allt.
    Lär dig digi-scrappa: www.digitess.blogspot.com/
  • En skrutt

Jag har två förslag:
    Alternativ 1 Be honom vänligt att klippa gräset en aning tidigare
    Alternativ 2 Erbjud er att klippa hans gräs när ni ändå klipper ert eget (om han nu inte har möjlighet att klippa sitt gräs tidigare)

• LaFontaine

Vadå inte tänker sig för? Hur i hela friden tror du att grannen vet att din son sover vid just den tiden om du inte sagt något?

Lösningen är för övrigt, som tidigare påpekats, enkel. Du går över och frågar vänligt om det kanske finns möjlighet att klippa vid en anna tidpunkt. Om det inte finns så är det bara att acceptera och lösa situationen bäst det går.

• elink

jag har bett grannen visa lite hänsyn idag. det gick hur fint som hellst. jag tror nyckeln är HUR man gör det och var man lägger fokus; är det grannen som ÄR problemet eller ni som tillfälligt HAR ett litet problem? man kan ju faktiskt oxå tillsammans med grannen skratta åt det komiska i situationen att ditt barn är så tokig i gräsklippare att han inte kan sova! ta med barnet när du pratar med grannen och titta tillsammans på grannens gräsklippare eller nåt. säg att barnet älskar gräsklippare, ta med lite dricka till gräsklipparmannen som ditt barn får ge. var possitiv och låt inte gnällig! då kan man kommar rätt långt med sina önskemål!

Svar på tråden Hur be grannen att INTE klippa gräset på kvällen??