Inlägg från: 3 barn i familjen |Visa alla inlägg
  • 3 barn i familjen

3 språk

Visst ar det otroligt hur barn bara suger i sej och lar sej sprak? Jag bor i Bulgarien, mina tva aldsta ar tvasprakiga och borjade prata ganska tidigt, lillen borjade inte prata mycket forran han var 2,5 ar, men da bubblade det verkligen loss, allt pa en gang, svenska, bulgariska och engelska - jag undervisar engelska pa ett dagis for sma barn, och lillen ar med pa lektionerna... Och jag ar sa fashinerad (hur stavas det...?) over att se hur latt barn lar sej... Formagan bara finns dar!!! Sa ta chansen!!!! Barn har formagan att anda tills de ar 6 ar lara sej flera sprak som sitt modersmal, sa anvand er av det, det ar en otrolig rikedom som barnen far anvandning av i framtiden!!! Och som Pistou skriver, undersokningar har visat att flersprakiga barn ar duktigare pa logiskt tankande, samma nervtradar i hjarnan som utvecklas vid flersprakighet anvands vid logiskt tankande och matte, mm. Ser pa min aldsta son som snart ar 10 ar, han har jattelatt for matte, tror att det har med tvasprakigheten att gora... Tank om man sjalv fatt en sadan start i livet....

Svar på tråden 3 språk