Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

"Vad betyder ordet?"

ett taget namn för att dölja sin riktiga identitet

Vad betyder nepotism?

• spöke

det är en filosofisk term som betyder identifiering eller igenkännande av ett föremål

Vad betyder nabob?

• spöke

ord som härmar ljud... krasch eller kvack t.ex.
    ord som stol och hus har ju ingenting med själva objektet i sig att göra. där finns ingen fonetisk koppling.

(känner att jag vill skriva en hel uppsats som förklaring, hihi... jag är en skadad lingvist! )

vad är plump?

• spöke

familjen Karleskans skrev 2009-05-12 15:35:18 följande:

Plump är ett kortspel (kanske inte det du menar?)
    jo, men vad för slags? *har aldrig spelat*
  • spöke

familjen Karleskans skrev 2009-05-12 15:47:52 följande:

Finns olika varianter!Har spelat det men helt plötsligt vart det svårt att förklar =)Man ska försöka förutsäga hur många "stick" de kommer ta. Man visar hur många stick man tänkt ta sen delas alla kort ut!!Nej det här vart ingen bra förklaring Hehehe
    *fattar nada*
  • spöke

kardiologi är läran om hjärtats funktioner och sjukdomar som har med hjärtat att göra

vad är skvader?

• spöke

familjen Karleskans skrev 2009-05-12 16:50:49 följande:

skvader är ett djur med framdel som hare och bakdelen är en tjäder =)!Jaha såg nu att man inte ska veta vad det ordet man frågar om betyder!! OOpsVad är kvasi?
    oj, har jag inte heller sett
  • spöke

kvasi är ett prefix som betyder oäkta, skenbar... eller ibland halvvägs

vad är en receptur?

• spöke

det är namnet på en region i Centralasien

vad betyder kittelflickare?

• spöke
    vevik skrev 2009-06-01 20:11:38 följande:
    kutan har med hud att göra...tex orientböld, mer får jag inte fram! har du en mer utförlig förklaring så skriv gärna!
    såg ordet på min hudlotion, har inte funderat på det tidigare.
    NE säger: kuta´n (nylat. eller medeltidslat. cuta´neus, av lat. cu´tis 'hud'), som har med huden att göra, t.ex. stratum cutaneum membranae tympani, det tunna hudskiktet på trumhinnan.
  • spöke

Färist är ett galler på vägen som gör att djur (framför allt betesdjur med klövar, t.ex. får & kor) inte kan passera det. Fördelen är att bilar och människor kan passera utan att behöva öppna grindar.

vad betyder kretong?

• spöke

kotiljong var från början en dans, men under 1800-talet utvecklades det till en sällskapslek som man lekte på baler. oftast dansade man till vals- eller polkamusik... i olika turer (ofta improviserade).

vad betyder oxhackare?

• spöke

kontusion är en krosskada - t.ex. ett blåmärke eller en svullnad som uppkommit då blodkärl i underhuden har krossats. hjärnkontusion är allvarligast, då blir man medvetslös. kan uppstå vid våld mot huvudet.

vad betyder isagogik?

• spöke

det är ett osakligt argument. ett personangrepp istället för ett argument som handlar om själva sakfrågan.

vad betyder combine painting?

• spöke

tunna guld- och silvertrådar som löds fast på något (t.ex. en pokal), ofta med pärlor på trådarna. ett slags hantverk helt enkelt.

vad betyder hjonelag?

• spöke

det är ett torrt landområde där regnvatten skulpterat jordlagret till raviner. väldigt svårt att ta sig fram här.

vad betyder kryostat?

• spöke

det är när man inte får någon stimulans och man kan därmed inte utvecklas normalt. det kan gälla saker som att man inte får mat, sömn, närhet till andra människor etc. för barn kan detta vara förödande, kan leda till personlighetsstörningar och relationsproblem.

vad betyder rubank?

• spöke

Det är ett samlingsnamn för ofrivilliga rörelser, t.ex. skakningar och tics.

Vad betyder betelit?

Svar på tråden "Vad betyder ordet?"