Inlägg från: Ekologiskt Godis |Visa alla inlägg
  • Ekologiskt Godis

Uttal

"You say tomato, I say tomato" eller "I say tomato, you say tomato" (kommer inte riktigt ihåg hur det ska va)

Blir ju inte riktigt rätt om man läser det men ni vet vad jag menar=D

Satt o bläddrade nyss vid tv'n och hamnade på discovery channel där det var ett program där de visade hur paprika packades innan de skickades till affärer. (mm, jag har inte mycket att göra just nu=P)

Vad jag irriterade mig så fruktansvärt på var att berättarrösten skulle envisas att säga "papprikor" till paprika.

Vilka uttal av ord finns det som ni blir irriterade på?

• Svar på tråden Uttal
  • Ekologiskt Godis

Jag har aldrig tänkt på det där med kronprinsessan, får lyssna noga nästa gång de nämner det:P

• Ekologiskt Godis

Min mamma betonar S på vilket ord det än är, eller oftast de där s:et är i slutet. Och sen drar ut på det, jättejobbigt=/

T.ex.
    PotatismoS--
    BusS---

Och ibland är det en paus i ett ord om s:et är i mitten

T.ex.

LandS--tinget

Sen säger hon Kekschoklad vilket blir KekS----choklad.

• Ekologiskt Godis
    Koloratur skrev 2009-05-12 16:36:26 följande:
    Samma här! Jag tycker det låter så fel när folk säger chäf och inte chef. Fast det är faktiskt fel att säga erbjudande och chef med e, har jag fått veta nu. Enligt latinet ska det vara ä-ljud, men visst låter det koko!
    Men vadå latin, vi pratar ju svenska:D
  • Ekologiskt Godis

haha kom på nu att jag verkligen trodde att det hette B-toningsfel när jag var liten. Fattade inte skämtet då, så jag gick nog många på nerverna innan jag fattade att det ska va betoningsfel:P Några år kan jag tillägga, det var mitt blonda moment:D

• Ekologiskt Godis

Mrs K skrev 2009-05-12 20:47:05 följande:

Mötley Crüe skrev 2009-05-12 19:30:00 följande: Tycker jag låter alldeles riktigt beeegie låter så fånigt.
    jag kände en som sa bääääsch
    Hon kom från norrland
    Jag är från skåne och säger beige:P
  • Ekologiskt Godis
    Tecken skrev 2009-05-12 20:52:05 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-05-12 20:50:57 följande: Säger du verkligen beige? Uttalar du alla bokstäverna? Jag säger typ "beseech".
    nej nu var jag dum, kanske ska stava som det låter, det har du rätt i:D
    beeesch uttalar jag det som^^
  • Ekologiskt Godis
    Tecken skrev 2009-05-12 20:52:05 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-05-12 20:50:57 följande: Säger du verkligen beige? Uttalar du alla bokstäverna? Jag säger typ "beseech".
    nej nu var jag dum, kanske ska stava som det låter, det har du rätt i:D
    beeesch uttalar jag det som^^
  • Ekologiskt Godis
    Majuni skrev 2009-05-12 20:58:29 följande:
    Jag hatar när folk säger gadderob... istället för gaRderob
    Det gör jag:D
  • Ekologiskt Godis
    Malia75 skrev 2009-05-12 22:09:25 följande:
    Cheef trodde jag bara man sa i Ståkkholm.
    Jag säger cheef, är långt ifrån stockholmare=D
Svar på tråden Uttal