Inlägg från: Ekologiskt Godis |Visa alla inlägg
  • Ekologiskt Godis

Uttal

läcker är den rätta benämningen på om någon är snygg/het eller om något rinner ut eller vad man ska säga:D
    Läker är precis som timalillah skrev

• Ekologiskt Godis

Nu kommer jag blanda in lite engelska, men det är något jag stör mig på.
    Jag har lärt mig att uttala 'schedule' (schema) som 'skedjul', men har hört hur många som helst från england säga 'tjedjul'.

Har mina engelsk lärare lärt mig fel eller är det olika uttal beroende på varifrån England man kommer?

• Ekologiskt Godis
    Xay1de skrev 2009-05-20 19:28:20 följande:
    Det här är lite OT, men det har ju med språk att göra. Har ni börs eller plånbok?
    alla uttal har ju inte med dialekt eller språk=D
    Jag använder mig dock av plånbok^^
  • Ekologiskt Godis
    Grizelda skrev 2009-05-20 22:22:47 följande:
    Gump är väl gulligt? Finns det bara i Skåne? Fåglar har ju övergump och undergump även på rikssvenska.
    Fast vi skåningar säger nog inte gump till fåglar:P
  • Ekologiskt Godis
    Grizelda skrev 2009-05-20 22:32:07 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-05-20 22:23:59 följande: Jag menar när man beskriver färgen på en fågel... Är själv skåning, förresten.
    Trodde du menade att man bara använde ordet gump på fåglar XP
  • Ekologiskt Godis
    Jenglan skrev 2009-05-21 18:17:48 följande:
    jag stör mig på folk som uttalar ordet baguette aom bagUett, det heter bagEtt.
    jag har min egna lilla spin på det där:P Jag får alltid för mig att säga baugett. Fast det är bara nu på senaste åren det blivit så, vet inte riktigt varför:P
  • Ekologiskt Godis
    TeeTee skrev 2009-05-26 19:51:31 följande:
    Hur uttalar ni farstu?
    Farr-stu (med kort u)
  • Ekologiskt Godis
    Exelle skrev 2009-05-26 23:00:54 följande:
    I sörmland har man "setat" och inte suttit I skåne är något "rälit" och inte läskigt Ibland heter det bullar ibland frallor
    Räligt är äckligt, inte läskigt =O
  • Ekologiskt Godis
    Jagbyttenick skrev 2009-05-27 09:23:42 följande:
    Räligt betyder nog ursprungligen otäckt. Det kan ju både vara läskigt och äckligt
    Jag har nog då aldrig sagt rälit till något som är läskigt =O
  • Ekologiskt Godis
    Jagbyttenick skrev 2009-05-27 12:40:23 följande:
    Jag har blandning mellan Everöd o Lund/Malmö med mina föräldrar o bägge säger rälit till äckligt=D Fast de kanske inte har lärt mig använda det till läskigt iofs^^
  • Ekologiskt Godis
    Grizelda skrev 2009-06-03 18:16:19 följande:
    "Fastan" sa mina äldre släktingar i nordöstra Skåne om farstun. Jag hade stora problem att förstå texten till "nu är det jul igen". ...det var inte sant, och det var inte sant, för däremellan kommer fastan = farstun?
    haha XD
  • Ekologiskt Godis

Detta har väl inte så mycket med uttal att göra, men jag är uppväxt med att 'kranen' är näsan. För det sa alltid min pappa o alla släktingar på hans sida XP

• Ekologiskt Godis

Kom på idag att jag säger menuter till minuter.
    "Bussen går om 5 menuter"
    Finns det någon annan som gör det eller är jag helknäpp?:D
    Ingen verkar irritera sig på det dock..^^

• Ekologiskt Godis
    Tecken skrev 2009-06-05 18:55:23 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-05 18:05:29 följande: Det låter lite märkligt, men när jag tänker efter så har jag faktiskt en kollega som säger "menuter" också, eller snarare "menutär".
    Hehe undrar vart man har fått det ifrån egentligen... Jag känner ingen i min släkt eller vänskapskrets som säger samma sak. Måste va nått fel på mig då XP
  • Ekologiskt Godis
    Molly23 skrev 2009-06-09 16:29:21 följande:
    Det heter inte "evro", utan eUro. Vart får ni v:et ifrån egentligen? Samma sak med neurolog. Det heter inte "nevrolog" utan "neurolog"
    jag uttalar euro som "juro" men neurolog som "nevrolog" =P
    Neurologen uttalar jag antagligen med v då min läkare sa neVrolog när jag skulle bli undersökt av en sådan.
    Tror faktiskt jag aldrig hört särskilt många uttala det utan v.
Svar på tråden Uttal