• petsod

Ensambarn

Jag och min man är överens om att vi inte vill skaffa mer än 1 barn men omgivningen ifrågasätter detta och menar att vår dotter kommer att bli ensam, bortskämd, ensam att ta hamnd om oss när vi blir gamla osv men vi kan ju inte skaffa ett till enbart av dessa anledningar om det inte är något vi känner helhjärtat för.

Hur är din/psykologers syn på ensambarn, kan inte de också få ett lyckligt och innehållsrikt liv??

• Svar på tråden Ensambarn
  • Barnpsykologen

Hej, ursäkta att svaret dröjt. På din fråga vill svara att jag tycker att du och din man resonerar helt rätt. Ensam barn får absolut lyckliga och innehållsrika liv. Att vara ensam barn har också sina fördelar. Att få ha sina båda föräldrar ifred utan att behöva konkurera med syskon är inget som är negatnvt. Om man tittar på urbefolkningsstammar i Afrika, så kan man se att det är ca tre år mellan varje barn. Amningen fungerar som ett skydd mot att bli gravid innan kvinnan är redo att klara av ett barn till. Om ett barn blir bortskämt, så handlar det mer om föräldrarnas förmåga till att sätta normer och värderingar.
    Det viktigaste är att ni vet hur ni vill leva ert liv och om ni är tillfreds så kommer er dotter också vara det.

Stå på er.

• petsod

Tack för ditt svar. Jag och min man kommer ju inte att ändra/ångra oss pga vad folk säger men det är alltid skönt att höra att det inte finns några vetenskapliga belägg för att hon kommer att få en sämre liv bara för att hon är ensambarn.

Svar på tråden Ensambarn