Inlägg från: Barnpsykologen |Visa alla inlägg
  • Barnpsykologen

Min 3åring vill inte svoa i sitt rum!

Hej, att ditt barn helst av allt vill ligga hos er är naturligt. Små barn vill vara nära sina föräldrar och har inget eget behov av att bo i eget rum. Det konkreta råd jag kan ge är att, ni föräldrar bestämmer er för vilken inställning ni har till att ligga i er säng.
    Att ditt barns rum känns tryggt är naturlgtvis en förutsättning, att det är ett rum som barnet tycker om att vara i på dagen och att det är ordning och städat i rummet när barnet ska lägga sig. man vet att oordning i rummet gör att barn har svårare att komma till ro. Man kan ha olika varianter beroende på sin egen inställning. Man kan säga att barnet ska somna i sin säng och att det får komma in till föräldrarna på natten. Eller att det får sova i föräldrarnas rum i egen säng. Eller att det får komma in till föräldrarna och ligga på en madrass på golvet. Eller att det får somna i föräldrarnas säng. Allt beror på er inställning och att ni sover bra. Oavsett vad ni bestämmer är det viktigt att barnet får en tydlighet i vad som gäller. I takt med att barnet blir äldre så ändras förutsättningarna.
    Lycka till Anneli

Svar på tråden Min 3åring vill inte svoa i sitt rum!