• Yosa

Äggallergitråden: del 11

Någon här som vet ett märke på pannbiff som är utan ägg?

Självklart kan man ju göra egna....men jag tänkte mig den färdiga sorten.....

• Yosa
    Kavat skrev 2009-05-12 23:10:06 följande:
    Inte pannbiff men Icas hamburgare är ok. Kanske finns flera Icasorter, men de har en sort som funkar här.
    Ja vi köper Eldorados ostekta hamburgare ibland. De är utan ägg.
  • Yosa

Rapport från IKEA i Örebro angånde ÄGG-allergi

Den vanliga vaniljglassen innehöll ägg. Men i samma frysbox (som man själv som kund tar) så fanns det en röd isglass-pinne också som var både ägg och mjölkfri. Tydlig innehållsförteckning fanns på frysboxens lock.

Precis i början av restaurangen (där man går in) stod ett högre podium med en bok och på en stor tydlig skylt ovan stod et Allergi-info. Jag nämner detta för ofta tycker jag att allergi-info brukar finnas på en undangömd plats i restauranger, de gånger det ens finns någon.

Elin fick pasta med köttfärssås.

Bullarna var penslade med ägg så jag hade med egen bulle. Men vi åkte tidigare så vi köpte aldrig fika där. Så jag vet inte om de hade openslade bullar bakom eller så.

Men högsta betyg till IKEA örebro...så när som att de hade gott kunnat ha en vaniljglass utan ägg. Men isglas var helt okey och Elin var mycket nöjd!!

• Yosa

Någon av er som varit på Skara Sommarland med äggallergiskt barn? Tänkte om ni har någon erfarenhet av restaurangerna där?

• Yosa

Vet ni hur det är? Kan äggallergiker ta svininfluensavaccinet? Jag har hört både ja och nej.

• Yosa

Jga har säkert frågat förut...men vet ni om det finns någon färdig potatissallad på burk som inte innehåller ägg/majonäs?

• Yosa
    linusmamma skrev 2009-08-10 10:57:56 följande:
    Men om hon har ätit mjukglass två gånger (sammanlagt en halv tesked per gång) och inte reagerat, vågar jag prova t ex liiite pannkaka då? För visst är det väl ägg i mjukglass som man köper?
    Vi köpte mjukglass nu i sommar (i Sjötorp) och vi frågade om ägg. Min sambo fick läsa innehållsförteckningen och det var inte ägg i den!
  • Yosa
    Yosa skrev 2009-08-10 12:52:42 följande:
    Vi köpte mjukglass nu i sommar (i Sjötorp) och vi frågade om ägg. Min sambo fick läsa innehållsförteckningen och det var inte ägg i den!
    ..men kan säkert vara olika från ställe till ställe!!!!
  • Yosa

Någon som vet....

Jag har säkert frågat förut...men vet ni om det finns någon färdig potatissallad på burk som inte innehåller ägg/majonäs?

• Yosa
    larsa01 skrev 2014-02-02 12:31:22 följande:
    Ser att det är en gammal tråd, men kanske nån som kan hjälpa till ändå!
    Har en fråga om äggallergi. Har en son på drygt 4månader som gjort pricktest som visat äggallergi.
    Läkaren ville även att vi skulle utesluta mjölken ett tag för att se om utslagen/eksemen går över.
    Enligt honom går inte äggproteinet över via bröstmjölk? Tycker det känns konstigt och har även tyckt att vår son fått tillbaka prickarna när jag ätit ägg. Någon som vet hur detta ligger till?
    Tack på förhand.
    Visst går äggproteinet ut i bröstmjölken!! Det gjorde det när jag ammade vår dotter. Hon blev inte bättre trots att jag slutade med mjölkprotein. Det var först när jag slutade med äggprodukter som hon blev bättre. Men tänk på att det kan ta 2 veckor innan proteinet är ute ur din kropp och sen i värsta fall 2 veckor innan den är ute i ditt barns kropp. Så helt rättvist resultat får du inte förän om högst 4 veckor
  • Yosa

Någon som varit i Turkiet med äggallergi? Något extra att tänka på utöver det "vanliga"?

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11