Inlägg från: livvakten |Visa alla inlägg
  • livvakten

behöver hjälp att tappa några kilon

LCHF slår allt....man är aldrig hungrig och personligen har jag tappat
    17-kg sen sept-08.

Förresten:

FlamingRed skrev 2009-05-13 21:46:49 följande:
    Äta mindre.Du måste känna dig lite hungrigare än vanligt för att du skall bli av med fett. Oavsett hur mycket du tränar.
    ....En av tusentals feluppfattningar när det gäller viktminskning!!
  • livvakten

Sweet MJ skrev 2009-06-20 20:12:27 följande:

Tränar du mycket samtidigt?17 kg är helt klart mycket, men jag är lite nyfiken på hur en LCHF diet passar in när man tränar väldigt mycket. Vill inte tappa muskelmassa och bli energilös på passet. Fett är en långsam energikälla, eller hur? Kolhydrater ger oss snabb energi och passar kanon i träningssammanhang, men undrar då hur fett skulle funka som "ersättare". Pajar man hela idén med LCHF om man drar i sig lite kolhydrater innan träningspasset och direkt efter?Jag har provat periodisk fasta med bra resultat. Ingen mat före träningen, kolhydrater runt träningen och all mat efter...mmm, gott. Viktigt med aminosyror på morgon och lite under dagen för att inte börja tappa för mycket muskler.
    Det råder mkt delade meningar om LCHF (nästintill krig faktiskt *ler*)
    I min mening är kolhydrater likställigt med socker.

Faktum är att de elitidrottsmän som börjat med LCHF menar att dom fått mer uthållighet och större muskelmassa. Hur? Jo när kroppen väl ställt om till att använda fett som energikälla blir blodsockerkurvan jämnare, man slipper dom "dipparna" som sockerbaserad föda ger. LCHF bygger inte bara på fett utan man äter också mkt protein vilket som du vet bygger muskelmassa.

Jag är väl inte ngn expert på kost eg. (ingen utb. eller så) men genom åren har jag lärt mig att lyssna på min egen kropp....och så bra som jag mår med LCHF kost har jag aldrig mått. Man måste dock vara beredd på 2-3 veckors sockerabstinens när man inleder LCHF kost, även magen kan "paja". Detta tillskriver jag åratal av misskötsel och "sockerknarkande". När saker och ting stabiliserat sig upplevde ialla fall jag stort välbefinnande, lugnare humör (blodsockerkurvan är som sagt mkt jämnare med denna kost), och mer energi. Prova dig fram och känner du att det inte funkar utan kolhydrater är det ju bara att börja ta dom igen.

Jag tänker aldrig försöka övertyga folk som ngn slags "LCHF-Guru".....Jag säger bara hur det varit för mig *ler*

Lycka till!
Svar på tråden behöver hjälp att tappa några kilon