• modena12

    behöver hjälp att tappa några kilon

    Hej alla pappor.
    vill ni vara så vänliga och dela med er av era tränings/bantningstips?

    vore uppskattat!

  • Svar på tråden behöver hjälp att tappa några kilon
  • Zåny
    modena12 skrev 2009-05-12 18:05:04 följande:
    Hej alla pappor. vill ni vara så vänliga och dela med er av era tränings/bantningstips? vore uppskattat!
    jag cyklar mycket, cyklar ungefär 4 mil om dagen för att hålla mig i trim
  • essarf

    Ha! Jag är också inne på det spåret.. Försöka komma i några märksjeans som ligger och samlar damm i garderoben dvs. Försöker med en kombination här:

    + cykla till och från högskolan och jobbet (8x2 km )

    + ca 4 träningspass i veckan. Typiskt 2 * 5km löpning och två pass styrketräning på gym.

    Borde nog ändra maten också. Men pizza och öl är inte fel ibland, det bara är så

  • Zåny
    essarf skrev 2009-05-12 21:28:58 följande:
    Ha! Jag är också inne på det spåret.. Försöka komma i några märksjeans som ligger och samlar damm i garderoben dvs. Försöker med en kombination här: + cykla till och från högskolan och jobbet (8x2 km ) + ca 4 träningspass i veckan. Typiskt 2 * 5km löpning och två pass styrketräning på gym. Borde nog ändra maten också. Men pizza och öl är inte fel ibland, det bara är så
    pizza å öl är alltid gott bara man motionera mycket efteråt ju, hehe
  • FlamingRed

    Äta mindre.

    Du måste känna dig lite hungrigare än vanligt för att du skall bli av med fett. Oavsett hur mycket du tränar.

  • Danielito

    Käka mer protein mindre kolhydrater, samt träna lite varje dag, 30min, motionscykel eller liknande. Sen när du har nått din vikt kan du lägga på kolhydrater.
    Ta ALLTID trappor, även på jobb, även om det är 8 våningar upp, det gör jag.

  • sweman

    Som övriga säger...

    Träna.... o träna mer

    Vill du bygga, så styrketräna...

    Du tappar inte bara kilon och gainar snyggare kropp

    Du vinner energi och styrka på alla områden i livet...

    Självförtroendet blir ett annat... etc... träning påverkar livet mer än vad man tror...

  • lunkans

    Testa LCHF, har funkat för mig hittils :)
    lycka till!!!

  • livvakten

    LCHF slår allt....man är aldrig hungrig och personligen har jag tappat
    17-kg sen sept-08.

    Förresten:


    FlamingRed skrev 2009-05-13 21:46:49 följande:
    Äta mindre.Du måste känna dig lite hungrigare än vanligt för att du skall bli av med fett. Oavsett hur mycket du tränar.
    ....En av tusentals feluppfattningar när det gäller viktminskning!!
  • Sweet MJ
    livvakten skrev 2009-06-19 21:37:03 följande:
    LCHF slår allt....man är aldrig hungrig och personligen har jag tappat 17-kg sen sept-08. Förresten: ....En av tusentals feluppfattningar när det gäller viktminskning!!
    Tränar du mycket samtidigt?

    17 kg är helt klart mycket, men jag är lite nyfiken på hur en LCHF diet passar in när man tränar väldigt mycket. Vill inte tappa muskelmassa och bli energilös på passet. Fett är en långsam energikälla, eller hur? Kolhydrater ger oss snabb energi och passar kanon i träningssammanhang, men undrar då hur fett skulle funka som "ersättare".

    Pajar man hela idén med LCHF om man drar i sig lite kolhydrater innan träningspasset och direkt efter?

    Jag har provat periodisk fasta med bra resultat. Ingen mat före träningen, kolhydrater runt träningen och all mat efter...mmm, gott. Viktigt med aminosyror på morgon och lite under dagen för att inte börja tappa för mycket muskler.
  • ManofMystery

    Har fått lite trivselvikt nu efter att ha blivit sambo och att träningen uteblivit pga mycket på jobbet och en svårt stukad fot som gjorde att jag hoppade på kryckor i två veckor och fortfarande inte riktigt kan belasta den foten. Har även haft ovanligt många "små" förkylningar denna vinter/vår men nu är det slut på sånt

    Det var kämpigt att känna hur dålig kondis man fått men känner redan en förbättring efter 2 veckor, så den ska nog gå bättre och bättre

    Ska återgå till min normala träning 2-3 gånger per vecka och hoppas ha tappat trivselvikten inom 4 månader eller så, handlar om ca 8 kg eller så. Vill känna mig frisk och fin när det är dags för den nya familjemedlemmen att komma fram i februari

  • livvakten

    Sweet MJ skrev 2009-06-20 20:12:27 följande:


    Tränar du mycket samtidigt?17 kg är helt klart mycket, men jag är lite nyfiken på hur en LCHF diet passar in när man tränar väldigt mycket. Vill inte tappa muskelmassa och bli energilös på passet. Fett är en långsam energikälla, eller hur? Kolhydrater ger oss snabb energi och passar kanon i träningssammanhang, men undrar då hur fett skulle funka som "ersättare". Pajar man hela idén med LCHF om man drar i sig lite kolhydrater innan träningspasset och direkt efter?Jag har provat periodisk fasta med bra resultat. Ingen mat före träningen, kolhydrater runt träningen och all mat efter...mmm, gott. Viktigt med aminosyror på morgon och lite under dagen för att inte börja tappa för mycket muskler.
    Det råder mkt delade meningar om LCHF (nästintill krig faktiskt *ler*)
    I min mening är kolhydrater likställigt med socker.

    Faktum är att de elitidrottsmän som börjat med LCHF menar att dom fått mer uthållighet och större muskelmassa. Hur? Jo när kroppen väl ställt om till att använda fett som energikälla blir blodsockerkurvan jämnare, man slipper dom "dipparna" som sockerbaserad föda ger. LCHF bygger inte bara på fett utan man äter också mkt protein vilket som du vet bygger muskelmassa.

    Jag är väl inte ngn expert på kost eg. (ingen utb. eller så) men genom åren har jag lärt mig att lyssna på min egen kropp....och så bra som jag mår med LCHF kost har jag aldrig mått. Man måste dock vara beredd på 2-3 veckors sockerabstinens när man inleder LCHF kost, även magen kan "paja". Detta tillskriver jag åratal av misskötsel och "sockerknarkande". När saker och ting stabiliserat sig upplevde ialla fall jag stort välbefinnande, lugnare humör (blodsockerkurvan är som sagt mkt jämnare med denna kost), och mer energi. Prova dig fram och känner du att det inte funkar utan kolhydrater är det ju bara att börja ta dom igen.

    Jag tänker aldrig försöka övertyga folk som ngn slags "LCHF-Guru".....Jag säger bara hur det varit för mig *ler*

    Lycka till!
  • pappe jonthe

    kan bara hålla med om föregående talare, har börjat med rätt strikt lchf för 3 veckor sen. Som grav skeptiker gick jag in , men finner mig nu predika om det nästan haha. Jag fattar inte riktigt att man är som en narkoman när det kommer till socker, och som läran är lite, människan har ju ätit så här i ca 2 miljoner år, sen för 150-200 år sen kom väl förfina produkter in och vipps så började folk bli feta, men under 90 talet när allt skulle bli så jävla fatfree och nyckelhåls produkter ja då tog fett boomen riktigt fart. Med den kosten jag äter idag dvs, frukost bacon och ägg med lite annat gott oftast, eftermiddag, pannbiffar med grönsaksmix och gräddsås, på kvällen en dessert med grädde och hallon oftast. Med denna kost går jag ner ca 300-500 gram, om dagen, och jag bibehåller mina träningsresultat vid tungdlyftning och uthållighet så jag antar att kroppen inte käkar upp mina muskler som vid idiot pulver dieter.

    Har faktiskt fått min far som kår på dialys och måste bli av med 12 kilo innan han hamnar på donationslistan att gå emot sin dietist som promtar på att han måste ta bort alla fett produkter, vilket kolhydrater.ifokus.se/ har ett par vetenskapliga artiklar om hur idiotiskt det är, och hur fett hatare faktist inte har något hållbart belägg för vad dem säger. Far min har gått ner 2 kilo på 1½ vecka, det är siffror som farsan har hållt på med i 3-4 månader med dietistens mål. Och far min äter som han säger , så jävla gott, till skillnad ifrån kanin maten innan.

    Om inget annat käre herr ts, så testa lchf i 2 veckor. Rätt så strikt.

    Jag som talaren innan kan faktist inte minnas när min kropp mådde såhär bra. En dag fulade jag i en svacka och beställde värsta menyn på mackedonken. 10 min efter så hade jag feta huvudvärken och bröstet bara tryckte och låg som en klubbad säl. 1 timma senare va jag vrålhungrig. Detta händer helt enkelt inte med lchf kost, Där står jag mig en 5-6 timmar perr måltid, och äter sen när jag är hungrig då det inte krävs att man äter 5 ggr om dagen vid utvalda tidpunkter.

  • swepett

    Vad tusan är lchf? Alla pratar om det som om det skulle vara självklart. Jag har aldrig hört talas om det...

  • ManofMystery
    swepett skrev 2009-06-24 20:41:48 följande:
    Vad tusan är lchf? Alla pratar om det som om det skulle vara självklart. Jag har aldrig hört talas om det...
    Low Carbohydrate High Fat, en snällare variant av Atkins där man bland annat får äta vissa typer av grönsaker.
  • pappe jonthe

    Nja LCHF gör så att man mår bra, viktminskningen kommer med på köpet änna, ditt blodsocker blir jämt och ja kroppen funkar änna som den ska.

    Galet hur mycket socker det är i alla produkter som är tillsatta för smak och fettet borttaget. Nu efter en månad på lchf så känner jag mig lurad sen barnsben.

    Och farsans dietist på sjukhuset som promtar på att all fet mat ska bort, ska få sig en känga då farsan i smyg gått över till lchf kost. farsan mår bättre och har gått ner 3 kilo på 1½ vecka, vilket med dietistens diet har enbart kunnat hända på typ 3 månader.

    Hur mycket man går ner i vikt det varierar hur strikt man är med socker, Max 5% av hundra gram ska man ha på alla livsmedel. Men huvudsaken är ju att man inte ska äta socker. Håller jag mig strikt och då äter jag ju fortfarande tokmycket och as gott Så går jag ner 300-500 gram om dagen. Visst man kan gå ner asmycket på pulver eller att helt enkelt inte äta, men det enda det för med sig är att du tappar muskler och vatten och sen tas det på fettet då kroppen är rätt smart och vet att fettet är viktigast att spara i energiväg. Äter man mycket fett då bränner kroppen bara fett och blodsockret åker inte jojo hela dagarna som den gör med tallriksmodellen.

    Och man behöver inte äta på bestämda tider heller. Man äter när man är hungrig och känner efter på sin kropp. Och inga jävla points eller mäta o skit.

    Läs lite här, Och alla som är osäkra , testa detta lite strikt i 2 veckor, jag va helt ninja skeptisk innan. Nu ångrar jag att ingen sa detta till mig för en evighet sen då alla typ 15 kilo sambofett bara hopat sig

    www.lchfrecept.com/Links.aspx

    www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

    www.kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

  • peppelito

    Rekommenderar viktväktarmodellen som i princip bygger på att man kan äta allt i rimliga mängder. Naturligtvis är vissa saker sämre att äta än andra och då kan man självklart inte äta det för ofta/mycket, men man behöver inte exkludera något helt från sin diet. Visst, det är lite jobbigt ibland att behöva föra dagbok över de "poäng" man ätit under dagen, men samtidigt får man järnkoll på vad man stoppar i sig och det är väldigt bra. Har personligen väldigt svårt för dieter där man inte "får" äta vissa saker...tycker inte det funkar ihop med ett normalt vardagsliv.

    Nåväl, jag och sambon körde enligt viktväktarmodellen för ett par år sedan och jag tappade nästan 20 kg på ca 4 månader. Självklart tränade jag också en del i samband med detta, men det rörde sig uteslutande om promenader (ca 60 minuter) och löpning (25- 35 minuter) 3 - 5 dagar i veckan. Nu två år senare har jag gått upp lite igen och verkar ha stabiliserat mig på en vikt runt 95 kg med en normal diet och ganska sparsam motion (tvillingpappa...ingen tid...). När/om jag känner att vikten börjar dra iväg igen så kör jag enligt vv-modellen ett tag för att återta kontrollen och det funkar fint för mig/oss.

    //P

  • Adoniram

    För ett par år sedan vägde jag 125kg (195cm lång) och tyckte det var dags att göra något åt saken. Självförtroendet var inte som det borde och jag ville må och leva bättre. Frugan hade börjat med Viktväktarna och eftersom hon körde programmet hoppade jag med på vagnen, så kunde vi motivera varandra och ge stöd när det var jobbigt. 6 månader senare visade vikten 97kg och bäst av allt så hade jag fått en vana att styrketräna och motionera. Klarade 100kg i bänkpress, skämdes inte för att gå på stranden och njöt av den nya uppmärksamheten jag fick från fruntimmer.

    Så blev frugan gravid och så 'glömde' vi allt om mat, motion och hälsa. Ungen var allt vi tänkte på. I två år motionerade jag inte en enda gång och struntade i maten. För 2 månader sedan vägde jag 107 och så var det dags igen. Viktväktarna och, för att prova något nytt och utmanande, börja springa. Jag har alltid hatat att springa ocg blivit trött och fått ont redan efter en kilometer.
    För att fixa lite motivation köpte jag Nike+ mätaren till iPoden och hittade några bra podcast med träningsprogram för nybegynnare.

    Nu står vikten på 101kg och idag sprang jag 6km utan pauser och tyckte inte ens det var jobbigt. Tyvärr gick mina gammla dojor sönder efter 5km, men jag tyckte det var dags för en belöning och köpte några ordentliga skor för en mindre förmögenhet idag.
    Självförtroendet är i topp, kilona rasslar av och jag är mycket mindre stressad än jag brukar.

  • BTD

    Ät mycket nöt och lamm kött.

    Helst bara kött och lite sallad.

    mitt recept är 2 kg kött om dagen.

Svar på tråden behöver hjälp att tappa några kilon