Inlägg från: Fröken Freda |Visa alla inlägg
  • Fröken Freda

Onsalakorv?

Någon som har koll på om man får äta smörgåskorv, typ onsalakorv när man är gravid? Salami ska man ju frysa i tre dagar innan man äter det om jag förstått det rätt, är det kanske samma med typ onsalakorv och liknande?
    Hur är det egentligen med annat pålägg, jag blir så fundersam på om jag får äta vissa pålägg så det blir rätt dålig variation på det hela, vilket ju är lite tråkigt.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Svar på tråden Onsalakorv?
  • Fröken Freda

Jag tror inte kostråden har kommit till utan anledning och vill därför veta om jag kan äta det eller ej.

Tyvärr säger kallrökt eller varmrökt mig ingenting i sammanhanget. Har ingen aning om hur just onsalakorv är tillagat. Men får väll kolla på förpackningen.
    Men Lalola tack för infon om kallrökt-varmrökt etc. =) Förhoppningsvis blev jag lite klokare nu. =)

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Fröken Freda
    La Lola skrev 2009-05-13 11:20:03 följande:
    Varmrökt = korven har upphettats till en temperatur där ev toxoplasma dött. Detta sker inte om korven kallrökts eller torkats. Men eftersom toxoplasma dör under fryning så kan man äta även dessa efter 3 dygn i frysen.
    Aha okej.
    Kollade på förpackningen men det står inte om den är varmrökt eller hur den är tillagad. =/
    ♥ BF 18 November 2009 ♥
Svar på tråden Onsalakorv?