• Fröken Freda

Onsalakorv?

Någon som har koll på om man får äta smörgåskorv, typ onsalakorv när man är gravid? Salami ska man ju frysa i tre dagar innan man äter det om jag förstått det rätt, är det kanske samma med typ onsalakorv och liknande?
    Hur är det egentligen med annat pålägg, jag blir så fundersam på om jag får äta vissa pålägg så det blir rätt dålig variation på det hela, vilket ju är lite tråkigt.

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Svar på tråden Onsalakorv?
  • La Lola

Varmrökt (och kokt) = alltid ok

Kallrökt (och torkat) = frys i 3 dygn.

Är man osäker om den är kall eller vamrökt = frys i 3 dygn så slipper man fundera.

Vaccumförpackat = välj en med långt kvar till bäst före-datum.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • lindajm

ehhh.... hade jag ingen aning om... äter både salami och onsalakorv utan att frysa innan... är inte mycket sånt skrämseltaktik och överdrift?

• Internettan

Vad jag har förstått så skall man vara försiktig ifall kallskurna varor är nära utgångsdatum. Jag har ätit kallskuret (ej lufttorkad skinka dock), ÄLSKAR onsalakorv och även rökt/gravad lax. Dock allt mycket färskt.

Som jag har fått det förklarat skall man frysa ner det 3 dagar om man är osäker på färskheten.

• La Lola
    lindajm skrev 2009-05-12 22:00:38 följande:
    ehhh.... hade jag ingen aning om... äter både salami och onsalakorv utan att frysa innan... är inte mycket sånt skrämseltaktik och överdrift?
    Vem vinner på att skrämmas? {#lang_emotions_undecided}
    Det är ju endast kostråd/rekomendationer och inget man måste följa men vill man vara extra säker så gör man det.

O du hade ingen aning skriver du?
    Fick du inga kostrådspapper av din BM?
  • Fröken Freda

Jag tror inte kostråden har kommit till utan anledning och vill därför veta om jag kan äta det eller ej.

Tyvärr säger kallrökt eller varmrökt mig ingenting i sammanhanget. Har ingen aning om hur just onsalakorv är tillagat. Men får väll kolla på förpackningen.
    Men Lalola tack för infon om kallrökt-varmrökt etc. =) Förhoppningsvis blev jag lite klokare nu. =)

♥ BF 18 November 2009 ♥
  • La Lola
    Fröken Freda skrev 2009-05-13 10:46:51 följande:
    Jag tror inte kostråden har kommit till utan anledning och vill därför veta om jag kan äta det eller ej. Tyvärr säger kallrökt eller varmrökt mig ingenting i sammanhanget. Har ingen aning om hur just onsalakorv är tillagat. Men får väll kolla på förpackningen. Men Lalola tack för infon om kallrökt-varmrökt etc. =) Förhoppningsvis blev jag lite klokare nu. =)
    Varmrökt = korven har upphettats till en temperatur där ev toxoplasma dött.

Detta sker inte om korven kallrökts eller torkats.
    Men eftersom toxoplasma dör under fryning så kan man äta även dessa efter 3 dygn i frysen.
  • Fröken Freda
    La Lola skrev 2009-05-13 11:20:03 följande:
    Varmrökt = korven har upphettats till en temperatur där ev toxoplasma dött. Detta sker inte om korven kallrökts eller torkats. Men eftersom toxoplasma dör under fryning så kan man äta även dessa efter 3 dygn i frysen.
    Aha okej.
    Kollade på förpackningen men det står inte om den är varmrökt eller hur den är tillagad. =/
    ♥ BF 18 November 2009 ♥
  • La Lola
    Fröken Freda skrev 2009-05-13 12:16:10 följande:
    Aha okej. Kollade på förpackningen men det står inte om den är varmrökt eller hur den är tillagad. =/
    Då fryser du den så slipper du fundera.
    Eller ringer tillverkaren o frågar.
  • Hicks

Jag kollade med just Onsalakorv i början av min graviditet (eftersom det är så gott och jag så gärna ville ha det på jul) och den är kallrökt. Så det blev till att frysa in en bit till mig.

Svar på tråden Onsalakorv?