Jag kör efter att äta lite mindre före sommaren och tränar lite mera. tänk på att försöka få i dig ca 1gram protein per kilo kroppsvikt då du vill behålla musklerna du redan har antar jag :)
Jag skrev lite viktnedgångsinfo i en annan tråd och klistar in den då jag inte orkar skriva allt igen, det är bara och fråga om något verkar konstigt.
FAQ Viktminskningsguide
Tänkte att det kunde bli en tråd att dela med sig lite kunskap om då det finns folk som både vet en massa och en del som vill lära sig en del. Jag tänkte berätta lite om vad jag vet om träning och viktminskning eller för den delen ökning. Vill man öka i vikt så gör man tvärtom mot att gå ner dvs ligger på kcal överskott.
1 kg kroppsfett motsvara ca 7000kcal vilket är ca 1.5 kg choklad, 18kg morötter, eller typ 1.5 kg chips det är väl 5 påsar.
Ligger man på ett kcal underskott av ca 500 om dagen ger det 500x7=3500 vilket ger en viktnedgång på ca 0.5 kg i veckan.
Har du då ett energibehov på ca 2000kcal om dagen x7 ger det 14000 kcal i veckan för att ligga stilla i vikt
14000-3500=10500 istället för att åstadkomma viktnedgång.
Ett styrkepass på gymmet kostar ca 500kcal för en timmas slit. Löpning kostar ca 700 kcal för en timme.
Således vart vill jag komma då, är du ute på en löprunda på en timme har ätit din normala ranson av mat= 2000 kcal sen känner du dig så nyttig efter rundan att du slår till på 70 gram nötter och 4 dec mellanmjölk vilket ger ca 700 kcal då ligger du plötsligt på kcal överskott och vikten ligger oförändrad eller rentav ökar.
Så träning är ingen mirakelmetod för viktnedgång utan det är kosten som är nyckeln. Även fast träning är grymt så måste man vara noga med vad man stoppar i sig om man vill gå ner i vikt.
Valet av produkter är också viktigt ett halvt kg keso mättar bra mycket mera än samma kaloriemängd smörgåsar. Och tränar du behöver du protein i större mängd än en människa som inte tränar. Vet inte om detta är något som intresserar några speciellt mycket men är det så försvinner tråden snart bort ändå :) //M
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-06 08:55
Förbränningen jag räknar på utgår från mig själv och stämmer ju såklart inte för alla. Det skiljer ju med vikt osv