• Sköna Emma

Lagen om kopplad hund

Vad blir straffet om man inte kopplar sin hund nu när lagen har kommit? Jag funderar på att koppla hunden i en viss mån. Jag går mera alltid med hunden lös än kopplad.
    Härom dan koppla jag hunden för vi skulle gå en längre tur. Men hunden "kunde" inte gå i koppel så längre. Han trsla in sig, drog (han förstod inte att han hade ett koppel på sig) Såg på honom att han led av det. Tyckte så synd om honom att jag tog bort kopplet.
    Jag tycker att inte hundar ska vara kopplade för att vi människor vill det, det är bara för vi ska kontroll på dem. När det lever i skogen och är fira så som de finns i hunden. Så är det inte kopplade och är inte vana vid det, så varför koppla då?
    Det är ju som att ge barn hund-mat. Det blir lixom fel.
    Sen att det finns hund-rädda-människor ja synd att de inte kan söka hjälp. Jag är LIVRÄDD för ormar ja då menar jag LIVRÄDD jag hyperventlilerar när jag ser någon. Men jag undviker var de finns. Går jag i skogen gå jag och stampar i baken för att inte stöta på någon. Så alla Hund-Rädda ni får väl också "Anpassa" er lite så som jag får göra i skogen!?!
    Jag förstår inte att de kommer en lag, då tycker ag de ska utrotnings-hota alla ormar också för jag är också rädd och de kan också BITAS!

• Svar på tråden Lagen om kopplad hund
  • AoN

Orkar inte läsa igenom hela tråden, men jag hoppas verkligen att någon innan mig har sagt detta:

Det FINNS ingen lag som säger att du måste ha din hund kopplad. I Allemansrätten står det däremot att under perioden 1 mars-20 augusti ska hundar hållas under sådan uppsikt att de inte stör viltet (vilket den givetvis inte ska göra någonsin). Naturvårdsverket tolkar lagen så att hundar "BÖR" hållas kopplade och det FINNS områden där det faktiskt råder koppeltvång, men då pga av att detta beslutats i just den kommunen. Det kan handla om naturreservat, vissa grönområden eller helt enkelt vissa bostadsområden. Kolla upp med "din" Länsstyrelse om du undrar. Det är din skyldighet att ta reda på vilka dessa områden är, men det finns ingen allomfattande LAG som säger att "under den och den tiden SKA hunden vara kopplad".

Den som är intresserad kan läsa mer här:

www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Hund/

Vad gäller straff för lös hund, så kan jag inte tänka mig att det är så hårt. Ifall din hund däremot jagar eller skadar vilt så har du begått jaktbrott. Straffet där kan skilja sig beroende på hur stor skadan är (och ifall någon kommer på dig). Men varför utsätta sig för att detta skulle kunna hända? Återigen, hör med Länsstyrelsen.

Debatten mellan hundägare och hundrädda blandar jag mig inte i. Ni kommer aldrig att komma överens ändå.

• CrazyFia

Skulle jag ha min hund lös jämt och hon skulle sticka mot någon skulle många bli rädda. Jag har en shcäfer labrador blandning på 32 kg och då är hon bara 1 år. Själv skulle jag inte skulle uppskatta att en rotweiller på 60-70 kg skulle komma mot mig och min hund när vi är ute och går, sen har jag min dotter i vagnen och jag vill inte att det ska hända nåt med henne heller så jag uppskattar att hundar är kopplade.

• malin10

När vi köpte våran första hund så bodde han på en gård, han var inte van att ha koppel halsband men han fick lära sej, det blev bättre å bättre.
    Det som funkade bäst var sele och långkoppel :)

• Karlsson

Har inte orkat läsa hela tråden....

Är själv hundägare och bor ensligt. Har hunden löst ibland när jag tränar ex. Har däremot jätteproblem med andra lösa hundar

Där vi bor går ett populärt promenadstråk med upplyst motionsspår och många fina skogsstigar. Vi har både hundar, katter, kanin och snart hästar. Problemet är att många går med sina lösa hundar förbi vårat hus, trots koppeltvång i både motionsspåret samt årstidens lag. Dessa lösa hundar får vittring på både katter, vår ibland löptik samt lilla kaninen som sommartid vid fint väder vistas i betesburen. Har vi dörren öppen händer det att hundar springer in till oss

Jag oroar mig för hur det blir när jag tar hem hästarna....

Vår tik är inte så överförtjust i andra tikar och vi har henne ofta i löplina när vi är hemma och vädret är fint. Jag oroar mig att en dag så kommer vår tik få spel på dessa lösa hundar som kommer in i trädgården hela tiden, och hon sitter fast.

Vi har inte råd att hängna in hela vår trädgård som består av skog och är jättestor. Jag vill inte heller rent estetiskt sätta upp stängsel i skogen bara för att skydda oss och våra djur när det är andra som gör fel.

Vår kanin är inte rädd för vår hund utan väldigt nyfiken men nu börjar han visa räddsla och stress mot henne med Senast förra veckan stod en liten terrrier och skällde hysteriskt mot honom. Upptäckte efter att ägaren kom och tog hunden att kaninen hade en reva över nosen Hundar kan även skrämma ihjäl en kanin.

Är även orolig för att katterna en dag inte hinner rädda sig upp i ett träd eller in under uthusen

Jag måste göra något åt problemet innan det händer en olycka med vad? Alla ursäktar sig när de hämtar sina hundar men sen är samma hund nere igen, och igen och igen.....

Jag tycker inte att det generellt är fel att ha hundar lösa men de ska då gå så nära att man har god kontroll att de inte hinner springa efter en ex. katt som de får syn på. Har man hunden bara 10 meter ifrån sig så är det få hundar med jaktinstinkt som inte väljer bytet framför en ropandes matte/husse.

• JBC

Herregud! Varning för korkad tråd! Lär din hund att gå i koppel, det enda det är synd om är en hund som inte kan det!

• Thomas76

Det finns oxå en lag som innebär att har du en tik så är det
    din skylldighet att hålla hunden "under löptid" så att ingen annan
    hund kan komma åt den över huvud taget! jag har en
    vän som fick besök hemma av en hanhund när tiken löpte
    den bröt sig bokstavligen in igenom en dörr och tiken blev betäkt
    av en främmande hanhund och fick tarmvred och avled dom fick
    inte ut något från försäkringen och inte något av hanhunds ägaren
    så sjuka lagar har vi i detta landet

• bollanmollan

jag bor i solna, här är det koppeltvång överallt. tyvärr har folk lite svårt att förstå det och gillar inte när man säger till.

• Impega
    Thomas76 skrev 2010-04-21 11:53:27 följande:
    Det finns oxå en lag som innebär att har du en tik så är det din skylldighet att hålla hunden "under löptid" så att ingen annan hund kan komma åt den över huvud taget! jag har en vän som fick besök hemma av en hanhund när tiken löpte den bröt sig bokstavligen in igenom en dörr och tiken blev betäkt av en främmande hanhund och fick tarmvred och avled dom fick inte ut något från försäkringen och inte något av hanhunds ägaren så sjuka lagar har vi i detta landet
    Kan en tik få tarmvred av att bli parad?
  • asahlen
    Sköna Emma skrev 2009-05-13 13:02:58 följande:
    Vad blir straffet om man inte kopplar sin hund nu när lagen har kommit? Jag funderar på att koppla hunden i en viss mån. Jag går mera alltid med hunden lös än kopplad. Härom dan koppla jag hunden för vi skulle gå en längre tur. Men hunden "kunde" inte gå i koppel så längre. Han trsla in sig, drog (han förstod inte att han hade ett koppel på sig) Såg på honom att han led av det. Tyckte så synd om honom att jag tog bort kopplet.Jag tycker att inte hundar ska vara kopplade för att vi människor vill det, det är bara för vi ska kontroll på dem. När det lever i skogen och är fira så som de finns i hunden. Så är det inte kopplade och är inte vana vid det, så varför koppla då?Det är ju som att ge barn hund-mat. Det blir lixom fel.Sen att det finns hund-rädda-människor ja synd att de inte kan söka hjälp. Jag är LIVRÄDD för ormar ja då menar jag LIVRÄDD jag hyperventlilerar när jag ser någon. Men jag undviker var de finns. Går jag i skogen gå jag och stampar i baken för att inte stöta på någon. Så alla Hund-Rädda ni får väl också "Anpassa" er lite så som jag får göra i skogen!?!Jag förstår inte att de kommer en lag, då tycker ag de ska utrotnings-hota alla ormar också för jag är också rädd och de kan också BITAS!
    Ojojoj, du borde ta lite hundkurser och läsa på lite hund-etik!!! Det går väldigt fort att lära en hund gå i kopplel och det är din skyldighet som hundägare, man kan inte hålla på o dalta med hunden!! I fel händer kan hunden vara ett farligt gjur. Den känner direkt när den har övertaget! Om du tycker att hundarna inte skall vara kopplade pga att de "i skogen springer fria" så tycker jag att du ska köpa en vandrande pinne istället. Du bestämmer över hunden! Hunden bestämmer inte över dej. Din hund lider inte av att ha kopple på sig, han behöver vänja sig, och det är ditt jobb som hundägare att se till att han gör det! Och att sen säga att hundrädda människor inte ska gå i skogen för att hundar kan komma där e det värsta jag har hört!!! Alla har rätt att gå i skogen! Hundrädda människor ska inte får göra det bara för att dom e rädda för hundar!!

ps. jag hjälper dig gärna att vänja din hund vid koppel. är utbildad hundinstruktör.
Svar på tråden Lagen om kopplad hund