• AnnCamilla

Ang. nya soffor

Hej ville höra lite hur andra resonerar ang, soffor idag. Det verkar ju vara mycket TYG soffor nu och i ljusa tyger, det är liksom inne, men det måste ju bli mycket smutsigt fort! Nu har vi skinnsoffor som vi tänkte göra oss av med och köpa nya soffor och självklart var jag inne på dessa ljusa tygsoffor som är så moderna nu....man är bortskäms med skinnsofforna som bara är att torka av när man spiller något tex. och än har vi inga barn, hur blir det med barn och tygsoffor?
    Nu börjar vi tänka om och funderar på att köpa nya skinnsoffor i stället i någon ljusare färg, är det ute med skinnsoffor?? Är man helt omodern med skinnsoffor?
    Tacksam för era funderingar

• Svar på tråden Ang. nya soffor
  • Adfri

Ja, hela tyget går att tas bort, kuddarna för sig och stommen i en hel bit, inkl armstöd. Vi bor praktiskt taget i soffan, äter där varje dag och har haft den ett tag, inte en fläck! Jag har t.o.m. spillt rödvin i den (vi har idemo beige) och det gick helt bort! Så måste jag puffa lite för tönt-reklamen Ta-bort-oxy-effekt med en gammal avdankad tre-kronor stjärna, den var nämligen med den som vi fick bort rödvinet.

Men känner du för skinn så ska du helt klart köpa skinn, så nu har jag sagt mitt

• wellah

Jag har aldrig haft skinn för jag har djur (kattklor på skinn = inte kul) men jag tänkte det är väl mer praktiskt med tyg som går att ta av och tvätta än skinn... som.... ja hur gör man om men får fettfläckar eller en repa?

• AnnCamilla

Tintomara
    TACK för dina tips och erfarenheter
    Det är just denna oron jag är rädd för....jeans och svarta och blå byxor som kan torrfälla tex eller smutsiga kläder...eller tacosköttfärd HJÄÄLP!!!!!
    Jag funderar också så att vi alltid får ha filtar, lakan eller något över dem kanske?

• AnnCamilla

Vi har aldrig fått fett fläckar eller repor så jag vet inte hahaaaaa

• pofsan

Det finns impregneringsspray som man kan spraya på soffan, det är superbra. Det är bara att spraya ett jämt lager så att hela soffan blir fuktig, låta det torka och sedan börja spilla
    Impregneringen gör att det man spiller inte tränger ner i soffan utan lägger sig på ytan och kan sugas upp med hushållspapper eller handduk.

Jag har själv en ganska ljus soffa i Microfiber (liknande det material Shoegal skrev om) det materialet är verkligen toppen, får man fläckar kan man prova borsta bort dom med mjuk borste, funkar inte det så tvätta försiktigt med mild tvål och vatten.

Skinnsoffor är inte alls omodernt, trendigast nu är väl låga och raka soffor (fasta kuddar och raka armstöd) i mörkbrunt eller mörkrött. Men vem har råd att byta soffa efter trender. Bäst är att satsa på en klassisk modell i en färg som man trivs med.

• Nattsaga

Jag gillar skinn bäst, och det finns massor av snygga skinsoffor. Vi har hund som fäller otroligt mycket och ska köpa oss en skinsoffa snart istället, får damsuga soffan varje dag och det hjälper knappt.

• AnnCamilla

TACK för att tips, ideér och för att delar med er av vad ni tycker
    Kram

• Manga Is

Jämför för- och nackdelar. Jag skulle till exepel aldrig köpa en skinnsoffa eftersom jag tycker att de allra flesta skinnsofforna är asfula. (Utom möjligen de som är väldigt raka och stela). Bulliga skinnsoffor har nog inte varit inne sen 80-talet. Men man ska ju gå efter vad man själv vill ha, inte vad som är inne. Och efter vad man själv tycker är snyggt, inte vad andra tycker.

Jag skulle nog gå mer efter vad jag ville ha, än vad som är praktiskt ur smutssynpunkt. Jag skulle se till så att barnen inte åt i soffan eller smulade ner. Många soffor har idag tyg som går att ta av och är då lätta att tvätta. Dessutom är många tyger behandlade idag så att de är lätta att torka av.

Ljusa, speciellt vita, soffor har varit inne flera år nu och mörkare sofftyg är nog på väg in. Ofta har man ju en soffa några år, minst, och det kan vara bra att blicka framåt om man vill hänga med i modet.

• Göteborgstjej

manga is: jag hade exakt samma inställning som du. Skinnsoffor är fult. Men, men efter att ha besökt ovan nämnda affär så fick jag ändra mig lite. Nu har vi en skinnsoffa vi är urnöjda med och som vi tycker är ursnygg. En helt annan historia är det dock att affären strulade enormt med vår beställning och inte skötte sig speciellt proffsigt...

• AnnCamilla

Göteborgstjej
    Vad köpte ni för färg på er skinnsoffa?
    Det finns ju snygga färger nu som ljusbeige, caffelatte, nogat mm

Svar på tråden Ang. nya soffor