• Akinna

ni med små hundar

Hej

undrar om ni med små hundar behandlar era hundar likadant som man gör med stora hundar ?

är det lättare att skämma bort en liten hund än en stor hund vad anser du?

daddar du ofta med din hund?

är lite nyfiken då jag ser för många som behandlar sina små hundar som små bebisar :-/

• Svar på tråden ni med små hundar
  • Muminblomma

jag har 3 små hundar, en chinese crested dog powderpuff och 2 Bichon havanais. De sover i sängen och i soffan och en av dem är en riktig mysvovve som älskar att sitta i knä. men jag är samtidigt hård med dem. Inget tigg vid bordet och tar i dem och säger nej när de gör fel. Visst skäller de en del men vi håller på att träna bort det. Får ofta frågan varför jag tar i hunden och säger nej när de gjort fel?? Men även om de är små och gulliga så måste de lära sig vad som gäller. Tycker nästan det är tuffare att uppfostra en liten hund än en stor....

• Imox

en russel och en dvärg tax...
    ingen av dom blir bortskämda och skulle behandla en stor hund på samma sätt. mina hundar tränar och tävlar ställs ut så här är det ordning och reda som gäller.

tycker dock av lite erfarenhet att det är lite lättare att träna med större hundar då man har kontakten högre upp hihihih

• tinkerbell

har en jack russell tik som är riktigt bortskämd,odet skäms jag inte för,hon är en familjemedlemm som alla andra och hon får sova i sängen vara i soffan ,äta från min tallrik,så visst e man messigare när det gäller att uppfostra en mindre ras då det redan från början var svårt då hon var jätte liten när man fick hem henne.o hon har en hel del olater vid ex möten med andra hundar ,men inget som jag inte står ut med,hon trivs med livet som det är och jag älskar henne villkorslöst.o det är inte bara små hundar som kan ha dålig uppfostran även större raser har man träffat på då de vart helt ostyriga,,menman uppfostrar sin hund så som man själv vill ha den.

• köttbullelydnad

Har en cavalierhane på 3½. "Daddar" man med honom, dvs ger honom lillfingret - då tar han hela armen. Så nej, med honom får man 'tänka dobermann'. Inga gullenuttkläder på honom utan täcken/overaller vid behov pga sjukdom.

• Larissa

Har en dvärgpudeltik och en mellanpudel/chinese crested powder puff tik, de får ligga i soffan men hoppar ner när man säger åt dem, är lite skälliga mot främmande människor. Tränar på gå fint i koppel och lite smågrejer. Urmysiga tjejer :D

• Akinna

nee jag har ju sett att visa eller rätt många bär omkring på sina hundar i armar när dt kommer hundar .
    sen har sina hundar i väskor och barnvagn hel sjukt anser jag ..

kläder med för den delen men visst visa raser behöver ju det för dom fryser men för att bara sätta på hunden kläder för skojs skull det måste ju vara sjuka människor dom kan väl köpa en docka ..

var helt otroligt möte en tjej som kom och frågade en sån liten hund kan man väl inte gå denna stora runda med pusst varför skulle man inte det ?

en liten hund klarar lika mycket som min rottis ..

sen mötte jag en tjej som hade en liten chihuahua renras och hon frågade om jag hade skaffat kattlåda till hunden jag höll på att smälla av var gr gränsen ??

nee min tös ska behandlas som min stora rottis

mycket träning , och på det 3 tim promenad = en lycklig hund ovasett liten som stor

• Tjorvelina

Ja det är det nog. Jag har alltid sagt att skaffar vi hund så ska den sova i egen korg på natten. Men icke då redan andra natten så hoppade han upp på madrassen hade bäddat på golvet då så han somnar oftast på husses eller mattes arm. Så mysigt har en yorkshireterrier o han väger ju som en nyfödd. hihi

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Fam SuorantaDahl

Har en Dansk svensk gårdshund på 1 år. Casper älsakr att ligga i knät, sitta i knät, ligga i soffan bredvid en, sova i sängen med oss helst så nära som möjligt helst under täcket. Han är en riktig lite knähund & de får han va för mej

• AoN

En hund ska bli respekterad och bli behandlad som en hund. Att klä sin hund med kläder (alltså inte regntäcke eller så) och dra runt den i barnvagn är så förnedrande att det är äckligt.

Huruvida hunden sedan får ligga i sängen eller sitta i soffan eller vad det nu kan vara är väl upp till var och en. Men jag anser att man inte ska skaffa hund om man inte har som syfte att låta hunden få vara sig själv och låta den få utlopp för sina instinkter. En lycklig hund får arbeta (både fysiskt och psykiskt)!

Och det är min åsikt!

Ps. Kan tillägga att jag har en Jack Russell.

• hundpuss

Är uppvuxen med stora hundar runt mig, såsom schäfer, rottweiler och siberian husky.

har alltid varit van vid "hård" och fast träning med dom, alltid engagerat mig på bruks och liknande, så när jag köpte min cavalier king charles spaniel ändrade jag ingenting i princip.

åminstone inte min syn på hundar.

däremot tränar vi idag på ett annat sätt, min cavalier och jag. jag kan inte träna på samma sätt med en husky som med en cavalier. mina föräldrars husky kunde ta lite "hårdare" träning (svårt att förklara) medans min lilla cavalier behöver en mer mjuk inställning till träning.

huskyn funkade bäst på bruks med lite mer hårda, bestämda kommandon, hon var som en klocka!
    men cavalieren tilltalar jag på ett annat sätt, mer mjukt. han funkar inte annars.

jag tror det handlar mer om individerna i detta fallet, och inte nödvändigtvis rasskillnaderna.
    man får ju utforma träningen efter hunden man tränar med.

däremot skulle jag aldrig behandla min hund som en bebis eller docka.
    han har ett vintertäcke som skyddar mot snö o regn, men inget annat.
    skulle aldrig få för mig att spöka ut en hund i tröjor och liknande...

en hund är alltid en hund, alla hundar mår bra av att få arbeta, oavsett storlek.

många underskattar små hundar, gör dom till dockor eller bär runt dom i väskor, vilket jag helt ärligt inte tror att de mår bra av.

min cavalier är förövrigt lite jobbigare att träna med än huskyn är, små hundar kan många gånger vara ett kraftpaket.

jag har markerat på alla vis när jag fick hem min lilla hund. jag har samma regler på den lilla vovven som vi i familjen haft på alla andra hundar vi haft.

och det värsta jag vet är när folk gullar med min hund på ett överdrivet vis , han är faktiskt ingen liten docka.

så nej, jag daddar inte med min lilla hund. han behöver regler precis som alla andra hundar. jag vägrar tex ha en liten hund som bjäbbar. finns det ngt värre?

en liten hund behöver också regler. och ja, jag behandlar honom på samma vis som de stora hundarna, med samma omsorg och kärlek, men ställer även samma krav på hyfs och uppfostran.

tror många köper en liten hund för att "slippa" jobba med hunden, kanske tror de att det är en genväg? jag vet inte ,men det är ju inte helt ovanligt att de sotra hundarna är väluppfostrade medan de små är helt lost...

• Tjorvelina

Vi köpte våran york just för att svärfar hade en o sen att dom ska vara ok gällande att dom är allergivänliga. Jag tror inte en del folk förstår att en liten hund bever långa promenader o motion för hjärnan men det får då våran så det räcker till en helt underbar parvel är han..

Och nog tar jag han för en hund allt o intet är han bortskämd heller.

Men tyvärr är det ju så att många daltar med dom mindre skulle aldrig falla mig in o skjutsa han i en barnvagn nån måtta får det väl vara,

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • LuRiGaBlAdLuSeN

Jag har en chihuahua-tik, och hon har gått kurser som alla andra hundar. Valpkurs, unghundskurs, Lydnadskurs och Beteendekurs. Detta har vi gjort tillsammans eftersom jag är väldigt intresserad av hund, stor eller liten. Jag är helt enkelt mer för de små raserna än de stora, det innebär inte att jag går o bär o daddar med min hund (men det verkar ju vara så i många andra småhundsfall) Hon hade aldrig accepterat att bli buren. Att vara ute och gå i skogen är det bästa hon vet. Hon leker med sina hundkompisar som är både små och stora. Hennes bästa vän är en stor cocker-hane.
    Hon sover inte i vår säng inte, hon har en egen korg på golvet. Hon är ju en hund och ingen människa och jag tror att en hund mår bäst av att få vara som den är skapt för att vara, hund helt enkelt.

• Mammanseko

Vi har en strävhårig tax, han uppfostras på samma sätt som våran rottiskorsning blev uppfostrad på. Strikta regler, mycket motion men visst är väl skillnaden att Rulle kan vi ta upp ifamnen om det skulle behövas.

Det värsta tycker jag är omgivningen som tycker synd om honom för att vi sätter gränser, "åh nej säg inte åt honom nu, stackarn..." typ!

Hade inte Rulle fått den uppfostran han fått hade han tagit över vårat hem för länge sedan och varit riktigt odräglig!

Nu är han en duktig liten kille med stor livslust och glädje!

• logg81

Jag har både en liten och en stor hund.
    Jag "daddar" mer med den stora än den lilla om man nu kan säga att jag "daddar". Den lilla hunden har ett skarpare psyke än den stora och hon behöver en fastare hand och tydligare regler. Dessutom är hon extremt rädd för vissa saker och visar det genom att bli arg. Den stora hunden är bara ouppfostrad och sprättig

Så nej jag behandlar dom inte lika. Jag behandlar dom efter hur de behöver bli behandlade för att hålla sig på mattan.

Har ingen aning om det är lättare att skämma bort en liten hund. I det avseendet är jag nog rätt jämn hundarna emellan. De har det rättvist med godis, mat och omklappning.
    Däremot är vår lilla hund från stenåldern så med henne gosar man med på ett annat sätt nu. Hon kan ha somnat in under natten så hon får en extraklapp innan man går...

Daddar inte med någon av dom. Den lilla hunden är som sagt skarp i psyket och behöver ha tydliga strikta regler för att inte bli otäck. Den stora hunden behöver en mjuk men tydlig hand. Så... "daddar" jag är det den stora som det "daddas" med...

Vår lilla hund är ingen bebis. Hon är en utpräglad jakthund av urhundstyp. Hon har svåra beteendestörningar iom hennes rädsla.
    Att bebisfiera henne skulle vara ett stort misstag från vår sida som ledare. Hon skulle inte ta handen om hon fick lillfingret... Hon skulle svälja hela armen... Vi har en äkta bitch!

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Monica82

Vi har tre småhundar en dvärgpinscher och två chinese crested. Dessa behandlas precis som på samma sätt som våran förra rottis. De har sina sovplatser, har sina regler i hemmet, tränas i de dom tycker är kul och får inte uppföra sig illa vid hundmöten. Tror att oavsett storlek på hunden mår de bäst av att få ha regler och tränas både mentalt och fysiskt.

• Cornellia

Jag har uppfostrat min lilla jappe på samma sätt som jag blivit lärd att uppfostra schäfrarna jag växte upp med. Så det är pli på henne, (även om gammeldams olaterna börjar komma nu ).

Jag tycker det är ytterst irriterande med folk som inte uppfostrar sina hundar ordentligt, oavsett om det är en pyttehund eller en stor, och ännu mer irriterande med folk som inte tror att det går att uppfostra småhundar.

• trebarsmamma

jag har en chinese crested som jag fick hem idag, han är 7-8 månader gammal,

vet inet riktigt hur jag ska lära ahn, men får väll vara sträng och visa vad som är rätt och fel, jag gillar inte hundar som skäller för lite ojud utifrån,

• VulgusProfanum

Vi ser inte våra dvärgschnauzrar som småhundar. Det är en rätt tuff ras så vi har uppfostrat dem på samma sätt och vis som vår Riesen.
    Inget puttinuttande utan klara regler och tydligt ledarskap. Annars tar de över så små de är

Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
Svar på tråden ni med små hundar