Är uppvuxen med stora hundar runt mig, såsom schäfer, rottweiler och siberian husky.
har alltid varit van vid "hård" och fast träning med dom, alltid engagerat mig på bruks och liknande, så när jag köpte min cavalier king charles spaniel ändrade jag ingenting i princip.
åminstone inte min syn på hundar.
däremot tränar vi idag på ett annat sätt, min cavalier och jag. jag kan inte träna på samma sätt med en husky som med en cavalier. mina föräldrars husky kunde ta lite "hårdare" träning (svårt att förklara) medans min lilla cavalier behöver en mer mjuk inställning till träning.
huskyn funkade bäst på bruks med lite mer hårda, bestämda kommandon, hon var som en klocka!
men cavalieren tilltalar jag på ett annat sätt, mer mjukt. han funkar inte annars.
jag tror det handlar mer om individerna i detta fallet, och inte nödvändigtvis rasskillnaderna.
man får ju utforma träningen efter hunden man tränar med.
däremot skulle jag aldrig behandla min hund som en bebis eller docka.
han har ett vintertäcke som skyddar mot snö o regn, men inget annat.
skulle aldrig få för mig att spöka ut en hund i tröjor och liknande...
en hund är alltid en hund, alla hundar mår bra av att få arbeta, oavsett storlek.
många underskattar små hundar, gör dom till dockor eller bär runt dom i väskor, vilket jag helt ärligt inte tror att de mår bra av.
min cavalier är förövrigt lite jobbigare att träna med än huskyn är, små hundar kan många gånger vara ett kraftpaket.
jag har markerat på alla vis när jag fick hem min lilla hund. jag har samma regler på den lilla vovven som vi i familjen haft på alla andra hundar vi haft.
och det värsta jag vet är när folk gullar med min hund på ett överdrivet vis , han är faktiskt ingen liten docka.
så nej, jag daddar inte med min lilla hund. han behöver regler precis som alla andra hundar. jag vägrar tex ha en liten hund som bjäbbar. finns det ngt värre?
en liten hund behöver också regler. och ja, jag behandlar honom på samma vis som de stora hundarna, med samma omsorg och kärlek, men ställer även samma krav på hyfs och uppfostran.
tror många köper en liten hund för att "slippa" jobba med hunden, kanske tror de att det är en genväg? jag vet inte ,men det är ju inte helt ovanligt att de sotra hundarna är väluppfostrade medan de små är helt lost...