• Anonym

kan ja få jobb inom vården utan utbildning?

skulle vilja testa

e arbetslös sen en månad

• Svar på tråden kan ja få jobb inom vården utan utbildning?
  • Xay1de

Det är väl just nu väldigt olika från kommun till kommun. Själv jobbade jag i åtta år inom hemtjänsten utan utbildning. Men nu när det ekonomiska läget är som det är så är det många kommuner som har helt anställningsstopp när det gäller nya timvikarier, oavsett de har utbildning eller inte.

Men personliga assistenter behöver inte alltid utbildning (såvida inte brukaren kräver/behöver det), där går man ju mer på personkemi.

• Anonym (Sthlm)

Som flera skrivit: Det är olika från kommun till kommun, från bolag till bolag. På mitt jobb (personlig assistent) kräver vi lägst barnskötarutbildning - vi har flera förskollärare anställda. Det beror på att assistans INTE är ett vårdyrke.

• mika85

Anonym (Sthlm) skrev 2009-05-14 14:40:53 följande:

Som flera skrivit: Det är olika från kommun till kommun, från bolag till bolag. På mitt jobb (personlig assistent) kräver vi lägst barnskötarutbildning - vi har flera förskollärare anställda. Det beror på att assistans INTE är ett vårdyrke.
    beror på vad för assistens jobb det är, om det är vårdyrke eller inte.
  • Anonym

Jag har jobbat som personlig assistent, och beroende på vad vårdtagaren har för problem och omfattande handikapp så kan man mycket väl kunna få jobb. Jag jobbade hos en kvinna med ALS utan utbildning alls, personkemin stämde och det räckte gott och väl. Har även fått jobb hela sommaren på äldreboende utan utbildning. Så visst det går, iaf där jag bor!

• Anonym

vart i sverige bor ni?

• luttelin

Visst går det. Inom handikappomsorgen & personlig assistent går de ofta på personlig lämplighet. Fick själv fast inom Ho för 1½ år sen och det stod mellan mig & flera utbildade. I höst kommer jag gå en betald kompetenshöjande utb.

Dock kan det vara svårare nu när så många går arbetslösa alt. riskerar att varslas. Och givetvis ser det säkert annorlunda ut mellan kommunerna.

• Lilli by the Sea

Jag jobbar också inom vården & har gjort 1/2 usk-utb. Jag fick dock en fast tjänst efter 2 år, så jag tror att de tar litegranna efter hur du är som person. Är du villig att lära & frågar det du inte förstår så kan man komma ganska långt, på många arbetsplatser :)

• luttelin
    Anonym skrev 2009-05-15 16:35:05 följande:
    vart i sverige bor ni?
    I Södermanland, på mindre ort (c:a 35.000 inv.)
  • Lilli by the Sea

Jag bor i Skåne, min avdelning sysslar mest med palliativ vård & rehabilitering efter stroke & fraktuer osv. Har även jobbat med demenssjuka i 2 år.

• Anonym

ja bor i gbg

alltså ja har utbildning
    men inte vård utbildning!

Svar på tråden kan ja få jobb inom vården utan utbildning?