• Mysrester

Ber du dina nattgäster ta med lakan?

Vad tycker ni? Är det ok eller "taskigt" att be sina nattgäster ta med egna lakan om de ska sova över.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-14 20:08
    Jag ska förklara varför jag frågar.

Min anledning är att jag det kommer en stor familj på besök, de ska låna två sängar + två madrasser i ca fyra dagar, jag har ingen tvättmaskin utan får gå till tvättstugan som har usla torkskåp, Vi bor tre trappor upp utan hiss, foglossning + småbarn och tycker att det är nog med all tvätt vi redan har.
    Var jag taskig som bad dem ta med lakan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-14 20:16
    Det är första gången i mitt liv jag ber gäster att ta med lakan. Jag har aldrig brytt mig tidigare. Men denna gång känns allt så annorlunda.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-14 20:23
    De ska åka bil hit.

Nu får jag ruskigt dåligt samvete, hade det redan innan jag frågade, men jag kände att jag skulle haka upp mig på allt jobb efter besöket istället för att njuta av besöket. det var svårt nog att fråga. Jag kanske ska prata med dem och säga att de inte behöver ta med lakan trots allt... Fan, vad svårt sånt här är. Man vill ju vara gästvänlig liksom. :-/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-14 20:34
    Ville bara tillägga att jag INTE skulle be en tjejpolare på besök nån enstaka natt att ta med lakan. Det har jag aldrig gjort, och kommer aldrig att göra. Herregud, som yngre sov man ju hos varann ideligen efter långa partynätter mm. Nu gäller det en familj på 6 pers, och situationen är något annorlunda.

Haha vilken respons det blev på tråden... Att det var så hett ämne... ett par jävla lakan!

• Svar på tråden Ber du dina nattgäster ta med lakan?
  • logg81

Ja... hade jag varit i din sits hade jag bett dom ta med egna lakan... Men jag hade förklarat lite snyggt varför oxå...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Silverkatten06

Nej, jag ber inte övernattningsgäster ta med lakan. Eller jo, en gång när hela sambons systers familj och hans föräldrar skulle komma samtidigt så bad jag hans syrra att ta med ett täcke. Vi har inte täcken så det räcker till så många gäster och de åkte bil så det kändes som bästa lösningen... Men i normalfallet kommer ju inte alla samtidigt och då skulle jag aldrig be dem om nåt sånt. Visst blir det merjobb i form av tvätt, men de hjälper ju oss med barnen när de är här så det känns som om det jämnar ut sig arbetsmässigt

Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • Catti41

Nej, men det beror på att vi har lakan så det räcker och att vi har bra tvättmöjligheter. När jag har bott på andra ställen där tvättmöjligheterna varit sämre, eller förr när jag inte hade mer än två omgångar sängkläder så fick gäster minsann ta med egna lakan.

Mina föräldrar gör det fortfarande, dock. Ochdet får de ju göra såklart.

Jag brukar dock påpeka att vi bara har dåliga gästkuddar, dvs har man nåt nackproblem eller så, så får man ta med en egen bra kudde.

• petsod

Jag tar alltid med mig lakan och handduk och uppskattar därför om mina gäster gör det samma, tycker jag hör till allmän hyffs.

• Lolion

Jag hade inte haft några problem med att be mina gäster ta med egna lakan om jag hade det som du. Och hade jag varit gästen som blev tillfrågad hade jag förstått det med. Tycker inte alls du ska ha dåligt samvete!

• Satisfaction

Vi har som oskriven regel:

Gäster som kommer i bil - tar med sig lakan.
    Gäster som åker tåg/buss - tar inte med sig lakan.

Alla vet vad som gäller och det gäller även min familj när vi åker bort. Lätt som en plätt.

• TessaS

När min syster och hennes sambo (2 pers) kommer och hälsar på så ber jag dom ta med sig sängkläder...
    Vi har en jättebra tvättstuga... ny torktumlare... jag är ung, snygg, pigg och frisk (och ödmjuk ) och jag har MYCKET roligare saker att göra än att tvätta...
    Jag är en lat jävel när det gäller tvätt. Jag bjuder på mat, jag bjuder på vin, jag bjuder på underhållning... men jag vill inte tvätta... Så jag förstår dig HELT! I share your Ågren.

Mysrester skrev 2009-05-14 23:40:43 följande:
    Vi har väldigt mycket lakan, men det är hela tvättgrejen som känns jobbigt. Speciellt påslakan är så satans stora och jobbiga att tvätta, och det blir ju 6 påslakan, 6 underlaka, + alla örngott som ska tvättas.... i en kass tvättstuga. Torkskåpen blir inte varma! Jag får ågren bara jag tänker på det.
  • Mayen

Jag ber inga gäster ta med lakan, men det beror helt enkelt på att jag bor i Italien och mina gäster kommer med flyg + att jag har tvättmaskin hemma.

Trist att tvätta tvätta, (ännu tråkigare att stryka!) men men - jag tar heller aldrig med mig lakan - inte handdukar för den delen heller. Så det går på ett ut.

I din situation tycker jag inte det är nåt konstigt.

Om du känner familjen väl, säg som det är!

• SuzR

vi har plats till två gäster så i vårt fall ber jag aldrig någon ta med sig vare sig handdukar eller lakan.
    Hade vi haft mer plats och mer gäster och inte tillräckligt med lakan så hade jag bett dom. Jag gillar att ta hand om mina gäster och jag vill att folk ska ha det bättre hos mig än på hotell:)

• Sfinxen

Tycker att det är en fullt rimlig begäran under rådande omständigheter.

Jag och maken har f.ö. infört policyn att alla gäster som stannar mer än ett dygn lagar middag och tar hand om middagsdisken varannan dag. Så kan vi också slappna av och njuta av deras besök!

Svar på tråden Ber du dina nattgäster ta med lakan?