annawall skrev 2009-05-17 13:36:20 följande:
Ähum, det här med att bakterier skulle komma in och att blodet skulle eventuellt kunna rinna, var ju om man KLIPPTE och INTE ströp flödet. Om man inte klipper alls, så kommer det väl inte bakterier och blod heller. Men jag undrar om det inte finns djur som biter av navelsträngen också, hästar har jag för mig? För chimpansen funkar det ju, för hon bär ungen med sig, men det kan ju inte en häst...Jag gissar att människan i rätt många århundraden klippt navelsträngen av bekvämlighetsskäl, men å andra sidan var ju spädbarnsdödligheten väldigt hög, det kan ju finnas samband däremellan... Sterilitet var ju inget begrepp, men förhoppningsvis hade de väl snören eller något på den tiden?
Bl.a på Flyinges hemsida, avdelning om avel, uppmanas hästuppfödare att låta bli navelsträngen. Cirka 2 liter blod ska först pulsera över till fölet , vilket brukar pågå medan fölet ligger halvvägs ut och stoet tar en vilopaus i krystandet. Det är viktigt att låta stoet vara ifred så att hon inte blir störd och reser sig upp innan placentatransfusionen är färdig. När hon reser sig upp går nämligen navelsträngen av. I vildhästflockar bildar de andra stona en skyddande ring runt det födande stoet så att hon kan ligga ner och föda i lugn och ro.
Charles Darwins farfar, Erasmus Darwin, var en av de först kända motståndarna till tidig avnavling. Så här skrev han 1801 i Zoonomia:
" Another thing very injurious to the child is tje tying and cutting of the navel string too soon, wich should always be left till the child has not only repetedly breathed, but till all pulsation in the cord has ceased . As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child".
Och redan 300 år före Kristus gjorde den grekiske filosofen Aristoteles följande observation:
"Frequently the child appears to be born dead, when it is feeble and when, before the tying of the cord, a flux (of blood) occurs into the cord and adjacent parts. Some nurses who ave already acquired skill squeeze the blood back out of the cord (into the child´s body) and at once the baby, who had previously been as if drained of blood, comes to life again."