• Clarissa83

Betydelsen av att nypa åt navelsträngen innan den klipps av?

En kanske korkad fråga, jag lär väl veta efter att ni svarat Men varför är det så viktigt var man klipper av navelsträngen? Och varför används det flera peanger? Om man inte skulle nypa åt navelsträngen, vad kan hända då,eller vad är risken? För antar att det görs av en orsak, även om jag inte kan förstå hur avgörande den kan va när barnet redan är ute och skriker/andas i de flesta fallen.

• Svar på tråden Betydelsen av att nypa åt navelsträngen innan den klipps av?
  • annawall

Om man inte knyter, fortsätter bebisen blöda ut ur navelsträngen tror jag nog. Samt kan bakterier komma in. Samma på mammans sida. De extra peangerna tror jag de har för att kunna spara navelsträngsblodet, för viktiga stamceller.
    När navelsträngen torkar på bebisen läker blodkärlen inne i naveln ihop.
    Mammans sida kopplas ju loss strax efter födseln och kommer ut med moderkakan.

• Clarissa83

Ja det var tydligen inte "bara sådär" att klippa av navelsträngen. Jag tänker lite på såna som får akuta födslar då varken barnmorskor eller läkare finns till hands, om de barnen får besvär efteråt pga just navelklippningen. Den kanske utförs väldigt sent, eller på fel sätt. Hmm jaja. Tack ska ni ha!

• frecklefart90
    Clarissa83 skrev 2009-05-15 09:12:48 följande:
    Ja det var tydligen inte "bara sådär" att klippa av navelsträngen. Jag tänker lite på såna som får akuta födslar då varken barnmorskor eller läkare finns till hands, om de barnen får besvär efteråt pga just navelklippningen. Den kanske utförs väldigt sent, eller på fel sätt. Hmm jaja. Tack ska ni ha!
    Fast det är ju inte bråttom alls att klippa navelsträngen, man kan gott vänta tills det är dags för moderkakan att komma ut. Så då hinner det nog komma vårdpersonal till en som gör det med sterila verktyg.
  • mamaleona

Det har varit mycket diskussioner om detta på senaste tid. I regel är det inte så stor skillnad om man klampar av navelsträngen eller inte - det kommer inte bakterier den vägen o bebisen förlorar inte blod, mera tvärtom - den får tillgodo mera blod. Olika förfarandesätt finns idag på olika förlossningssjukhus. Dom flesta klampar av navelsträngen före babys första skrik och då tar man ett astrupprov från en artär i strängen som visar ph, dvs hur bra syresatt bebis varit o alltstå ett mått på babys mående. Det finns en juridisk aspekt på detta, vilket antagligen är orsaken till att dom flesta klampar av. OM det skulle bli nåt i framtiden, OM nån skada skulle uppdagas, OM bebis vid förlossning inte mår bra osv - så har man detta ph-astrupsvar som säger rätt mycket om bebis välmående vid födseln. Hälsn en bm

• abuelita
    mamaleona skrev 2009-05-15 12:37:24 följande:
    Det har varit mycket diskussioner om detta på senaste tid. I regel är det inte så stor skillnad om man klampar av navelsträngen eller inte - det kommer inte bakterier den vägen o bebisen förlorar inte blod, mera tvärtom - den får tillgodo mera blod. Olika förfarandesätt finns idag på olika förlossningssjukhus. Dom flesta klampar av navelsträngen före babys första skrik och då tar man ett astrupprov från en artär i strängen som visar ph, dvs hur bra syresatt bebis varit o alltstå ett mått på babys mående. Det finns en juridisk aspekt på detta, vilket antagligen är orsaken till att dom flesta klampar av. OM det skulle bli nåt i framtiden, OM nån skada skulle uppdagas, OM bebis vid förlossning inte mår bra osv - så har man detta ph-astrupsvar som säger rätt mycket om bebis välmående vid födseln. Hälsn en bm

Bl.a. så här står det  i Nationella riktlinjerna för avnavling som presenterades i Läkartidningen i oktober 08:

” Om den rutinmässiga provtagningen av vitala barn innebär tidig klampning av navelsträngen får dessutom det nyfödda barnet inte tillgång till den reserv av blod och stamceller som finns i navelsträng och placenta.

Provtagning från navelsträngen underlättas om den ansvariga barnmorskan får assistans vid förlossnigen. Den assisterande personen (barnmorska/undersköterska) förbereder med en eller två prehepariniserade sprutor. När barnet fötts fram rekommenderar vi att det hålls lågt under 30 sekunder för att underlätta transfusionen av blod från placenta till barn. Under de 30 sekunderna torkar barnmorskan av barnet och gör en första vitalitetsbedömning. En slynga av navelsträngen kläms av med ena handen. Navelartären punkteras och 1–2 ml blod aspireras distalt om handen, närmast barnet. Därefter tas venöst prov på samma sätt. När proven tagits släpps den manuella stasen och sprutan tas bort. I de allra flesta fall läcker inget eller endast minimalt med blod. Skulle det uppstå ett större läckage komprimeras insticksstället med en kompress under några minuter. Barnet läggs upp på mammans mage. Två till tre minuter efter födelsen har den väsentliga delen av blodöverföringen till barnet skett, och barnet kan avnavlas permanent.”

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609

Läs även min tråd  Sen avnavling- barnets födslorätt

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m42527033.html

• abuelita
    annawall skrev 2009-05-14 22:47:18 följande:
    Om man inte knyter, fortsätter bebisen blöda ut ur navelsträngen tror jag nog. Samt kan bakterier komma in. Samma på mammans sida. De extra peangerna tror jag de har för att kunna spara navelsträngsblodet, för viktiga stamceller.När navelsträngen torkar på bebisen läker blodkärlen inne i naveln ihop.Mammans sida kopplas ju loss strax efter födseln och kommer ut med moderkakan.
    Om man låter navelsträngen vara så sluts kärlen i den av sig självt efter ett tag, och det bästa är därför att vänta med både avklampning och klipp tills en bra stund efter att moderkakan kommit ut. Det finnns ett litet räfflat området på navelsträngen som lätt går av när kärlen har slutit sig och navelsträngen börjat torka. Moder natur hade säkerligen menat att  vi skulle föda våra barn utan peanger och navelklämmor och istället låta navelsträngen brista av sig själv på det här räfflade stället. Vår närmsta släkting chimpansen bär med sig moderkakan ett par dagar tills navelsträngen torkar och går av.  
  • Clarissa83
    abuelita skrev 2009-05-16 11:47:43 följande:
    Om man låter navelsträngen vara så sluts kärlen i den av sig självt efter ett tag, och det bästa är därför att vänta med både avklampning och klipp tills en bra stund efter att moderkakan kommit ut. Det finnns ett litet räfflat området på navelsträngen som lätt går av när kärlen har slutit sig och navelsträngen börjat torka. Moder natur hade säkerligen menat att  vi skulle föda våra barn utan peanger och navelklämmor och istället låta navelsträngen brista av sig själv på det här räfflade stället. Vår närmsta släkting chimpansen bär med sig moderkakan ett par dagar tills navelsträngen torkar och går av.  
    Ah, det var intressant faktiskt! Det var det jag funderade på någonstans i bakhuvudet, hur det var "förr".. Innan folk visste så mkt Det måste ju liksom gått bra för de barnen också oavsett i vilket minutskede den blev kapad och med vilket tillhygge. Jag tror strongt på det räfflade området, men jag tror inte jag vill bära med mej moderkakan nån längre stund dock.. :)
  • abuelita
    Clarissa83 skrev 2009-05-16 15:03:33 följande:
    Ah, det var intressant faktiskt! Det var det jag funderade på någonstans i bakhuvudet, hur det var "förr".. Innan folk visste så mkt Det måste ju liksom gått bra för de barnen också oavsett i vilket minutskede den blev kapad och med vilket tillhygge. Jag tror strongt på det räfflade området, men jag tror inte jag vill bära med mej moderkakan nån längre stund dock.. :)
    Nej det är nog inte många som vill bära med sig moderkakan. Men det här visar i alla fall att man bör vänta med att klampa och klippa tills moderkakan har fötts fram och kärlen i navelsträngen har slutit sig själva.
  • annawall

Ähum, det här med att bakterier skulle komma in och att blodet skulle eventuellt kunna rinna, var ju om man KLIPPTE och INTE ströp flödet. Om man inte klipper alls, så kommer det väl inte bakterier och blod heller.

Men jag undrar om det inte finns djur som biter av navelsträngen också, hästar har jag för mig? För chimpansen funkar det ju, för hon bär ungen med sig, men det kan ju inte en häst...

Jag gissar att människan i rätt många århundraden klippt navelsträngen av bekvämlighetsskäl, men å andra sidan var ju spädbarnsdödligheten väldigt hög, det kan ju finnas samband däremellan... Sterilitet var ju inget begrepp, men förhoppningsvis hade de väl snören eller något på den tiden?

• abuelita
    annawall skrev 2009-05-17 13:36:20 följande:
    Ähum, det här med att bakterier skulle komma in och att blodet skulle eventuellt kunna rinna, var ju om man KLIPPTE och INTE ströp flödet. Om man inte klipper alls, så kommer det väl inte bakterier och blod heller. Men jag undrar om det inte finns djur som biter av navelsträngen också, hästar har jag för mig? För chimpansen funkar det ju, för hon bär ungen med sig, men det kan ju inte en häst...Jag gissar att människan i rätt många århundraden klippt navelsträngen av bekvämlighetsskäl, men å andra sidan var ju spädbarnsdödligheten väldigt hög, det kan ju finnas samband däremellan... Sterilitet var ju inget begrepp, men förhoppningsvis hade de väl snören eller något på den tiden?
    Bl.a på Flyinges hemsida, avdelning om avel, uppmanas hästuppfödare att låta bli navelsträngen. Cirka 2 liter blod ska först pulsera över till fölet , vilket brukar pågå medan fölet ligger halvvägs ut och stoet tar en vilopaus i krystandet. Det är viktigt att låta stoet vara ifred så att hon inte blir störd och reser sig upp innan placentatransfusionen är färdig. När hon reser sig upp går nämligen navelsträngen av. I vildhästflockar bildar de andra stona en skyddande ring runt det födande stoet så att hon kan ligga ner och föda i lugn och ro.

Charles Darwins farfar, Erasmus Darwin, var en av de först kända motståndarna till tidig avnavling. Så här skrev han 1801 i Zoonomia:
    " Another thing very injurious  to the child is tje tying and cutting of the navel string too soon, wich should always  be left till the child has not only repetedly breathed, but till all pulsation in the cord has ceased . As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being  left in the placenta, which ought to have been in the child".

Och redan 300 år före Kristus gjorde den grekiske filosofen Aristoteles följande observation:
    "Frequently the child appears to be born dead, when it is feeble and when, before the tying of the cord, a flux (of blood) occurs into the cord and adjacent parts. Some nurses who ave already acquired  skill squeeze the blood back out of the cord (into the child´s body) and at once the baby, who had previously  been as if drained of blood, comes to life again."
  • annawall

Undrar hur länge de väntar med att klippa nu annars då? För jag har för mig att när barnet kom ut slängdes hon upp på min mage med den kvar. Så fick hon ligga en stund innan pappan klippte. Hm... Vad mycket man får veta här, tack lilla mormor- eller vad nu abuelita betyder...

• abuelita
    annawall skrev 2009-05-18 11:45:36 följande:
    Undrar hur länge de väntar med att klippa nu annars då? För jag har för mig att när barnet kom ut slängdes hon upp på min mage med den kvar. Så fick hon ligga en stund innan pappan klippte. Hm... Vad mycket man får veta här, tack lilla mormor- eller vad nu abuelita betyder...
    Hur länge man väntar med att klippa spelar ingen roll, utan det är när man med navelstklämma eller peang stryper flödet i navelsträngen som räknas.

Enligt WHo´s rekommendationer och svenska riktlinjer,  som presenterades i oktober 08,  ska navelsträngen få pulsera i 2-3 minuter innan den klampas av, så att barnet får i sig allt, eller åtminstone det mesta, av sitt blod.  Moderkaksblodet   utgör   nämligen nära hälften av barnets totala blodvolym , och det innehhåller viktiga stramceller som ska skydda barnet mot sjukdomar. Dessutom innehåller det syre, vilket är meningen ska ge barnet syresupport under de    första kritiska minuterna i livet.

Det här är alltså något som alla förlossningskliniker i Sverige  borde rätta sig efter. Men tyvärr är det forfarande flera sjukhus som vägrar.   Och  det är  främst de sjukhus där det finns forskare som är intresserade av blodfyllda  moderkakor.  
     Göteborgssjukhusen t.ex. De har ju nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska, och det krävs avklampning före första andetaget för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till stamcellsforskarna.

Se länkarna i inlägg nr 6.
  • abuelita
    annawall skrev 2009-05-18 11:45:36 följande:
     Vad mycket man får veta här, tack lilla mormor- eller vad nu abuelita betyder...
    Jo det stämmer att Abuelita är smeknamn för mormor/farmor (abuela)

Det var nämligen när jag närvarade vid min dotterdotters födelse i april 07, och då nätt och jämt lyckades få bm att låta bli navelsträngen, som jag bestämde mig för att en gång för alla  sätta stopp för det här dumheterna. Efter mycket hårt kämpande (jag har suttit vid datorn  dag och natt i 2 år nu)  lyckades jag till slut få Svensk perinatalmedicinsk förening att ta upp avnavling till diskussion under sin årliga konferens i oktober 07, vilket leddet till att nationella riktlinjer togs fram och preseneterades i oktober 08. Det är alltså sen avnavling som ska gälla nu.

Men eftersom alla sjukhus ännu inte följer riktlinjerna, och att dessutom de medtagna barnen, alltså de som tar mest skada av tidig avnavling,  fortfarande  ska navlas av omdelebart, så fortsätter min kamp i samma omfattning som tidigare..

Jag började den här kampen redan på 80-talet, men då fanns inte internet, så jag fick då sitta i telefonköer dagarna i ända. Och det var inte särskilt effektivt. 
Svar på tråden Betydelsen av att nypa åt navelsträngen innan den klipps av?