• Cia1975

10 åring i framsätet? Vuxen i baksätet...

Hej!

Ibland blir jag så förvånad att man kan vara så oense om vissa saker.
    I min värld så sitter barn i baksätet om det inte har med säkerhet att göra dvs småbarn som måste sitta i en barnstol.
    Mitt bonusbarn som är 10 år är van att få sitta framme hos pappa, jag anser att jag ska sitta fram och att han som är barn ska sitta i baksätet.
    Min sambo anser att om barnen vill sitta fram så ska de få göra det då och då och jag kan sträcka mig till att när man skjussar barnen själv och inga andra vuxna är i bilen så är det ok...

Jag förstår att om ett barn är van att få sitta fram så är det svårt att komma in med nya regler men jag vill bara veta vad ni andra anser om detta?

Tacksam för synpunkter och hur jag bör agera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 13:20
    Jag förstår att vi har olika åsikter om detta men tack för era synpunkter.

• Svar på tråden 10 åring i framsätet? Vuxen i baksätet...
  • Cuthalion

fam kaos skrev 2009-07-29 19:32:13 följande:

Men det tycker jag är väldigt skrämmande. Det känns helt bakvänt mot hur vi ser på det i vår familj. Vi är väldigt noga med att det är vi som fattar de viktiga besluten och eftersom vi har en liten kille med Aspergers så är det extra viktigt att man har en fast hand när det gäller uppfostran. Men det ska ju ändå finnas en respekt för barnen, det ska finnas en logisk förklaring till saker och ting och det ska finnas en självklar omtanke om alla familjemedlemmar.Finns det tex två glassar kvar i frysen, det är varmt och alla är sugna är det ju självklart att det är barnen som ska ha dem. Att vänta på sin tur får barnen lära sig främst av syskon, på öppnis och på dagis. Vill min son nån gång ibland sitta fram så får han självklart det, för det är ingent som på minsta vis undergräver min roll som vuxen.Det är skrämmande mycket "Jag är minsann vuxen och barnen SKA lyda mig enbart för att jag är vuxen" i den här tråden.
    Varför ska de ha glassarna? Man kan ju lika gärna dela hela familjen om alla är sugna. Å andra sidan så finns det inget i mitt resonemang ovan som säger att barnet inte kan få glassarna om det bara är två kvar.

Att barnen inte alltid får det de vill ha, ibland måste göra tråkiga saker eller komma tvåa innebär inte på något sätt att man inte respekterar barnen som individer. Respekt handlar inte om att ge barnen glass för att de vill ha och offra sin egen vilja som vuxen utan om att se barnet, kunna sätta gränser och behandla barnet som en egen person.
  • Millan77

Jag har lärt mig att inte läsa för mycket här inne, väldigt många har SÅÅÅÅ många åsikter om saker....

Men till din fråga.
    Jag har 2 barn en tjej som e 8 o en kille som e 5.
    Min tös sitter till 90% alltid fram när vi åker bil.
    Därför.... att mina barn bråkar så inihelvete jävla mycket annars, så det e större risk för olyckor om båda sitter bak.

Vi ( jag o barnen) har redan börjat diskutera hur vi ska sitta när deras syskon kommer. jag vet att tösen har bättre hand om en liten bebis än sin lillebror, dom bråkar redan innan dom satt sig i bilen liksom.

• nika
    mamma2kids skrev 2009-07-28 18:27:52 följande:
    hoppas du tycker samma om ditt eget barn!klart som attan att barnen också ska få sitta fram nångång!
    I TS presentation står det att hon inte har några egna barn. Som du ser hindrar det inte folk att utgå från att hon, i likhet med alla bonusmammor som har något att att säga om regler för bonusbarn som inte faller i smaken, gör skillnad på bonusbarn och biologiska...
  • nika

Jag tror att det hade varit mindre påhopp om TS startat tråden under "föräldrar" och ställt frågan som om barnet varit hennes biologiska. Det skiljer sig väl hur man gör i kärnfamiljer också utan att föräldrarna anklagas för att vara översittare.

• challan82

för mej spelar det ingen roll....man ska från A ill B bara.....min dotter vill sitta fram....så då får hon göra det....

• enny signatur

Varför ska det vara på ena eller andra viset? Jag har alltid varit åksjuk så satt oftast fram. Men kan man inte byta då och då dvs dela?
    men visst tycker jag det snarare är barnets vilja som är viktigare än den vuxnes dvs den vuxne bör kubba anpassa sig lättare

• fam kaos
    Cuthalion skrev 2009-07-29 19:59:28 följande:
    fam kaos skrev 2009-07-29 19:32:13 följande:
    Varför ska de ha glassarna? Man kan ju lika gärna dela hela familjen om alla är sugna. Å andra sidan så finns det inget i mitt resonemang ovan som säger att barnet inte kan få glassarna om det bara är två kvar.Att barnen inte alltid får det de vill ha, ibland måste göra tråkiga saker eller komma tvåa innebär inte på något sätt att man inte respekterar barnen som individer. Respekt handlar inte om att ge barnen glass för att de vill ha och offra sin egen vilja som vuxen utan om att se barnet, kunna sätta gränser och behandla barnet som en egen person.
    Fast det låter inte direkt som man ser barnet om man har som standard "jag först, barnet sen" och "Jag ska alltid sitta fram för jag är vuxen, barnet ska veta sin plats och sitta bak jämt"
  • Cuthalion

fam kaos skrev 2009-07-30 09:29:59 följande:

Fast det låter inte direkt som man ser barnet om man har som standard "jag först, barnet sen" och "Jag ska alltid sitta fram för jag är vuxen, barnet ska veta sin plats och sitta bak jämt"
    Det jag skrev var att de vuxna fattar besluten och att vill de sitta fram så gör de det. Ingenstans har jag skrivit att barnen ska sitta bak jämt. Det kan lika gärna vara så att den vuxna inte bryr sig om var han eller hon sitter och vill barnet sitta fram så varsågod. Detsamma om man har ett barn som är åksjukt etc.

Jag tror inte att jag kommer kunna få dig att acceptera min syn på relationen vuxen/barn och vice versa. För min del är det nämligen mer skrämmande med de föräldrar som både i tråden och i verkligheten alltid lyder barnens minsta vink och låter dem få som de vill majoriteten av tiden.
  • challan82
    Cuthalion skrev 2009-07-30 09:37:57 följande:
    fam kaos skrev 2009-07-30 09:29:59 följande:
    Det jag skrev var att de vuxna fattar besluten och att vill de sitta fram så gör de det. Ingenstans har jag skrivit att barnen ska sitta bak jämt. Det kan lika gärna vara så att den vuxna inte bryr sig om var han eller hon sitter och vill barnet sitta fram så varsågod. Detsamma om man har ett barn som är åksjukt etc.Jag tror inte att jag kommer kunna få dig att acceptera min syn på relationen vuxen/barn och vice versa. För min del är det nämligen mer skrämmande med de föräldrar som både i tråden och i verkligheten alltid lyder barnens minsta vink och låter dem få som de vill majoriteten av tiden.
    Att jag tillåter mitt barn att sitta fram för att hon vill det betyder inte att hon får som hon vill....jag tycker bara att det här med vart man sitter i bilen är en bagatell...Min dotter vet vem som bestämmer.
  • Cuthalion
    challan82 skrev 2009-07-30 11:43:59 följande:
    Att jag tillåter mitt barn att sitta fram för att hon vill det betyder inte att hon får som hon vill....jag tycker bara att det här med vart man sitter i bilen är en bagatell...Min dotter vet vem som bestämmer.
    Har jag någonstans sagt att man måste sitta fram för att visa vem som bestämmer?

Det jag har sagt är att ifall den vuxna vill sitta fram så ska den få göra det enligt mig och barnet får anpassa sig. Bryr sig inte den vuxna om var han eller hon sitter, trivs den vuxna bättre bak eller vill den vuxna att barnet ska få sitta fram så go ahead! Kör på!

Men i TS så är det en vuxen som vill sitta fram men blir förpassad till baksätet för att barnet vill sitta fram. Om det inte är någon big deal för pappan att sitta fram så kan ju han sitta bak då.
Svar på tråden 10 åring i framsätet? Vuxen i baksätet...