• Förälskad

SNITTRÄDD!

Alltså jag är så fruktansvärt snitträdd. Tänk om jag måste förlösas med snitt. Jag vill verkligen inte det och ber till gudarna för att jag inte kommer behöva snittas. Borde jag prata med min barnmorska om det här?

Jag har tidigare varit med om en vaginal förlossning som gick jätte men om 22 veckor är det dags igen. Det kan ju vara så att jag måste snittas och vet inte om jag skulle orka det.

Jag är spruträdd, rädd för att få komplikationer och få en lång rehabtid efteråt. Det är mycket som snurrar i mitt huvud.

Visst kan man få komplikationer vid en vaginal förlossning också men min erfarenhet av vaginal förlossning är enbart positiv.

Många snackar om rädsla vid en eventuell vaginal förlossning hela tiden, finns det inte fler som jag och som föredrar en vaginal förlossning framför snitt?

Hjälp!

• Svar på tråden SNITTRÄDD!
  • emmsan123

Jag känner också så, att ett snitt vore mitt mardrömsscenario Jag hoppas verkligen att jag får föda vaginalt igen, jag hade också en jättebra förlossning förra gången. Samtidigt så snittar de väl inte om de absolut inte måste, antar jag. Jag har skrivit i mitt förlossningsbrev att jag allra helst vill slippa snittas.

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • Förälskad
    emmsan123 skrev 2009-05-16 09:17:42 följande:
    Jag känner också så, att ett snitt vore mitt mardrömsscenario Jag hoppas verkligen att jag får föda vaginalt igen, jag hade också en jättebra förlossning förra gången. Samtidigt så snittar de väl inte om de absolut inte måste, antar jag. Jag har skrivit i mitt förlossningsbrev att jag allra helst vill slippa snittas.
    Det kanske jag också borde göra. Jag tycker verkligen det här är jobbigt. Jag tänker varje dag på vad som skulle hända om jag blir snittad.
  • Tasha78

jag tänkte likadant men är det fara för bebbens liv så måste man snittas och det går faktiskt bra, jag är livrädd för sprutor men bm sa hela tiden vi gör detta för barnet och det accepterade jag, efteråt var jag på benen redan på  kvällen och dagen efter gick jag på bb som att inget hänt vist gick man som en gammal tant men det gick bra och jag fick ju behålla min tös vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om det inte blev akut snitt i tid

• emmsan123

Prata med din BM om det, tycker jag. Så kanske du kan få veta mer om exakt hur det går till osv. Så att du inte behöver måla upp en skräckbild som kanske inte stämmer helt.

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • Förälskad
    Tasha78 skrev 2009-05-16 09:22:02 följande:
    jag tänkte likadant men är det fara för bebbens liv så måste man snittas och det går faktiskt bra, jag är livrädd för sprutor men bm sa hela tiden vi gör detta för barnet och det accepterade jag, efteråt var jag på benen redan på  kvällen och dagen efter gick jag på bb som att inget hänt vist gick man som en gammal tant men det gick bra och jag fick ju behålla min tös vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om det inte blev akut snitt i tid
    Hur lång tid tig det innan allt läkt och du kunde röra dig normalt?
  • Förälskad
    emmsan123 skrev 2009-05-16 09:23:46 följande:
    Prata med din BM om det, tycker jag. Så kanske du kan få veta mer om exakt hur det går till osv. Så att du inte behöver måla upp en skräckbild som kanske inte stämmer helt.
    Ja, jag skulle vilja veta allt så det inte bara händer utan att jag hinner tänka först.
  • Tasha78

jag var på bb 4 dagar de sa att det är bra att vara längre än att gå hem för tidigt, jag gick dagen efter hela dagen fick smärtstillande var 12 timme redan efter 2-3 dagar gick jag normalt men saktare men jag kunde resa mig utan problem. De sa att förbandet går av av sig själv men jag var ju livrädd för det och efter 3 veckor satt det kvar så jag drog det själv men tyckte det var kusligt man ser små trådar i varsin ände och såret ser fint ut lite  rött nu 5 veckor efter men jag har inte ont. Första månaden får man inte lyfta bara bebisen

• Förälskad
    Tasha78 skrev 2009-05-16 09:52:58 följande:
    jag var på bb 4 dagar de sa att det är bra att vara längre än att gå hem för tidigt, jag gick dagen efter hela dagen fick smärtstillande var 12 timme redan efter 2-3 dagar gick jag normalt men saktare men jag kunde resa mig utan problem. De sa att förbandet går av av sig själv men jag var ju livrädd för det och efter 3 veckor satt det kvar så jag drog det själv men tyckte det var kusligt man ser små trådar i varsin ände och såret ser fint ut lite  rött nu 5 veckor efter men jag har inte ont. Första månaden får man inte lyfta bara bebisen
    Vart sitter ärret då? Är det under troskanten om man säger så?
    Fy, jag tycker det låter besvärligt. Men jag förstår att du ändå inte hade ett eget val eftersom bebisen inte mådde bra.
  • Tasha78

ja det är under troskanten typ där hårväxten börjar så jag tror inte att det kommer synas plus att de sägr att det bleknar med tiden, just nu har jag en liten mage kvar så jag ser inget måste sträcka på magen först, men jag hoppas verkligen att jag kan föda vaginalt nästa gång

• Mannehkunda

Jag tänkte ungefär likadant som du, inte att jag var rädd men jag ville helt enkelt föda vaginalt. min förra förlossning var också jättebra och gick fort.
    Nu blir allt inte alltid som man tänkt sig, jag började blöda på kvällen för snart 3 veckor sen, då i v.32+6. Det blev ambulans in till förlossningen och akutsnitt p.g.a avlossnad moderkaka. Bara 3 timmar efter jag började blöda var han ute.
    Vi fick stanna på neo i 12 dagar men är nu hemma igen.

Det var verkligen en hemsk upplevelse, men hellre det än att jag förlorade både mitt eget och lillens liv.

Man kan inte planera allt här i livet, och ibland blir det riktigt jobbigt tyvärr, men huvudsaken är väl ändå att vi lever och mår(efter omständigheterna) bra?
    Jag mår rätt bra nu, lite lågt blodsocker ibland och såret ömmar och svider till och från...

Tänk också på att det bara är några få procent av alla förlossningar som innebär komplikationer

Svar på tråden SNITTRÄDD!