• Förälskad

SNITTRÄDD!

Alltså jag är så fruktansvärt snitträdd. Tänk om jag måste förlösas med snitt. Jag vill verkligen inte det och ber till gudarna för att jag inte kommer behöva snittas. Borde jag prata med min barnmorska om det här?

Jag har tidigare varit med om en vaginal förlossning som gick jätte men om 22 veckor är det dags igen. Det kan ju vara så att jag måste snittas och vet inte om jag skulle orka det.

Jag är spruträdd, rädd för att få komplikationer och få en lång rehabtid efteråt. Det är mycket som snurrar i mitt huvud.

Visst kan man få komplikationer vid en vaginal förlossning också men min erfarenhet av vaginal förlossning är enbart positiv.

Många snackar om rädsla vid en eventuell vaginal förlossning hela tiden, finns det inte fler som jag och som föredrar en vaginal förlossning framför snitt?

Hjälp!

• Svar på tråden SNITTRÄDD!
  • Förälskad
    MrsManneh skrev 2009-05-16 10:09:14 följande:
    Jag tänkte ungefär likadant som du, inte att jag var rädd men jag ville helt enkelt föda vaginalt. min förra förlossning var också jättebra och gick fort.Nu blir allt inte alltid som man tänkt sig, jag började blöda på kvällen för snart 3 veckor sen, då i v.32+6. Det blev ambulans in till förlossningen och akutsnitt p.g.a avlossnad moderkaka. Bara 3 timmar efter jag började blöda var han ute. Vi fick stanna på neo i 12 dagar men är nu hemma igen. Det var verkligen en hemsk upplevelse, men hellre det än att jag förlorade både mitt eget och lillens liv. Man kan inte planera allt här i livet, och ibland blir det riktigt jobbigt tyvärr, men huvudsaken är väl ändå att vi lever och mår(efter omständigheterna) bra?Jag mår rätt bra nu, lite lågt blodsocker ibland och såret ömmar och svider till och från... Tänk också på att det bara är några få procent av alla förlossningar som innebär komplikationer
    Skönt att allt gick bra.
    Den största oron är nog att de snittar mig bara för jag är trött och säger att jag inte orkar trots att jag egentligen skulle gjort det. Att det inte är något större fel på barnet eller mig.
    Jag får känslan av att det är många som snittats pg av det.
  • Tasha78

nä men jag tror  inte att de snittar i onödan

• Mannehkunda
    Förälskad skrev 2009-05-16 10:15:07 följande:
    Skönt att allt gick bra. Den största oron är nog att de snittar mig bara för jag är trött och säger att jag inte orkar trots att jag egentligen skulle gjort det. Att det inte är något större fel på barnet eller mig. Jag får känslan av att det är många som snittats pg av det.
    Isf måste du nog vara väldigt trött, de snittar inte i onödan precis som Tasha78 sa...
  • Förälskad
    MrsManneh skrev 2009-05-16 10:24:17 följande:
    Isf måste du nog vara väldigt trött, de snittar inte i onödan precis som Tasha78 sa...
    Vid förra förlossningen hade jag varit vaken i tre dygn med värkar. Då var jag vältränad. Om den här förlossningen blir som den förra kanske jag inte orkar. Jag var väldigt trött då och min dotters hjärljud gick ner emot slutet. Det var en gränspuck att hon fick komma ut vaginalt.

Tack för att ni stöttar. Jag ska prata med min barnmorska och skriva in det i mina papper att den absolut sista utvägen får bli snitt.
  • Neko

Jag var också livrädd för det, fick gå hos psykolog under graviditeten för att försöka komma över rädslan men det fungerade inte. Nu slapp jag snitt vilket jag är glad för men kommer säkert vara lika rädd nästa gång.

• Förälskad

Smurfstrumpan och Neko: Skönt att jag inte är ensam. Första gången jag var gravid visste jag knappt vad förlossning var. Då var jag rädd både för att föda vaginalt och med snitt, men nu när jag vet hur en vaginal förlossning kan vara så känns snitt så fruktansvärt.

• 3 barns mamma84

ts jag förstår dig
    När jag födde min dotter allt gick jätte bra men jag jobbade med krystvärkarna i 24 timmar och jag var helt slut mina värkar tog slut och jag fick fejk värkar via igångsättning..Så när akutsnitt om hon inte skulle ha kommit ut med sugklockan.

När jag väntade min son ville jag ha vaginal igen jag hade inga planer om snitt alls det fanns inte i mitt huvud alls bara igångsättning då jag gick över tiden med honom.
    fick tillväxtul med pojken och dom kom fram till neeeeej du föder inte ut honom.
    Fick planeradsnitt v 41+2 och jag var så rädd så rädd jag bara grätt när jag låg i sängen på väg till op rummet fy fann jag har aldrig varit så rädd så ensam och så kall i kroppen och så lessen ojoj..
    Alla lugnade ner mig detta var en dröm det ska du veta Ts detta var inte farligt alls

Ts detta klarar du..

• Förälskad
    3 barns mamma84 skrev 2009-05-16 15:33:37 följande:
    ts jag förstår dig När jag födde min dotter allt gick jätte bra men jag jobbade med krystvärkarna i 24 timmar och jag var helt slut mina värkar tog slut och jag fick fejk värkar via igångsättning..Så när akutsnitt om hon inte skulle ha kommit ut med sugklockan.När jag väntade min son ville jag ha vaginal igen jag hade inga planer om snitt alls det fanns inte i mitt huvud alls bara igångsättning då jag gick över tiden med honom.fick tillväxtul med pojken och dom kom fram till neeeeej du föder inte ut honom.Fick planeradsnitt v 41+2 och jag var så rädd så rädd jag bara grätt när jag låg i sängen på väg till op rummet fy fann jag har aldrig varit så rädd så ensam och så kall i kroppen och så lessen ojoj..Alla lugnade ner mig detta var en dröm det ska du veta Ts detta var inte farligt alls Ts detta klarar du..
    Tack för dina peppande ord. Det är verkligen så jag måste tänka. Om något händer så fixar jag det.

Får jag fråga om man blir sövd eller får man enbart ryggbedövning? Eller får man välja kanske?
  • Mannehkunda
    Förälskad skrev 2009-05-16 17:18:50 följande:
    3 barns mamma84 skrev 2009-05-16 15:33:37 följande: Tack för dina peppande ord. Det är verkligen så jag måste tänka. Om något händer så fixar jag det. Får jag fråga om man blir sövd eller får man enbart ryggbedövning? Eller får man välja kanske?
    De försökte ge mig spinal(helt förlamad från bröstet och ner), men det tog inte (efter att de försökt hur länge som helst). Precis när jag skulle be dem söva mig så sa läkaren att han var tvungen.
    Jag föredrar nog att vara sövd eftersom man ändå känner vad de gör, även om det inte gör ont.
Svar på tråden SNITTRÄDD!