Vägrar sohatt/mössa - tips?
Min 13-månaders dotter vägrar att ha någonting alls på huvudet. Jag gillar inte att hon är i solen utan mössa, särskilt inte som hon har väldigt ljust, tunnt hår. Har själv sådant hår och bränner mig nästan direkt i huvudet om jag inte har mössa eller keps i solen.
Vi har testat sohattar av alla de sorter, med och utan band. Vi har testat keps, tunn bomullsmössa med och utan band, scarf osv. Men hon sliter av den direkt och det går verkligen inte att få henne att behålla den på huvudet. Jag har tom gått runt med solhatt själv, för att hon ska se att det är bra men det spelar ingen roll. Kommer hon åt, så sliter hon av mig mössan också...
Förut kunde man iaf hänga något för sufletten på vagnen, så att man kan gå ut även om det är stark sol, men nu rycker hon ner det med. Samma med solskydden vi har för bilfönstren, de åker ner efter tio sekunder. Till saken hör också att hon blir helt vansinnig när hon får solen i ögonen, så bilfärder och vagnfärder blir väldigt påfrestande eftersom hon gallskriker pga solen men vägrar ha något som skyddar. Parasoll rycker hon i så de viker sig... Det enda tips folk ger mig, är att hålla henne i skuggan. Men hur lätt är det på sommaren när det är sol överallt?! Hon sitter ju inte direkt still liksom...
Snälla, ge mig tips på hur man får henne att vilja ha mössa!