Inlägg från: annabella |Visa alla inlägg
  • annabella

Vägrar sohatt/mössa - tips?

Min 13-månaders dotter vägrar att ha någonting alls på huvudet. Jag gillar inte att hon är i solen utan mössa, särskilt inte som hon har väldigt ljust, tunnt hår. Har själv sådant hår och bränner mig nästan direkt i huvudet om jag inte har mössa eller keps i solen.

Vi har testat sohattar av alla de sorter, med och utan band. Vi har testat keps, tunn bomullsmössa med och utan band, scarf osv. Men hon sliter av den direkt och det går verkligen inte att få henne att behålla den på huvudet. Jag har tom gått runt med solhatt själv, för att hon ska se att det är bra men det spelar ingen roll. Kommer hon åt, så sliter hon av mig mössan också...

Förut kunde man iaf hänga något för sufletten på vagnen, så att man kan gå ut även om det är stark sol, men nu rycker hon ner det med. Samma med solskydden vi har för bilfönstren, de åker ner efter tio sekunder. Till saken hör också att hon blir helt vansinnig när hon får solen i ögonen, så bilfärder och vagnfärder blir väldigt påfrestande eftersom hon gallskriker pga solen men vägrar ha något som skyddar. Parasoll rycker hon i så de viker sig... Det enda tips folk ger mig, är att hålla henne i skuggan. Men hur lätt är det på sommaren när det är sol överallt?! Hon sitter ju inte direkt still liksom...

Snälla, ge mig tips på hur man får henne att vilja ha mössa!

• Svar på tråden Vägrar sohatt/mössa - tips?
  • annabella

Tja, jag vet inte hur andra ungar gör. Men min dotter pressar in fingrarna under knytbandet och drar neråt. Även om jag knyter ganska tätt under hakan (man måste ju lämna lite utrymme, så att det inte gör ont eller stramar), så drar hon så att hon kippar efter luft och eller kväljer sig för att hon drar så. Det känns ju inget vidare att sätta på henne en sådan mössa när hon i princip är beredd att strypa sig för att bli av med den. Dessutom sitter den ju inte på mer än högst trettio sekunder iallafall...

När det gäller bomullsmössor med knytband, så är de ju oftast lite "stretchiga" och då är det verkligen ingen match för henne att ta av den. Bara att först dra ner mössan lite extra, kränga bandet över hakan och ta av mössan (och kasta den på marken så jag kör över den med vagnen, det är extra bonuspoäng tydligen...)

De är smarta de små liven ;)

• annabella

Jo, jag har testat uttröttningsmetoden. Igår räknade jag till 25 gånger jag satte på mössan och då var vi ungefär 200 meter hemifrån. Lite stressigt om man är på väg någonstans. Idag på altanen, satte jag på mössan och hon tog av den och så höll vi på i ungefär en kvart. Varje gång jag satte dit den, så slet hon av den i samma sekund som jag släppte taget.

Visserligen är jag envis, men det finns gränser...

• annabella

cirpen: Glömde - jag har också haft mössa på mig för att visa henne (som jag skrev överst i tråden, så bränner jag mig direkt också i solen). Jag försöker visa på alla sätt att det är kul att ha mössa, men hon verkar väldigt skeptisk.

Det kanske är något med åldern? Det är ju inte bara mössan som åker av, utan även skor, strumpor, haklappar och allt annat som hon kan få av sig. Men det gör ju inte lika mycket. Är livrädd att hon ska bränna sig på huvudet.

• annabella

cirpen: Vi har provat solglasögon, men hon är mest intresserad av att leka med dom. Det kanske funkar bättre sen när hon blir lite äldre.

Marie30: Tack! Avledningsmanöver funkar faktiskt nästan jämt, men det är inte så verksamt när det gäller mössavtagning. Hon gör det samtidigt, liksom "i förbifarten", medan hon håller på med annat. Jag brukar ju vara lättlurad och tro att jag lyckats distrahera henne, men icke ;)

kobebis: Då är det kanske så som jag skrev ovan, att det är en "fas" eller grej de har för sig vid någon viss ålder. Verkar ju onekligen så, eftersom flera andra har skrivit i tråden att de har samma bekymmer med exakt lika gamla barn. För min del är det första barnet, så jag har inte så bra koll på allt de hittar på vid olika åldrar :) Hur som helst får man väl vara glad att hon inte bestämde sig för att vägra mössa när det var -10 och vinter... Det blir till att hålla sig i skuggan så gott det går i sommar då...

Svar på tråden Vägrar sohatt/mössa - tips?