• annabella

Vägrar sohatt/mössa - tips?

Min 13-månaders dotter vägrar att ha någonting alls på huvudet. Jag gillar inte att hon är i solen utan mössa, särskilt inte som hon har väldigt ljust, tunnt hår. Har själv sådant hår och bränner mig nästan direkt i huvudet om jag inte har mössa eller keps i solen.

Vi har testat sohattar av alla de sorter, med och utan band. Vi har testat keps, tunn bomullsmössa med och utan band, scarf osv. Men hon sliter av den direkt och det går verkligen inte att få henne att behålla den på huvudet. Jag har tom gått runt med solhatt själv, för att hon ska se att det är bra men det spelar ingen roll. Kommer hon åt, så sliter hon av mig mössan också...

Förut kunde man iaf hänga något för sufletten på vagnen, så att man kan gå ut även om det är stark sol, men nu rycker hon ner det med. Samma med solskydden vi har för bilfönstren, de åker ner efter tio sekunder. Till saken hör också att hon blir helt vansinnig när hon får solen i ögonen, så bilfärder och vagnfärder blir väldigt påfrestande eftersom hon gallskriker pga solen men vägrar ha något som skyddar. Parasoll rycker hon i så de viker sig... Det enda tips folk ger mig, är att hålla henne i skuggan. Men hur lätt är det på sommaren när det är sol överallt?! Hon sitter ju inte direkt still liksom...

Snälla, ge mig tips på hur man får henne att vilja ha mössa!

• Svar på tråden Vägrar sohatt/mössa - tips?
  • Angels Fall First

Åhh, i den här tråden tänker jag stanna. Jag har exakt samma problem med den 13 månaders jag jobbar med. Helt hopplöst känns det som

People like you are the reason people like me need medication
  • vildvin

Japp här tänker jag med hänga med tills det kommit några bra tips för min dotter på 13 månader sliter med av sig mössan hela tiden.

• EMO 979

Men hur lyckas de slita av sig om ni har en mössa med knyt under haka..den sitter ju fastknyten ?

• annabella

Tja, jag vet inte hur andra ungar gör. Men min dotter pressar in fingrarna under knytbandet och drar neråt. Även om jag knyter ganska tätt under hakan (man måste ju lämna lite utrymme, så att det inte gör ont eller stramar), så drar hon så att hon kippar efter luft och eller kväljer sig för att hon drar så. Det känns ju inget vidare att sätta på henne en sådan mössa när hon i princip är beredd att strypa sig för att bli av med den. Dessutom sitter den ju inte på mer än högst trettio sekunder iallafall...

När det gäller bomullsmössor med knytband, så är de ju oftast lite "stretchiga" och då är det verkligen ingen match för henne att ta av den. Bara att först dra ner mössan lite extra, kränga bandet över hakan och ta av mössan (och kasta den på marken så jag kör över den med vagnen, det är extra bonuspoäng tydligen...)

De är smarta de små liven ;)

• cirpen

På med mössan igen kanske..?
    Drar hon av sätter du på, drar hon av sätter du på..osv
    Det gäller att vara envisast helt enkelt.
    Sätt på mössan med ett leende, det ÄR kul att ha mössa på huvet är signalen?

Nu har jag lyckligtvis inte haft detta problem själv. Kanske för att jag själv alltid har keps eller solhatt?
    Min dotter har alltid tyckt att det är roligt att ha något på huvudet!

• annabella

Jo, jag har testat uttröttningsmetoden. Igår räknade jag till 25 gånger jag satte på mössan och då var vi ungefär 200 meter hemifrån. Lite stressigt om man är på väg någonstans. Idag på altanen, satte jag på mössan och hon tog av den och så höll vi på i ungefär en kvart. Varje gång jag satte dit den, så slet hon av den i samma sekund som jag släppte taget.

Visserligen är jag envis, men det finns gränser...

• annabella

cirpen: Glömde - jag har också haft mössa på mig för att visa henne (som jag skrev överst i tråden, så bränner jag mig direkt också i solen). Jag försöker visa på alla sätt att det är kul att ha mössa, men hon verkar väldigt skeptisk.

Det kanske är något med åldern? Det är ju inte bara mössan som åker av, utan även skor, strumpor, haklappar och allt annat som hon kan få av sig. Men det gör ju inte lika mycket. Är livrädd att hon ska bränna sig på huvudet.

• cirpen

Du är envis..men hon är envisare..hihi

Har du provat solglasögon i bilen?

• Marie30

Mitt tips är att sätta på mössan och sen blixtsnabbt avleda med nåt som är OTROLIGT spännande en stund. Då glömmer barnet att de har nåt på huvudet. (I alla fall har mina gjort det.)

• kobebis

Är inte detta något som de flesta barn går igenom? Kommer ihåg att det var inte förrän vid 2-års åldern som kepsar/mössor/solhattar fick sitta kvar hela tiden på huvudet. Men vad ska man göra då? Har tyvärr inget bra svar....på med solhatten när hon har tagit av sig den...om o om igen.....sen så håll er så mycket som möjligt i skuggan eller under parasoll.....hoppas på en mulen sommar? Jag kom inte på några knep med min store son men sen helt plötsligt så gick det bra med mössa och keps.
    Lycka till! Och säg gärna till om du hittar en bra lösning (har en 9 månaders kille som antagligen kommer dra av sig solhatten i sommar)

• cirpen

Det låter som ett bra tips ju!

Marie30 skrev 2009-05-16 22:21:16 följande:
    Mitt tips är att sätta på mössan och sen blixtsnabbt avleda med nåt som är OTROLIGT spännande en stund. Då glömmer barnet att de har nåt på huvudet. (I alla fall har mina gjort det.)
  • annabella

cirpen: Vi har provat solglasögon, men hon är mest intresserad av att leka med dom. Det kanske funkar bättre sen när hon blir lite äldre.

Marie30: Tack! Avledningsmanöver funkar faktiskt nästan jämt, men det är inte så verksamt när det gäller mössavtagning. Hon gör det samtidigt, liksom "i förbifarten", medan hon håller på med annat. Jag brukar ju vara lättlurad och tro att jag lyckats distrahera henne, men icke ;)

kobebis: Då är det kanske så som jag skrev ovan, att det är en "fas" eller grej de har för sig vid någon viss ålder. Verkar ju onekligen så, eftersom flera andra har skrivit i tråden att de har samma bekymmer med exakt lika gamla barn. För min del är det första barnet, så jag har inte så bra koll på allt de hittar på vid olika åldrar :) Hur som helst får man väl vara glad att hon inte bestämde sig för att vägra mössa när det var -10 och vinter... Det blir till att hålla sig i skuggan så gott det går i sommar då...

• puh fantast

Har en dotter på 11 mån. och hon tar oxå av sig mössan om det går, hon har dock inte kommit på hur man gör när det är knytning (som tur är).

Tar gärna av sig skor, sockar, haklapp, tröja, byxor om hon lyckas.

Tycker inte om att ha kläder på sig.

Nästan alla barn brukar ha en fas när kläder och då framför allt mössor åker av.
    Till sommaren kanske hon har fullt upp med att bygga sandkakor så hon glömmer bort mössan.

Annars kan du ju tejpa fast mössan

• kobebis
    annabella skrev 2009-05-17 09:21:58 följande:
    kobebis: Då är det kanske så som jag skrev ovan, att det är en "fas" eller grej de har för sig vid någon viss ålder. Verkar ju onekligen så, eftersom flera andra har skrivit i tråden att de har samma bekymmer med exakt lika gamla barn. För min del är det första barnet, så jag har inte så bra koll på allt de hittar på vid olika åldrar :) Hur som helst får man väl vara glad att hon inte bestämde sig för att vägra mössa när det var -10 och vinter... Det blir till att hålla sig i skuggan så gott det går i sommar då...
    Man ska ju försöka vara så mycket som möjligt med barnen i skuggan ändå....Hoppas att "fasen" går över innan det blir högsommar Det är inte lätt med barn de kommer inte med konstruktionsbok
  • Angels Fall First
    cirpen skrev 2009-05-16 21:47:00 följande:
    På med mössan igen kanske..?Drar hon av sätter du på, drar hon av sätter du på..osvDet gäller att vara envisast helt enkelt. Sätt på mössan med ett leende, det ÄR kul att ha mössa på huvet är signalen?Nu har jag lyckligtvis inte haft detta problem själv. Kanske för att jag själv alltid har keps eller solhatt?Min dotter har alltid tyckt att det är roligt att ha något på huvudet!
    När jag var ute med henne nu i veckan så körde jag den metoden med mössan, hon tog av och jag tog på. Mer än 50 gånger. Och det är inte första gången vi hållt på, det här händer VARJE gång vi går ut. Däremellan så var vi även tvungna att ta på stövlarna som halkar av eftersom hon inte riktigt fått in snittsen att ta sig ner för höga kanter (typ altanen och liknande) med stövlarna på. Stövlarna behövs verkligen här så skor är inte riktigt ett alternativ. Än är jag inte så överdrivet orolig för solen, den lyser med sin frånvaro dom flesta dagarna men däremot så blåser det otroligt mycket här vilket gör att det är kallt utan mössa. Sen regnar det massor på det.
    Och jag har haft mössa på mig varenda gång vi varit ute hela hösten, vintern och våren (jag råkar älska mina mössor och skulle gärna ha dom på på sommarn också men det blir lite för varmt ) så poängen med att det är kul med mössa borde hon förstått.
  • Angels Fall First
    annabella skrev 2009-05-17 09:21:58 följande:
    cirpen: Vi har provat solglasögon, men hon är mest intresserad av att leka med dom. Det kanske funkar bättre sen när hon blir lite äldre.Marie30: 
    Två par solglasögon brukar fungera här, ett par på och ett par att bita på
  • Clise

samma här. har mössa med band som jag knyter under hakan. inga problem att bara ta tag i mössan och dra den framåt så åker den av ändå ju.

men här kör vi uttröttningsmetoden. han blir hysteriskt arg efter ett tag, men det börjar lossna faktiskt.

och det funkar också att avleda med något superintressant en stund, så glömmer han mössan i alla fall någon minut!

tror det tar ett tag innan de vänjer sig att ha nått på huvet hela tiden, men om man inte ger upp så klart att de vänjer sig till slut!

• Angel1978

Trägen vinner, som det heter..
    Det är bara att sätta på den hela tiden.. De ger sig efter ett tag (ibland väääldigt långt tag)
    Det är bättre att vara väldigt envis och inte ge sig än att låta henne tro att det är ok utan hatt, för det är det inte på sommaren! Solen är alldeles för stark.

Svar på tråden Vägrar sohatt/mössa - tips?