• Kajan

Hjärtformad livmoder

Hej! Jag har haft två ma och ett mf (men även fått en dotter). Jag har en hjärtformad livmoder med en skiljevägg som går hela vägen genom livmodern. Jag undrar om det är fler här inne som har liknande avvikelse. Jag misstänker att det gör att risken för missfall för mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 18:24
    Jag misstänker att risken för missfall ÖKAR ska det vara förstås..

• Svar på tråden Hjärtformad livmoder
  • tindeli

Jag har också två livmödrar och det fick jag veta efter jag fått mitt första barn.
    Dottern låg i säte och föddes åtta veckor förtidigt med akut kejsarsnitt.
    För några årsedan opererade jag bort en skiljevägg i slidan då det var som två gångar där men livmoder fick jag inte veta något om.

• karsu

En allmän fråga som dock är lite off topic, hur har ni fått veta att era livmodrar ser annorlunda ut?

• Kyltsi
    lullbubb skrev 2009-05-20 10:09:43 följande:
    Jag tror jag har en halv livmoder, en uterus unicornis. De upptäckte att något var fel när jag gjorde en passageröntgen, och nästa fredag ska jag göra en magnetröntgen för att ta reda på hur jag ser ut. Men jag vet sedan tidigare att jag bara har en njure, och det hänger ofta ihop med en unicornis. Vi har försökt bli med barn i snart två år, så vitt jag vet har vi inte lyckats en enda gång (har inte testat alla gångerna, men aldrig haft symptom eller sen mens). Jag är livrädd nu att livet kommer bli barnlöst. Vi lever inte i heteronormen, så adoption går inte heller. Men Jesster, om det bara är din vänstra som funkar, så borde det ju vara som en halv? Då borde det finnas liiite hopp för mig?
    Hoppas att din magnet röntgen går bra. Och att läkarna kan komma medpositiva och hoppfulla svar. Har ni båda försökt att bli gravida eller är det bara du?
  • Kyltsi
    Kajan skrev 2009-05-21 21:44:17 följande:
    Dom har sagt att för brukade man operera bort alla skiljeväggar men att nu anser dom att det är riskabelt och att det är bättre att låta det vara. Men jag tror att det är olika för olika typer av skiljeväggar. Ibland opererar man visst. Jag tror att om man har en typ av skiljevägg som kallas septum är det vanligt med operation. Efter mitt första ma tog det 8-9 månader att bli gravid men de andra tre gångerna har det tagit 3-4 månader. Vi har verkligen prickat in alla äl-dagar plus många fler dagar för säkerhets skull. När det tog 8-9 månader kändes det helt omöjligt ett tag, men jag måste väl säga när jag kan se mer objektivt på det att det har tagit normallång tid för oss att bli gravida. Har det tagit lång tid för er? Mina två ma:n har också slutat med skrapning och så har jag ju gjort ett kejsarsnitt så jag har också tänkt tanken att något kan ha blivit skadat, men jag tror egentligen risken är liten. Usch, vad mycket du fick utstå med tre skrapningar vid ett ma! Jag hoppas verkligen det ska ordna sig för dig snart. Har ni "uppehåll" nu inför din undersökning?
    Första gången blev vi gravida efter 4månader. Men andra gången tog det tid på sig, 12 månader. Jag hade faktist gett upp redan,trodde inte att jag kunde bli gravid igen. Vi hann tom starta en barnlöshetsutredning, men jag tog aldrig mina prover,för att jag fick känslan av att det inte behövdes. och visst fickjag ett plus veckan efter.
    Njah, uppehåll har vi nog inte då vi inte anväder nått skydd nu(jag är latexallergiker, så vanliga kondomer funkar inte och zenith är värdelösa tycker vi), men vi tar det lite "lugnt".
  • lullbubb

Kyltsi - det är jag som är luddig, min sambo är transsexuell, och inte opererad, så hon kan inte bli me barn tyvärr. Men å andra sidan kan vi ha hemmaverkstad istället för insemination. Fast just nu lutar det iofs åt IVF iallafall, om det nu går vidare.

• Magis2

Som jag förstått det är ju en hjärtform väldigt vanlig, men om septumet går långt ned är det nog ovanligare. Jag har själv en missbildad livmoder ("liten, underutvecklad, stel, T-form" + septum) Vet ej om jag har en eller två njurar..? Blev lätt gravid men fick 2 MA (v.11 & v.10) och skrapades, sedan fick jag Ashermans och kunde inte bli gravid alls. Efter hysteroskopi (där kirurgen bedömde mina chanser att bära barn = noll) blev jag snabbt gravid igen. Med trombyl+progesteron mm. lyckades jag bära t.o.m v.36! Dottern låg i säte (hon satt 'fast' då det var trångt) och förlöstes med akut snitt.

mer i min blogg nacka-nads.blogspot.com

Min uppfattning är att svenska läkare vet väldigt litet om avvikande livmödrar och om graviditet hos dessa kvinnor. Att en avvikande livmoder skapar problem (svårt bli gravid / missfall / prematurbarn) kan man nog vara ganska säker på, men avvikande livmoder behöver inte alls vara = infertilitet. Flera försök och rätt behandling kan vara svaret...samt ordentlig utredning och hysteroskopi.

Lycka till kajan! //Magis

• lullbubb

Magis - din historia är så underbar! Det är när jag läser sådant som jag orkar hoppas lite till.

• Topdog

Hej!
    Jag har en djupt kluven livmoder, sk uterus bicornis. Detta konstaterades med kontraströntgen.

Hjärtformad livmoder finns av två typer. Den ena har en tjock skiljevägg av livmodervävnad, den andra typen har en tunn skiljevägg som består av collagen (tror jag att det var). Den tunna skiljeväggen kan ställa till en hel del problem och framförallt ökar risken för tidiga missfall markant pga att embryot fäster i skiljeväggen. Denna typ av skiljevägg kan med framgång opereras.

Den andra typen, som jag har, ökar inte risken för tidiga missfall, däremot för säte4sbjuding och prematurfödsel. Jag har burit tvillingar i varsin livmoderhåla och den ena pluttens moderkaka var fäst i skiljeväggen. Det var min första graviditet och de höll sig inne till vecka 35+3. Både låg i säte.

Efter min tvillinggraviditet har jag drabbats av 4 missfall, varav två MA i vecka 16 resp 18. Båda gångerna dog fostren i fulla 13 veckor. Varför vet man inte men det beror inte på min livmoder iallafall.

• cicco

Hej tjejer!

Här kommer en till som har en hjärtformad livmoder med ett fd septum/ skiljevägg. Jag blev opererad för 1,5 år sedan på Södertälje sjukhus där man tydligen ansåg en risk i att ta bort för mkt. Hade ingen aning om detta utan levde i tron att allt var ok och gick igenom 5 misslyckade IVF. Var sedan på en klinik utomlands som konstaterade att jag fortfarande hade kvar lite av skiljeväggen och att detta absolut kan påverka fertiliteten, som någon skrev- embryot vill ju fästa sig just där. Nåväl, kom till Sabbatsberg i våras där Dr Arne Rådestad höll helt med och blev remitterad för ny hysteroskopi. Ca 12 mm togs bort ytterligare och nu är jag gravid för första gången i mitt liv

Jag har inte hört att det skulle vara mer risk nu för missfall nu när skiljeväggen är borta; att man har en hjärtformad livmoder var det någon läkare som jämförde med en uppnäsa dvs alla är vi olika!

Är enbart i v 6 ännu så det är väldigt tidigt men jag måste försöka tänka positivt nu!
    Vill bara säga att ni som funderar på att operera skiljeväggen- det ska tydligen komma ut en ny studie fr Sabbatsberg om detta i www.lakartidningen.se
    där de belyser just hur en skiljevägg påverkar fertiliteten dvs m råd om att operera bort allt

lycka till alla!

• Kajan

Tack för att ni skrivit och delat med er av era erfarenheter och kunskaper! Jag ska få träffa en läkare om några veckor pga mina missfall. Jag vet inte om det blir någon ordentlig utredning eller vad det blir. Men jag ser iallafall fram emot att träffa honom och jag hoppas han har erfarenhet och kunskap om avvikande livmödrar.

Svar på tråden Hjärtformad livmoder