• Kajan

Hjärtformad livmoder

Hej! Jag har haft två ma och ett mf (men även fått en dotter). Jag har en hjärtformad livmoder med en skiljevägg som går hela vägen genom livmodern. Jag undrar om det är fler här inne som har liknande avvikelse. Jag misstänker att det gör att risken för missfall för mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 18:24
    Jag misstänker att risken för missfall ÖKAR ska det vara förstås..

• Svar på tråden Hjärtformad livmoder
  • Snöflinga

Min mamma har en hjärtformad livmoder och jag föddes också förtidigt. Har man alltid en skiljevägg om man har en hjärtformad livmoder?
    Är det ärftligt? D.v.s. är det sannolikt att jag också har en sådan? Och hur vet man?

• Kajan

snöig, jag antar att man alltid har en liten skiljevägg när man har hjärtformad livmoder, men det är långt ifrån alltid den går hela vägen så att livmodern blir helt "delad" i två. Jag har ingen aning om det är ärftligt, men min mamma har fött tre barn, inget av oss för tidigt och inga missfall så det verkar inte troligt att hon har en.

• Kajan

snöig, trots att jag har en som går hela vägen

• Snöflinga

Kajan: Tack för svaret. Då är det inte säkert att det är så för mig alltså...
    Men hur vet du att du har en?

• Kajan

snöig, det har synts på ultraljud. Det upptäcktes vid mitt första missfall som slutade med skrapning. Jag är inte säker på att min mamma har gjort ultraljud ens. Jag vet inte hur vanligt det var på den tiden.

Ni som har skiljeväggar och fått barn, har ni haft blödningar under graviditerna? Jag hade ganska rikliga blödningar emellanåt även den graviditet som gick bra. Funderar på om det beror på skiljeväggen.

• Topdog

snöig:
    Tror inte att det finns någon ärftlighet bakom skiljevägg. Under fosterstadiet har flickfoster två livmödrar. Dessa växer sedan ihop. Tänk dig två ballonger sida vid sida. När ballongerna ligger mot varandra försvinner vävnaden. När sammanväxningen är klar så så finns där bara en stor "ballong". Men om sammanväxningen avslutas i förtid så uppstår olika stadier av kluven livmoder. Vissa har två livmodertappar/slidor och två helt separata livmödrar. Då har sammanväxtningen inte ens påbörjats. Andra har en livmoder tapp och en liten förbindelse mellan de två "ballongerna". Livmodern blir då djupt kluven med en tjock skiljevägg bestående av livmodervävnad. Hos vissa avstannar sammanväxningen är den är nästan klar. Man har då bara en liten nerbuktning i livmoderns överkant eller en tunn skiljevägg utan livmodervävnad (sk septum).
    Min mamma har fött tre barn och inget har varit prematurt eller legat i säte vilket tyder på att hon inte har en hjärtformad livmoder.

Kajan:
    Jag har aldrig blödit under graviditeten och tror inte att det har något med livmoderformen att göra.

• Kyltsi

Hej tjejer! Vad roligt att höra att flera av er har haft lyckade graviditeter trotts avvikande former på livmodern

Jag skulle ju på undersökning idag, men har fått boka om den för att jag fick min första mens efter MA i helgen. Jag hade tur när jag ringde, för hon kunde boka upp mig på en ny tid redan nästa vecka. De brukar inte ha så gott om tider med så kort varsel, men jag fick en så nu blir det den 10:e istället. Usch, nu ska jag vara nervös en vecka till.. Tur att maken kommer att följa med mig.

• lullbubb

Idag blev det bekräftat, det som jag anat. Jag har en unicornis, troligen med en äggledare men två äggstockar. Nu blir det IVF-kö i 1,5 år. Ibland är det dumt att bo i stockholm.

• karsu
    lullbubb skrev 2009-06-05 19:46:25 följande:
    Idag blev det bekräftat, det som jag anat. Jag har en unicornis, troligen med en äggledare men två äggstockar. Nu blir det IVF-kö i 1,5 år. Ibland är det dumt att bo i stockholm.
    Prova att göra det privat. Då är det kortare kö.
  • lullbubb
    karsu skrev 2009-06-06 08:17:16 följande:
    Prova att göra det privat. Då är det kortare kö.
    Har tyvärr inga 50 000 att lägga på det. Kanske om något år, om sambon får jobb, men då är det ju inte så långt kvar. Fast mest hoppas jag att det ska ske spontant medan vi väntar.
Svar på tråden Hjärtformad livmoder