• Snoffsan

ledsagare åt sitt barn?

Hur fungerar det här med ledsagare? Har ju sett att många nöjesparker av olika slag har fritt inträde för en ledsagare.
    Kan jag som förälder då gå in som ledsagare eftersom jag måste hjälpa min lilltjej att köra rullstolen? Eller måste man ha något speciellt ledsagarintyg?
    Kan man få ett sånt som förälder eller gäller det bara för anställda ledsagare?
    Tänker oxå senare i livet, kan tex hennes tvillingsyrra gå som ledsagare för att hjälpa henne?
    Kanske inte alls funkar så , men man kan ju alltid fråga tänkte jag.

• Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?
  • Snoffsan

Tjejen har inte så jätteallvarligt funtionshinder men har rullstol när vi rör oss ute. Hon har även en lungsjukdom och detta tillsammans gör att hon går under LSS. Vi har avlösarservice men vi har inte sökt om ledsagare eftersom hon bara är 5 år så är ju vi med henne hela tiden. På dagis har hon en resurs.
    Men då borde jag alltså kunna gå med henne som ledsagare. Eller kanske först när hon blir äldre eftersom det väl är rätt uppenbart att jag följer med henne först och främst som mamma och inte som ledsagare kanske.

Frågar nu främst för att vi ska åka till Kneippbyn i sommar och tittade vad det kostade att gå in och då stod de att handikappade betalat halva priset och att en ledsagare medföljer gratis. Fundrade på om vi får utnyttja det erbjudandet...

• Snoffsan

Aha så för att det ska gälla behöver jag ett intyg på att hon behöver ledsagare alltså. Ska prata med vår kontakt på kommunen som har beviljat oss LSS och ska se om vi har rätt att få sånt intyg. Fråga kan man ju alltid

Tack för svaret!

• Snoffsan

Ja det kan säkert ha med ålder att göra.

Men jag fick en annan tanke nu när jag läste på lite. Helt bort från den första frågan.

Skulle man kunna ansöka om att få en ledsagare till henne för att gå på rullstolsskola en timme i veckan. Det är mitt på dagen och vi båda jobbar och resursen på dagis får inte lämna området.

Är det en sån sak man kan få ledsagare till? För det stod att man kunde få ledsagare helt oberoende av ålder.

• Snoffsan

Jag ringde till vår lss-handläggare idag för att fråga om man kan få ledsagar service för att gå på akitviteter under dagtid.

Men jag frågade inte om något intyg.

Jag får väl chansa på Kneippbyn i sommar. Lilltjejen borde ju i alla fall gå in för halv priset som "handikappad" som det stod på deras hemsida för hon sitter ju i rullstol. Så får vi väl se om jag går in gratis eller inte.

• Snoffsan

Var det kneippbyn du kollade med först eller?

Vi skulle kunna göra en semestertipstråd här!

Vart ledsagare kan gå in gratis och vad som krävs. :)

• Snoffsan

Då kan det ju vara värt att testa och se om jag som förälder får gå in som hennes ledsagare. Går det så går det!

• Snoffsan

Kul att det finns lite fördelar för oss oxå och inte bara hinder som att många saker inte är rullstolsanpassade och liknande!

• Snoffsan

Ja det är väl lite frågan där oxå sen om man får gå som ledsagare om man är förälder eller om det bara gäller om man har en utomstående ledsagare med sig utöver vanliga familjen alltså.

Jag får kolla med min handläggare sen när hon ringer tillbak med svaret på min andra ledsagar fråga. Om och hur man kan få ett sådant intyg. Om de kanske bara skriver ut det om man är berättigad till en anställd ledsagare genom dem.

Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?