• Snoffsan

ledsagare åt sitt barn?

Hur fungerar det här med ledsagare? Har ju sett att många nöjesparker av olika slag har fritt inträde för en ledsagare.
    Kan jag som förälder då gå in som ledsagare eftersom jag måste hjälpa min lilltjej att köra rullstolen? Eller måste man ha något speciellt ledsagarintyg?
    Kan man få ett sånt som förälder eller gäller det bara för anställda ledsagare?
    Tänker oxå senare i livet, kan tex hennes tvillingsyrra gå som ledsagare för att hjälpa henne?
    Kanske inte alls funkar så , men man kan ju alltid fråga tänkte jag.

• Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?
  • Emmixen

Det går utmärkt att du går som ledsagare till din dotter på nöjesparker. De kollar inte vad man är utan bara att det är en som är med flickan.

Jag är inte säker på hur det funkar med just ledsagning eftersom jag aldrig haft det, men du kan ju bli anställd som personlig assistent åt din dotter så du borde kunna bli anställd som ledsagare.

Syskon kan absolut vara ledsagare.

Så länge man har timmar så kan man i princip fritt välja vilka som ska utföra arbetet.

• Snoffsan

Tjejen har inte så jätteallvarligt funtionshinder men har rullstol när vi rör oss ute. Hon har även en lungsjukdom och detta tillsammans gör att hon går under LSS. Vi har avlösarservice men vi har inte sökt om ledsagare eftersom hon bara är 5 år så är ju vi med henne hela tiden. På dagis har hon en resurs.
    Men då borde jag alltså kunna gå med henne som ledsagare. Eller kanske först när hon blir äldre eftersom det väl är rätt uppenbart att jag följer med henne först och främst som mamma och inte som ledsagare kanske.

Frågar nu främst för att vi ska åka till Kneippbyn i sommar och tittade vad det kostade att gå in och då stod de att handikappade betalat halva priset och att en ledsagare medföljer gratis. Fundrade på om vi får utnyttja det erbjudandet...

• 060810

Tänk på att de kräver ett intyg på att hon behöver ledsagare!
    Vi åkte till Ölands djurpark med min autistiske bror i somras (jag och barnen är vi då alltså) och jag fick inte gå in som ledsagare till honom eftersom vi inte fått intyget från kommunen eller var det nu var ifrån innan vi skulle åka. Hade ringt innan och pratat med dem, men det hjälpte inte när vi väl kom dit utan jag fick lösa entré ändå och vi fick inga pengar tillbaka heller.

Så tänk på att ha med intyg så ni slipper problem.

Ha så trevligt och hoppas ni får en härlig sommar! :)

• Snoffsan

Aha så för att det ska gälla behöver jag ett intyg på att hon behöver ledsagare alltså. Ska prata med vår kontakt på kommunen som har beviljat oss LSS och ska se om vi har rätt att få sånt intyg. Fråga kan man ju alltid

Tack för svaret!

• Zonette

Jag har jobbat som ledsagare i flera år till en tjej och aldrig haft något intyg om att hon behöver ledsagare eller att det är jag som är det... Men det kan ju vara olika. Det kan ju som sagt va bra att ha om det ifrågasätts.

• 060810

jag skulle hellre ha ett intyg med än att stå där när man kommer fram och får betala ändå som hände oss.

man kan ju säga att vem som helst behöver ledsagare i så fall om det inte krävs intyg.. men vi ringde innan men det hjälpte ju inte..

• Emmixen

Vi har varit på MÅNGA sådana ställen och ALDRIG behövt intyg. Men, det är klart, mitt funktionshinder är väldigt synligt och tydligt. En permobil har man inte för att man vill, liksom. Kanske bäst med intyg i alla fall då!

• SaramedM
    Emmixen skrev 2009-05-17 19:25:43 följande:
    Vi har varit på MÅNGA sådana ställen och ALDRIG behövt intyg. Men, det är klart, mitt funktionshinder är väldigt synligt och tydligt. En permobil har man inte för att man vill, liksom. Kanske bäst med intyg i alla fall då!
    Kan det handla om ålder också`? att en 5 åring inte kommer ensamma i vanliga fall och då är det inte uppenbart att personen som medföljer inte skulle fölt med om barnet inte haft funktionhindret
  • Snoffsan

Ja det kan säkert ha med ålder att göra.

Men jag fick en annan tanke nu när jag läste på lite. Helt bort från den första frågan.

Skulle man kunna ansöka om att få en ledsagare till henne för att gå på rullstolsskola en timme i veckan. Det är mitt på dagen och vi båda jobbar och resursen på dagis får inte lämna området.

Är det en sån sak man kan få ledsagare till? För det stod att man kunde få ledsagare helt oberoende av ålder.

• 060810

Min bror var 15 år när vi var på Öland och hans autism syns ju inte så tydligt när man står i kön om man inte känner honom och ser att han bllir grymt orolig när saker inte går som planerat (ex att jag blir arg på hon i kassan).
    Man ser det mest med att han är så fruktansvärt klumpig socialt och inte har koll på hur han ska bete sig eller hur han ska göra. Men det syns ju inte i kassan direkt..

Sjukt att resursen på dagis inte får följa med på rullstolsskolan!
    Men kan inte ni ta vab för den tiden då? Det är ju en sak som hon behöver pga sin sjukdom.

Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?