• SaramedM

ledsagare åt sitt barn?

Emmixen skrev 2009-05-17 19:25:43 följande:
    Vi har varit på MÅNGA sådana ställen och ALDRIG behövt intyg. Men, det är klart, mitt funktionshinder är väldigt synligt och tydligt. En permobil har man inte för att man vill, liksom. Kanske bäst med intyg i alla fall då!
    Kan det handla om ålder också`? att en 5 åring inte kommer ensamma i vanliga fall och då är det inte uppenbart att personen som medföljer inte skulle fölt med om barnet inte haft funktionhindret
  • SaramedM

Ledsagare kan man få för attgöra saker som jämnåringa gör utan föräldrarna

• SaramedM
    Snoffsan skrev 2009-05-18 20:28:02 följande:
    Jag ringde till vår lss-handläggare idag för att fråga om man kan få ledsagar service för att gå på akitviteter under dagtid.Men jag frågade inte om något intyg.Jag får väl chansa på Kneippbyn i sommar. Lilltjejen borde ju i alla fall gå in för halv priset som "handikappad" som det stod på deras hemsida för hon sitter ju i rullstol. Så får vi väl se om jag går in gratis eller inte.
    Undrar om det även gäller barn med funktionshinder som inte syns...det ska jag ta reda på faktiskt
  • SaramedM
    060810 skrev 2009-05-19 08:18:01 följande:
    det får du gärna göra! :)skriv gärna här sen så man inte missar det. :p
    Svaret var att det självklart gällde alla former av funktionhinder men om funktionshindret inte syns( som i vårt fall autism) vill de ha intyg på att barnet har rätt till ledsagare

Jag hade ingen aning om att ledsagare gick in gratis innan den här tråden, men det innebär ju för oss att vi kan göra fler saker om vi kan ta med ledsagaren utan kostnad
  • SaramedM

Tom tits kräver personligt intyg, dvs det ska stå vem som är ledsagare och barnets namn
    Då går ledsagaren in gratis

Skansen, gröna lund och Kolmården ska jag ringa när de öppnar efter lunch igen

Aquria; kräver intyg om att barnet har rätt till ledsagare, det verkade räcka där
    då går ledsagaren in utan kostnad( plus i kanten att de hade gluten och mjölkfri mat som M kan äta)

• SaramedM
    Snoffsan skrev 2009-05-19 13:32:04 följande:
    Var det kneippbyn du kollade med först eller?Vi skulle kunna göra en semestertipstråd här! Vart ledsagare kan gå in gratis och vad som krävs. :)
    Ja kneippbyn först
    Ja det skulle vi göra tycker jag

Skansen och skansen akvariet kräver intyg om funktioshindret inte syns, då går ledsagare in gratis

Gröna lund har jag mailat
  • SaramedM

Junibacken; Gratis inträde om man säger till i kassan, de menade att ingen ljuger om att barnet har ett funktionshinder !
    Kul med någon som tror på föräldrarna!

• SaramedM

Ursäkta att jag bombar listan....

Kolmården; intyg krävs om funktionshindret inte syns

• SaramedM

anne h skrev 2009-05-19 18:29:55 följande:

Skansen tvänekade i fjol, har de alltså ändrat nu? Där fick ledsagaren betala när ajg frågade..
    hm...låter som man kanske skulle kräva skriftligt svar mao

Kolmården har det på sin hemsida numer att ledsagare med intyg kommer in gratis

men så trevligt bemötande som på Junibacken har jag inte fått någon annanstans när jag ringt
  • SaramedM
    Snoffsan skrev 2009-05-19 20:42:30 följande:
    Ja det är väl lite frågan där oxå sen om man får gå som ledsagare om man är förälder eller om det bara gäller om man har en utomstående ledsagare med sig utöver vanliga familjen alltså.Jag får kolla med min handläggare sen när hon ringer tillbak med svaret på min andra ledsagar fråga. Om och hur man kan få ett sådant intyg. Om de kanske bara skriver ut det om man är berättigad till en anställd ledsagare genom dem.
    Alla de ställen jag frågade sa att även en förälder kan gå men vissa krävde ju intyg på att föräldern jobbade som ledsagare
  • SaramedM
    060810 skrev 2009-05-19 21:52:44 följande:
    ja det kan ju det, men frågan är när det räknas som att de kan gå in själva då?när man har rätt till ledsagare liksom.det är så luddigt det där med ledsagare för ska det gälla efter en viss ålder eller hur ska det funka?
    ALltås intyg om ledsagare får de ju när de har ledsagare, M kommer att ha det i sommar och hon är 5
  • SaramedM

Tillbaka med lita uppdateringar....

Junibacken vägrade ledsagare att gå in utan intyg trots att de lovat det innan
    Däremot när det tre personer bakom oss kom en liten tjej i rulle så kom henne mamma in som ledsagare
    Det gällade alltås bara om funktionsnedsättningen syns :(
    M´s räknas inte riktigt...

• SaramedM
    060810 skrev 2009-06-04 13:52:02 följande:
    Nä FY FAN rent ut sagt!!!Nu blir jag bara så jäkla sur!!Bara för att det inte sysns så kan man ändå va funktionshindrad ju!!Tycker du ska ringa dit och klaga värre! Kan kanske ge några gratis inträde eller något sådant. FY FAN för deras uppförande!
    jag orkade inte bråka men jag blev väldigt ledsen eftersom att jag hade ringt och frågat innan

och att de då sa; vi litar på folk, istället fick de mig att känna mig som en fuskare som överdrev
    Vilket jag verklinge inte gjorde, för M hade behövt två vuxna med sig för att klara sig där
  • SaramedM
    060810 skrev 2009-06-04 14:03:30 följande:
    ja jag kommer ju ihåg när du skrev det innan att du ringt och frågat.jag hade känt mig väldigt kränkt i en sådan situation.lider med er och M!hoppas de ändrar sig snart och att ni i fortsättningen får gå in gratis!
    jag skämdes ögonen ur mig, kände mig som jag försökte lura mig in och folk tittade på oss.

För övrigt var det underbart så vi har skaffat årskort där för jag vill slippa bli förnedrad igen tack
  • SaramedM

Uppdateringen är att jag mailade deras info mail och berättade vad somhade hänt och de betalar bägge våra årskort, ber som hemskt mycket om ursäkt och ska se till att kassa personalen i fortsättningen vet att ledsagare inte behöver intyg

Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?