• 060810

ledsagare åt sitt barn?

Tänk på att de kräver ett intyg på att hon behöver ledsagare!
    Vi åkte till Ölands djurpark med min autistiske bror i somras (jag och barnen är vi då alltså) och jag fick inte gå in som ledsagare till honom eftersom vi inte fått intyget från kommunen eller var det nu var ifrån innan vi skulle åka. Hade ringt innan och pratat med dem, men det hjälpte inte när vi väl kom dit utan jag fick lösa entré ändå och vi fick inga pengar tillbaka heller.

Så tänk på att ha med intyg så ni slipper problem.

Ha så trevligt och hoppas ni får en härlig sommar! :)

• 060810

jag skulle hellre ha ett intyg med än att stå där när man kommer fram och får betala ändå som hände oss.

man kan ju säga att vem som helst behöver ledsagare i så fall om det inte krävs intyg.. men vi ringde innan men det hjälpte ju inte..

• 060810

Min bror var 15 år när vi var på Öland och hans autism syns ju inte så tydligt när man står i kön om man inte känner honom och ser att han bllir grymt orolig när saker inte går som planerat (ex att jag blir arg på hon i kassan).
    Man ser det mest med att han är så fruktansvärt klumpig socialt och inte har koll på hur han ska bete sig eller hur han ska göra. Men det syns ju inte i kassan direkt..

Sjukt att resursen på dagis inte får följa med på rullstolsskolan!
    Men kan inte ni ta vab för den tiden då? Det är ju en sak som hon behöver pga sin sjukdom.

• 060810

hur små ska de vara för att det ska räknas som att de behöver ledsagare?

bara en liten tanke'! :p

• 060810

Det skulle vara ett intyg på att han behöver ledsagare för att kunna gå in där.
    Det får man via kommunen (hos oss i a f).

SJUKT att vissa behöver intyg och andra inte! Det gör mig jävligt sur faktiskt.. För inte nog med att det finns ett funktionshinder, nu ska man bli olika behandlad med. Blä!
    Jaja sån är världen och det är bara att bita i det sura äpplet.

• 060810

Min son har ju epilepsi (ja misstänkt än så länge men diagnosen kommer nog snart). Han är ju än så länge bara 1 år, men han blir ju äldre och behöver ju någon med sig hela tiden.
    Hoppas det blivit bättre då så man slipper intyg och att det ska godkännas om man behöver intyg..

• 060810

det får du gärna göra! :)
    skriv gärna här sen så man inte missar det. :p

• 060810

SaramedM:
    Vilket jättejobb du gör för oss!

Jag ska höra med min kommun om jag kan få ledsagarintyg för Mino då. :p Visst han är bara 1 år, men ändå, det är ju värt att försöka så man kan göra lite roliga saker med honom nu när han haft det så jobbigt länge. Han förtjänar lite roliga saker nu liksom! Skansen skulle han älska! *älskar djur*
    Men får se vad kommunen och sen Skansen säger i så fall. :p
    En 1 åring måste ju liksom ha någon med sig i a f. :p

• 060810

ja det kan ju det, men frågan är när det räknas som att de kan gå in själva då?
    när man har rätt till ledsagare liksom.
    det är så luddigt det där med ledsagare för ska det gälla efter en viss ålder eller hur ska det funka?

• 060810

okej, men då väntar jag några år och kollar igen sen hur det ser ut då.

sonen kommer ju inte kunna vara själv så mycket pga sin ep och någon behöver ju vara med honom nästan jämt för att finnas där om han får ett anfall.

• 060810

Nä FY FAN rent ut sagt!!!
    Nu blir jag bara så jäkla sur!!

Bara för att det inte sysns så kan man ändå va funktionshindrad ju!!

Tycker du ska ringa dit och klaga värre! Kan kanske ge några gratis inträde eller något sådant. FY FAN för deras uppförande!

• 060810

ja jag kommer ju ihåg när du skrev det innan att du ringt och frågat.
    jag hade känt mig väldigt kränkt i en sådan situation.

lider med er och M!
    hoppas de ändrar sig snart och att ni i fortsättningen får gå in gratis!

Svar på tråden ledsagare åt sitt barn?