Prematura barn med låg apgar poäng
Ni som har prematura barn som fått låg apgar poäng, hur har det gått med era barn sedan? Har de fått några skador eller klarat sig helt?
/från en mycket orolig mamma som genomgått akut kejsarsnitt i v.26+5
Ni som har prematura barn som fått låg apgar poäng, hur har det gått med era barn sedan? Har de fått några skador eller klarat sig helt?
/från en mycket orolig mamma som genomgått akut kejsarsnitt i v.26+5
Hejsan
Apgarpoängen säger ju egentligen bara hur barnet mår de första minuterna efter födseln.
Mina tjejer hade rätt dåliga apgarpoäng då de föddes i vecka 23+5.
Tvilling 1, Nelia hade 5-7-8
Tvilling 2, Lilja hade 3-4-4
Nu är de snart 18 månader.
Vägen hit var lång och svår men nu har de börjat gå och de pratar litegrann.
Du kan läsa i min blogg om du vill veta mer om hur det har gått med tjejerna.
Jag har tvillingar som är prematurer, men bara lite. Föddes i vecka 35.
Så från just den aspekten kan tyvärr inte jag svara på.
Fast en läkare sa faktiskt till mig att det på ett sätt kan vara positivt att hjärnan inte är fullt utvecklad vid ex. en syrebrist, så att signalerna kan hinna hitta andra vägar att gå om det uppstått skador, medans hjärnan utvecklas så att säga.
Så uppfattade jag det som i alla fall.
Däremot hade min ena tjej apgar 5-1-0.
Och var livlös i 25 minuter.
Nu är hon 9 månader gammal och mår jättefint!
Inga konstigheter av betydelse har varken jag eller läkare hittat!
Däremot sitter oron kvar och kommer nog göra det länge, minsta lilla sak som avviker undrar man ju om.
Vad hade din bebis för apgar?
Min hade 3-8-9 och äör född 27+5. Apgaren ska du inte oroa dig så mycket för, så fort de fick igång hans andning så repade det sig för Gustav. Han fick i och för sig en mindre hjärnblödning (grad 1) men har hitintills inte visat några skador. Han är nu 1 år och springer runt möbler, drar sig upp och förstår ord som nej och kom (lyder om han har lust ). Så här små barn kan tydligen koppla om hjärncellerna bra och har en fantastisk förmåga att läka. Hoppas att det går bra för din baby!
Hur mår han nu?
Hur gammal är han?
Vad säger läkarna?
Har han uppvisat något tecken på nån skada?
Förstår att det är riktigt jobbigt
Jag borde egentligen inte svara här eftersom min E hade 8-9-10 i apgar när han föddes ca 34% tillväxthämmad i v 28+5. Däremot hamnade han i respirator efter bara några timmar och låg där i tre dygn. Han hade även några små hjärnblödningar (lägsta graden) och en cysta i hjärna som inte har gett några men överhuvudtaget. Dessutom föddes han med sepsis (blodförgiftning p.g.a. stafylocker) som var tvunget att behandlas med antibiotika från födseln.
Han har än så länge inga men av sin för tidiga födelse, tiden får utvisa (han är tre år nu!).
Jag håller alltså med Emmy K och Jessica1 att apgarpoängen i sig inte säger så mycket för hur fortsättningen blir...
Håll modet uppe och välkommen till vår EPT-tråd för stöd:
www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html