• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Katarina m Leon o Matteo

Ohanna, riktlinjen som jag fått och som jag tycker känns bra är att klä bebis i samma mängd kläder som mig + ett tunt lager till. De ligger ju ganska skyddat där nere men visst är det lite klurigt att klä dem .

Svahn, fint namn er son fått! Mjölkstockning, på mig liksom stramar det initialt i brösten och så blir det lite klumpigt och knöligt i bröstet såsmåningom. Inget kul .

Fru I, jag är tämligen säker på att de brukar resa en stång uppe vid Fjällstugan. Sedan brukar de ha ett mysigt firande med fika på Sofiagården ett par dagar innan midsommar också!

Jeaxx, sitter och hänger läpp för att jag inte fick se den fina familjen i tidingen (som jag tjurigt sagt upp) och undrar om du tror att det kan funka om du klipper ut och matar in i datornscd hål så den kan bli webbvänlig?

Vad mysigt att så många fått en bra (första) morsdag! Blev också uppvaktad av mina pojkar . Elise sparar på krutet till nästa år tror jag . Kan tyvärr inte följa med på onsdag eftersom vi ska till Götet på studentfirande men annars tänker jag att Winerkonditoriet kanske kunde vara en idé för framtida fikor? Där kan man ju sitta ute och det brukar väl också finnas ganska rimligt med plats där inne, eller?
    Måste bara berätta att jag som vanligt inte har någon tur när jag ska ringa i något ärrende. Skulle anmäla att vi ville ha tömning av vår avfallstunna varje vecka (har insett att det inte riktigt räcker till med varannan med två blöjbarn i huset) och får då veta att nej det kan man inte få längre för de har ändrat systemet. Så nu lurar jag på om jag ska mala sönder påsarna och strö dem i Vättern eller packa med dem under vagnen och lägga i hundlatrinsbehållarna på vagnspromenaderna . Får nog ringa i morgon igen och se vad det finns för andra alternativ. Hoppas ni mår bra allihop!

• jeaxx77

Tack för alla fina kommentarer om oss i JP!

Katarina, sitter just nu och försöker få ut en mycket tilltufsad JP ur cd-spelaren. Det funkade inte, men jag ska prova med USB-kontakten istället Kan annars maial en bild till dig om du vill veta hur vi ser ut?
    Ni får be om en sådan där gigantisk jättetunna...de rymmer många blöjor

Ohanna: Jag kör oxå på Katarinas riktlinje när det gäller kläder. Samma som jag + ev ett tunt lager till beroende på var jag "förvarar" henne (bärsele, vagn eller bilstol etc.) Kan säga att igår så låg hon i vagnen en ganska lång stund o vi gick mycket i skogen o i skuggan. Hon hade tunna byxor o tunn tröja och ändå var hon varm som en kamin när jag tog upp henne efter någon timme. Jag fick gå hem o slita av henne alla kläder och hon var fortfarande kokhet. Jag är nog mer rädd för att klä barnen för varm än för kallt.

Svahn: Har tyvärr inga tips för såriga bröstvårtor mer än att lufta. Jag har haft väldigt lite problem med både det och stockning under mina amningsperioder.

Jag o Visa kanske dyker upp på fikat i morgon, beror helt på hur natten blir.

Träff nästa vecka onsdag (3/6) kl 10?? Malmborgs ?
    Elin och Isolde
    Anna och Viggo
    Elin och Ludde
    Camilla o Leah (kommer nog lite tidigare
    Tina & Dylan
    Sabah & Alice
    Camilla 0 Theo
    ev Jenny o Visa

• Annizsj

Svahn-- Theo är jättefint. Va skönt att du fått sova så mkt, det är lyx det. Hur funkar det med mjölken? Jag kan absolut inte låta det gå för många timmar, måste tömma åtminstonde var tredje timme. Det liksom sprutar här *haha*.

Ohanna-- Instämmer med de andra mammorna. KLä bebis som du själv är klädd. Det blir rena bastun i vagnen sådana här dagar. Viggo ligger med shorts och body plus en liten filt just nu. Han är väldigt varm av sig. Men jag tycker också att det är svårt att veta ibland. Träffade en av mina bästa vänner med hennes nyfödda (kom en dag innan Viggo). Ville inte säga ngt, men hennes lilla var helt inpackad med tjock filt, tröja och vagnskydd (sånt man har på vintern). Det är hennes första barn och jag vill inte !"läxa" upp henne, utan låta henne komma på det själv.

Fika på Åhlens kanske funkar bättre imorgon? Enligt JP ska det regna. Vi kan väl se imorgon bitti? Vi kan ju träffas utanför Åhlens så får vi se sen?

• Ohanna

aniszj, jeax, katarina; det är lite så jag tänkt- att klä henne som jag plus nåt tunnt eller en filt. men så kommer ju alla mormödrar, svärmödrar å säger "har du inte mer på henne?" å då blir man liksom osäker... men då ska jag alltså lita på min instinkt å klä henne ungefär som mej, så gör ju ni oxå å det verkar ju funka! era äldre barn är ju helt friska å krya!

nu har vår lilla tjej fått ett nytt namn! Lilla Ida heter numera Moa! Ida kändes inte riktigt rätt efter nån vecka så vi har testat oss fram till ett annat namn och till slut blev det Moa. Och Anna Evelyne som andranamn.

Ev kommer vi imon, Moa har haft några oroliga nätter så vi får se hur pigga vi är.

Träff nästa vecka onsdag (3/6) kl 10?? Malmborgs ?
    Elin och Isolde
    Anna och Viggo
    Elin och Ludde
    Camilla o Leah (kommer nog lite tidigare
    Tina & Dylan
    Sabah & Alice
    Camilla 0 Theo
    ev Jenny o Visa
    ev Johanna och Moa

• Annizsj

Moa är fint Hej lilla Moa
    Kör på din instinkt, det tycker jag helt klart. Mamma vet bäst

Nu ska jag nog baka en sockerkaka. Lugnet här hemma är underbart, storebror är på dagis. Behöver jag säga mer?

• Annizsj
    Svahn85 skrev 2009-06-01 10:26:19 följande:
    Hej allihopa och tack för alla gratulationer! Här flyter det på bra tycker jag. Theo som han nu får heta mår jätte bra och är hur duktig som helst. Nu i två nätter har han sovit sju timmar i sträck. Första natten vaknde jag och undarade varför han inte vaknat men i natt kunde jag sova riktigt skönt. Nova går det ganska bra med oxå. Lite försöker hon ju trotsa men det får man ju räkna med. Hon testade en gång när jag hade theo i famnen, hon stod och slog på mig och när jag sa till henne att gör du det en gång till så får du sitta i trappen, hon tittade på mig och sen på theo och det syntes hur hon tänkte att det kan du inte för du har ju theo i knät. Men vad chockad hon blev när mamma kunde! Det är mycket prat om mjölkstockning. Hur känns det när det börjar bara så man kanske är beredd om det kommer? Några bra tips om såriga bröstvårtor? Ska försöka följa med på fika. Vill ju träffa er nu när en annan har en liten med och får känna sig som en i gänget Träff nästa vecka onsdag (3/6) kl 10?? Malmborgs ? Elin och Isolde Anna och Viggo Elin och Ludde Camilla o Leah (kommer nog lite tidigare Tina & Dylan Sabah & Alice Camilla 0 Theo
    Köp Pure Lan-salva. Finns på babyproffsen. Det gör susen!
  • Lilla l83

Hej allihopa! Här hade vi också en bra morsdag, det är ju lite speciellt med den absolut första:) Min sambo åkte till USA i natt med jobbet och skall vara borta i 2 veckor så det blir en ganska tuff tid nu fram över känner jag.
    Vi kommer inte i morgon. Jag har bestämt att åke hem till en kompis och fika istället, ska vissa henne våra husritningar. Vi skrev på köåekontrakt på huset igår så nu är det igång!
    Till jan-feb står huset klart:)

Det pratas så mycket om sjalar och jag har tänkt köpa en men det är så jäkla dyra.
    Den jag vill ha kostar 700:-. Det är ju faktiskt bara en massa tyg:)

Ohanna, vad härligt att det blev en liten Moa! Vackert!!

Lilla I, grattis till huset!! Vad roligt! *avis*

• Ohanna

Anniszj; katarina; Tack tack Vi känner oss nöjda i alla fall! Maken vill egentligen fortfarande att hon ska heta Ida. Men det funkade inte för mig och man vill ju gärna att namnet ska funka för bägge föräldrarna.... Vi kände att Moa är fint, passar henne och funkar för oss båda -så det fick det bli. Vi har VÄLDIGT olika namnsmak jag å Daniel därav beslutsångesten... Men nu är det bestämt i alla fall å vi kommer inte ändra namnet nån mer gång

Lilla I; Kul att husplanernma fortskrider! Vad spännande det måste kännas!!

Ska se om jag dyker upp imon på fikat, är det 10 utanför Åhlens som gäller? Å sen ser vi vart vi går?

Jenny, om du har den på mail vill jag jättegärna se!

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09