• Anonym

får man ta "ledigt" som arbetslös på helger?!

hej, undrar hur det fungerar med kortledighet och kort semester när man är arbetsös. blir man atomatiskt ledig på helger om man vill det? och nu under långhelger som tors-sön? och kan då ta en paus från arbetssökandet?

och sen undrar jag angående kontakter man lämnar i sina ansökningar, om man bara e hemma nästan jämnt, räcker det att lämna hem tel och mejl?
    mobilen är konstig och stänger av sig, och med 3-4 månaders väntan på akassacn är det ju inget man springer och köper utan vidare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 14:00
    hur fungerar det om man är sjuk tex magsjuk nån dag då?
    måste man skriva det på kassakortet då??

• Svar på tråden får man ta "ledigt" som arbetslös på helger?!
  • lia76

är det lördag och söndag så stämplar man ju ändå inte, eler man får inget betalt.
    Nu när det är röd dag på torsdag så får du ingen ersättning den dagen, du får ersättnign för fredagen.
    Vill du ta semester från jobbsökandet så fyller du i semester på kassakorten.
    Men då får du helle ringet betalt för de dagarna du tar semester

Telefonnummer och e-post fungerar bra att ha.
    Inte alla som har mobiler heller

Grå grár grey szary gris cinzento
  • Anonym (M)

Är du heltidssökande är röda dagar/helger något som påverkar. Du ska kunna jobba när som helst, när du stämplar fulltid!

Vad gäller kontaktuppgifter, så skriver man väl där man kan nås. Skulle de ringa och erbjuda jobb och du inte är hemma, finns risken att de anser dig "ej kontaktbar" och drar in a-kassan.

• Anonym

drar in akassan om jag inte råkar va hemma när de ringer??

• Anonym

så om man ska sova hos en vän 3 timmar bort lördag till söndag om man är arbetslös måste man kontakta ams innan???

• LillaFågelBlå

Man får visst a-kassa för röda dagar som infaller mån-fre!

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2009-05-18 13:42:20 följande:
    När jag var arbetslös för några år sen, så gällde följande:
    Man skulle kunna ta jobb med kort varsel. Dvs ringer det och vill att man ska jobba senare samma dag, så måste man göra det.

Har man då ingen telefon eller kan nås, så förutsätter jag att det kan bli problem..
  • Anonym

man kan väll inte få avdrag på akassan om en arbetsgivare har ringt en gång och man inte var hemma???

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2009-05-18 13:43:08 följande:
    så om man ska sova hos en vän 3 timmar bort lördag till söndag om man är arbetslös måste man kontakta ams innan???
    Ursäkta frågan, men vadå sova borta 3 timmar??
  • Anonym

jag har ju mobil, men den stänger av sig ibland, men det är ju när man pratat ettt tag, så jag har ju på den, och lyssnar av den!! men den är inte bra för några 1 timmars samtal. då säger jag att de får ringa hem!

• lia76
    Anonym skrev 2009-05-18 13:42:20 följande:
    absolut inte.
    Som sagt, alla har inte mobiltelefon.
    Och skriver då bara hemtelefon och e-post så är det helt OK.
    Anonym (M) skrev 2009-05-18 13:41:12 följande:
    Är du heltidssökande är röda dagar/helger något som påverkar. Du ska kunna jobba när som helst, när du stämplar fulltid! Vad gäller kontaktuppgifter, så skriver man väl där man kan nås. Skulle de ringa och erbjuda jobb och du inte är hemma, finns risken att de anser dig "ej kontaktbar" och drar in a-kassan.
    Jäklar!
    Jag sitter och pissar eller duschar och kan inte svara i telefon!
    Förlorar min akassa pga att jag satt och pissa och kunde inte svara.

Nä...
    Men skulle de ringa typ 5 gånger och inte få tag på en på en hel dag så kan de göra utredning.
    De drar ju inte in den efter att ha missat ETT samtalk, då ska d evara en himla massa samtal att missa
    Grå grár grey szary gris cinzento
Svar på tråden får man ta "ledigt" som arbetslös på helger?!