• Anonym

får man ta "ledigt" som arbetslös på helger?!

hej, undrar hur det fungerar med kortledighet och kort semester när man är arbetsös. blir man atomatiskt ledig på helger om man vill det? och nu under långhelger som tors-sön? och kan då ta en paus från arbetssökandet?

och sen undrar jag angående kontakter man lämnar i sina ansökningar, om man bara e hemma nästan jämnt, räcker det att lämna hem tel och mejl?
    mobilen är konstig och stänger av sig, och med 3-4 månaders väntan på akassacn är det ju inget man springer och köper utan vidare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 14:00
    hur fungerar det om man är sjuk tex magsjuk nån dag då?
    måste man skriva det på kassakortet då??

• Svar på tråden får man ta "ledigt" som arbetslös på helger?!
  • h8him

Rätt till ersättning vid arbetslöshet har arbetssökande som

1.
    är arbetsföra och oförhindrade att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
    2.
    är beredda att anta erbjudet lämpligt arbete under tid för vilken de inte anmält hinder som kan godtas av arbetslöshetskassan,
    3.
    är anmälda som arbetssökande hos den offentliga Arbetsförmedlingen i den ordning som föreskrivs av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer,
    4.
    medverkar till att en individuell handlingsplan upprättas i samråd med den offentliga Arbetsförmedlingen, och
    5.
    aktivt söker ett lämpligt arbete men inte kan få ett sådant arbete.

• Anonym

Om du hade arbetat hade du haft rätt till ledighet med lön för att åka på din mammas begravning. Men om du är arbetslös så har du inte rätt till någon A-kassa, trots att du ÄR tillgänglig för att svara i telefon och kan söka jobb på nätet.

Jag har svårt att tro att du någonsin varit arbetslös. Jag tycker det är helt rätt att man ska få längre ersättning om man tackar nej till jobb, men i det här fallet så har man gått för långt, anser jag. Man kan ju ha en principiell inställning, men var är empatin?

John D skrev 2009-05-19 14:44:37 följande:
    Om jag vore anställd av en privatägd firma, och valde att åka till Finland en vecka, tror ni jag skulle fått betalt den veckan? Varför ska hon ha betalt den vecka hon är i Finland bara för att hon är arbetslös? Borde inte samma regler gälla för dom som jobbar för pengarna som för dom som får dom i bidrag? Jag fattar verkligen inte hur ni resonerar, ska ett bidrag från staten verkligen inte kräva någon som helst motprestation?
  • h8him
    John D skrev 2009-05-19 14:45:53 följande:
    Det kan inte möjligtvis ha varit så att hans spel på elitnivå tog en del tid i anspråk och han därför inte stod till förfogande? Varför ska hälften av min lön gå till att sponsra hans innebandyspelande?
    Har jag antytt annat än det du skriver? Jag antog att de flesta förstår att det förmodligen tar en hel del tid att spela i elitserien. Har jag antytt att innebandyspelaren borde få a-kassa? Nu blev jag förvirrad...
  • lia76
    John D skrev 2009-05-19 14:44:37 följande:
    Om jag vore anställd av en privatägd firma, och valde att åka till Finland en vecka, tror ni jag skulle fått betalt den veckan? Varför ska hon ha betalt den vecka hon är i Finland bara för att hon är arbetslös? Borde inte samma regler gälla för dom som jobbar för pengarna som för dom som får dom i bidrag? Jag fattar verkligen inte hur ni resonerar, ska ett bidrag från staten verkligen inte kräva någon som helst motprestation?
    Ja staten, våra skattepengar
    Nu var det ju så med den artikeln att hon behövde få boka om tiden till AF's möte för hon ville åka på sin mammas begravning.
    Hon fick inte boka om mötet och blev då avstängd från akassan.
    Det var det jag var så upprörd över att hon inte fick boka om ett möte för att få åka på sin egen mors begravning, för att slippa bli avstängd.

Självklart ska man inte åka nånstans och få betalt, det är därför akassan säger att man skall kryssa i förhindrad/semester på akassakorten då man är förhindrad.

Och då är det ju så att man snart får fotboja för man får inte ens gå och pissa ifall det skulle ringa precis då
    Är man bortrest så får man se till att vara tillgänglig på något vis.
    Vill de att man ska komma på en arbetsintervju dagen efter så får man se till att ta sej hem då.
    Är man inte tillgänglig när man är bortrest, inte tar sej hem för en intervju, AF vill att man ska komma dit och prata, ja då får man lugnt kryssa i förhindrad/semester på kortet.
    Grå grár grey szary gris cinzento
  • Anonym

Om man resonerar så, varför ska mina skattepengar gå till barnomsorg och skola (jag har inga barn!) eller vägar (jag har ingen bil!) eller sjukvård (jag är nästan aldrig sjuk!) osv.

Ett socialt skyddsnät kan man fnysa åt tills man själv hamnar där...

John D skrev 2009-05-19 14:45:53 följande:
    Det kan inte möjligtvis ha varit så att hans spel på elitnivå tog en del tid i anspråk och han därför inte stod till förfogande? Varför ska hälften av min lön gå till att sponsra hans innebandyspelande?
  • h8him
    Anonym skrev 2009-05-19 14:52:28 följande:
    Om du hade arbetat hade du haft rätt till ledighet med lön för att åka på din mammas begravning. Men om du är arbetslös så har du inte rätt till någon A-kassa, trots att du ÄR tillgänglig för att svara i telefon och kan söka jobb på nätet. Jag har svårt att tro att du någonsin varit arbetslös. Jag tycker det är helt rätt att man ska få längre ersättning om man tackar nej till jobb, men i det här fallet så har man gått för långt, anser jag. Man kan ju ha en principiell inställning, men var är empatin?
    Ledighet med lön pga mammas begravning gäller inte alla arbetstagare. Det beror på vilket avtal ditt förbund följer.
  • John D
    lia76 skrev 2009-05-19 14:53:44 följande:
    Ja staten, våra skattepengar Nu var det ju så med den artikeln att hon behövde få boka om tiden till AF's möte för hon ville åka på sin mammas begravning. Hon fick inte boka om mötet och blev då avstängd från akassan. Det var det jag var så upprörd över att hon inte fick boka om ett möte för att få åka på sin egen mors begravning, för att slippa bli avstängd. Självklart ska man inte åka nånstans och få betalt, det är därför akassan säger att man skall kryssa i förhindrad/semester på akassakorten då man är förhindrad. Och då är det ju så att man snart får fotboja för man får inte ens gå och pissa ifall det skulle ringa precis då Är man bortrest så får man se till att vara tillgänglig på något vis. Vill de att man ska komma på en arbetsintervju dagen efter så får man se till att ta sej hem då. Är man inte tillgänglig när man är bortrest, inte tar sej hem för en intervju, AF vill att man ska komma dit och prata, ja då får man lugnt kryssa i förhindrad/semester på kortet.
    Begravningen var i Finland. Anser du inte det vara förhindrad?

Hade jag åkt på begravning i Finland kan du vara rätt säker på att min arbetsgivare inte betalat mig någon lön medans jag var där, och jag skulle aldrig drömma om att kräva det heller.
  • John D
    Anonym skrev 2009-05-19 14:53:53 följande:
    Om man resonerar så, varför ska mina skattepengar gå till barnomsorg och skola (jag har inga barn!) eller vägar (jag har ingen bil!) eller sjukvård (jag är nästan aldrig sjuk!) osv. Ett socialt skyddsnät kan man fnysa åt tills man själv hamnar där...
    Det här handlar inte om något socialt skyddsnät. Hon får a-kassa för den tid hon inte var på begravning, och han får säkerligen a-kassa för den tid han inte spelar innebandy. Det är det sociala skyddsnätet.
    Men när hon vill få betalt för tiden hon är på sin mors begravning och han för den tid han spelar innebandy, då kallas det bidragsfusk, inte socialt skyddsnät.

Att pengar går till skola, vägar och sjukvård hör till allmännyttan. På vilket sätt gynnar det allmännyttan att skattepengar betalar ett innebandylags elitspelar löner?
  • John D

Och alla ni med era argument om att man inte får pissa, duscha eller gå hemifrån: lägg ner!
    Alla vet att det inte är så det fungerar, även ni, och den enda ni förlöjligar är er själva. Ingen har förlorat a-kassan pga ett missat samtal, snarare ett flertal missade samtal regelbundet, eller pga en längre tids frånvaro.
    Håll diskussionen på en vuxen nivå så kanske vi kommer någonstans. :)

• december bebis

Ts tycker det låter som du inte vill ha jobb Om man söker jobb o vill ha så ser man ju till så att man kan bli nådd eller? Finns begagnade mobiler med fungerande batteri som inte är så dyra. Hade hellre sett till att ha en fungerande mobil än att missa ett jobb eller bli avstängd pga man varit oanträffbar. Om man inte är anträffbar bör man inte o skall man inte ha akassa. Akassa får man ju för att man är arbetsökande. Är man oanträffbar så är man inte arbetsökande...

Svar på tråden får man ta "ledigt" som arbetslös på helger?!