Inlägg från: SmileyMalin |Visa alla inlägg
  • SmileyMalin

Vi från Linköping Del:4

Nu är det allt dags för sängen!
    Timvikar på mitt gamla jobb hela veckan och imorgon är det 7:15 som gäller......

• SmileyMalin
    Apipoulai skrev 2009-08-03 23:36:57 följande:
    Hur många av er gick över tiden? Och hur många dagar?
    gick över 8 dagar med Nellie.
    Den här ungen hoppas jag är vänlig nog att komma lite tidigare....
  • SmileyMalin

I eftermiddag ska jag hämta hem Nellie. Hon har varit hos barnvakt sen i måndags morse. Tyckte det var lite kort med bara 4 veckor sommarlov för henne. Men åhhhh vad tomt det har varit här hemma, längtar ihjäl mig efter att få pussa och krama på gullungen
    Sen ska hon få vara med favvo-farfar torsdag och fredag!

• SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-05 18:32:18 följande:
    Woho! Fr o m idag är jag ledig fram tills bebis kommer! :D
    det här är troligtvis enda veckan på hela juli/augusti som jag jobbar.....
    och enligt datorn ska det vara strålande sol och 26 grader varmt resten av veckan...... Kan garantera att det kommer spöregna från lördag och framåt!
  • SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-08-05 19:00:29 följande:
    Haha, din stackare! :(
    eller hur! det är ju ett skapligt element i magen också... så dom där 25 graderna känns snarare som 40!
    Fick du tag på BM idag?
  • SmileyMalin
    Apipoulai skrev 2009-08-08 12:20:34 följande:
    Här verkar mammas famn/bröst också vara det som gäller. Bärsele på pappaär inte heller dumt. Men lägger man henne i sängen, när hon väl somnat, så ligger hon där och sover, gnyr lite, somnar om tills det är dags för krubb igen. =)
    Åhh grattis
    Härligt att hon inte dröjde allt för länge extra
    Gick förlossningen bra?
  • SmileyMalin
    Apipoulai skrev 2009-08-09 01:25:49 följande:
    Tack. Ja det var skönt att hon ville ut av sig själv. (jmfr ingångsättning) Kan rekommendera marknad+langos...troligen mer effektivt än ricinolja. ;) Jo, jag tror att förlossningen räknas som bra. Kom in vid 0640, sen var det vaktavlösning i personalstyrkan, så efter en stunds väntan blev jag till slut inskriven. De tyckte det var bäst att de som jobbade dagskift fick göra undersökningen. Jag höll med. De verkade dock lite skeptiska att skriva in oss till en början "du vet förstagångsföderskor" typ, och bad maken att vänta med att parkera om bilen. (Att de åker in för tidigt och blir hemskickade.) Vid undersökningen visade sig att jag hade öppnat mig 5cm, så sen var det ingen diskussion längre. ;) 13:12 lämnade vårt underverk min varma kropp. :)
    men det måste vara snabbt för en förstföderska? hur länge hade du värkar hemma innan ni åkte in?
    Fast hur en förlossning blir "på pappret" behöver ju inte alls stämma med hur kvinnan upplever det. Finns ju dom som föder barn i flera dygn och drar på sig varenda komplikation och ändå ser sin förlossning som positiv och bra. Och andra som på pappret har väldigt lätta och bra förlossningar men som ändå upplevde det som väldigt negativt...
    Men marknad+langos säger du... det ska jag komma ihåg
    Hoppa studsmatta eller sjunga singstar har jag märkt ger rejäla sammandragningar.... så om någon månad får jag väl prova allt på samma dag
  • SmileyMalin
    JePaLuLi skrev 2009-08-09 16:06:16 följande:
    Precis! Med Lucas hade jag värkar i ett dygn och till slut fick han dras med sugklocka och jag upplever den förlossningen som underbar. Jag har aldrig förstått vad de menar när de ernjudit mig att prata med kuratorer, läkare och gud vet allt... Linus förlossning upplevde jag som jobbigare, men den var över på 4½ timme från första tecken (vattnet gick), så det är ju som sagt väldigt olika!
    jag hade precis tvärtom! På pappret en helt ok förlossning men enligt mig själv en hemsk! Enligt papprena tog förlossningen typ 7-8 timmar medan jag upplevde den som närmare 36 timmar... (hade rejäla värkar i över ett dygn innan jag öppnat mig 3 cm och BM räknade att förlossningen drog igång) och på pappret tillstöte inge direkta komplikationer alls trots att Nellie hjärtljud gick ner till 60 så att det rusade in läkare och barnläkare och började med sugklocka, häva sig på magen, stort klipp osv.
    Så journalen säger verkligen ingenting!
  • SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-10 11:44:59 följande:

Vincents första dag på dagis är avklarad o det gick hur bra som helst!! Det märks såå väl att han är så van vid andra barn redan innan sen bla ÖF. Han ville sitta hos mig de första 5 minuterna sen gick han på upptäcktsfärd o brydde sig inte ett dugg om mig. Han satt o la pussel med en av fröknarna o var inte ett dugg blyg. Sen var vi ute ett tag o då sprang han iväg långt bort o hade jättekul. Så det känns såå skönt att det gick bra. Nu är jag inte alls så orolig längre, kanske blir annorlunda när han ska börja vara lite själv nästa vecka, men tror det kommer gå bra det med.
    vad skönt att det gick då bra
    Idag är Nellies första dag som 15-timmars barn och fy vad det sved i mammahjärtat att lämna henne trots att jag inte "måste"....
    Nu sprang hon lycklig fram och kramade fröknarna och vinkade sen utan några ledsna miner så då kändes det ändå rätt ok. Men hade hon börjat gråta och inte velat stanna på dagis så hade jag nog inte pallat att lämna henne....
  • SmileyMalin

Nellie sover borta ungefär någon gång i månaden... fast det är ytterst sällan vi "måste" ha barnvakt. Oftast är vi bara hemma och passar på att vårda relationen lite.... Tror hela familjen mår bra av det i det långa loppet! Nu har ju Nellie dessutom börjat bli så stor att hon själv vill sova borta. Om tex mina föräldrar som hon träffar väldigt ofta och är helt trygg med, är här och hälsar på kan hon själv komma och be om att få följa med dom hem och sova över natten. Sen packar hon sin lilla ryggsäck, ger massor pussar till mig och Kalle och springer med ett stort lyckligt leende ut till bilen
    Jag tycker det är jätteskönt att hon känner sig så trygg hos dom. Man vet ju aldrig vad man råkar ut för...

Svar på tråden Vi från Linköping Del:4