• hymafr

Circadin

Hej!

Är det någon som provat Circadin till sitt barn?

Vad tycker ni om det? Fungerar det bra?

Jag tycker mig minnas att någon sagt att Circadin måste tas "i förebyggande" syfte, dvs inte som med Melatonin där man tar en tablett vid behov. Stämmer det?

Ni som har erfarenhet av både Melatonin och Circadin - har ni märkt någon skillnad?

Kan man fortfarande få dispens för Melatonin?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Circadin
  • hymafr

Hej!

Jo, jag har läst iaf en hel del av Melatonin-tråden, men tycker att den mest handlar om VARFÖR barnet behöver Melatonin. Dessutom en hel del OT i tråden.

Min dotter har ätit Melatonin i 5-6 år och det funkar hur bra som helst, men nu har vi snart slut på tabletterna och eftersom Circadin är så vansinnigt dyrt så vill man ju inte byta till det om det inte funkar lika bra som Melatoninet.
    Jag har hört någonstans att rekommendationen är att ta Circadin kontinuerligt - till skillnad mot Melatoninet som tas vid behov och som dessutom kan varieras i styrka. (Min dotter tar 1 tablett, men 2 om hon MÅSTE somna snabbt)

Någon som har gått över till Circadin (eller som aldrig haft Melatonin men nu använder Circadin) och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

• siamusen

Jag har gett till min son,men slutat. Det funkade bra tycker jag. Han blev lugn, somnade efter 2 timmar ungefär och sov bra under natten. Ingen "baksmâlla".

Tror skillnaden mellan de 2 är att melatonin är snabbverkande medan circadin har en langsammare effekt men sitter i under natten. Eller om det var tvärtom..hmm...nu blev jag osäker.

Melatonin har vi inte gett sa jag kan inte jâmföra de 2.

• caspersmamma 08

Min son har ätit melatonin i 4-5 år men nu när dom är slut så har vi fått börja med circadin.

Jag ska försöka få tillbaks melatonin då jag inte tycker dom passar våra vardagsrutiner ex min son simmar och 3dagar i veckan kommer han hem ca 22 och tar han då circadin så verkar dom inte förrän 2tim senare och då är kl 24

• hymafr

Siamusen: Varför slutade ni med Circadinet? (Om jag får fråga?)

Solstrålen 76: Så skillnaden är egentligen att det tar längre tid för Circadin att verka? Hur har du upplevt nätterna? Har han sovit djupare och varit svårväckt (på natten eller på morgonen), eller tex haft svårt att vakna på natten för att gå på toan?
    Berätta gärna om och hur ni får tillbaka Melatoninet.

Någon annan som provat Circadin? (Borde ju vara rätt många eftersom jag tycker det verkat som om Melatonin varit rätt vanligt förut och man nu får Circadin istället). Jag behöver argument att använda till läkaren för att (om det går) få tillbaka Melatoninet.

• caspersmamma 08

Jag vet tyvärr inte hur han sover på nätterna, han sover på övervåningen men han är riktigt svårväkt på morgonen.

Min son är 14år

• siamusen
    hymafr skrev 2009-05-25 10:30:46 följande:
    Siamusen: Varför slutade ni med Circadinet? (Om jag får fråga?)Solstrålen 76: Så skillnaden är egentligen att det tar längre tid för Circadin att verka? Hur har du upplevt nätterna? Har han sovit djupare och varit svårväckt (på natten eller på morgonen), eller tex haft svårt att vakna på natten för att gå på toan?Berätta gärna om och hur ni får tillbaka Melatoninet.Någon annan som provat Circadin? (Borde ju vara rätt många eftersom jag tycker det verkat som om Melatonin varit rätt vanligt förut och man nu får Circadin istället). Jag behöver argument att använda till läkaren för att (om det går) få tillbaka Melatoninet.
    Vi slutade för att han egentligen är för liten för circadin. Han fyller 3 nu i juni först och för att läkaren inte kunde ge nagra garantier pa att det var helt ofarligt för en san liten pojke även fast det inte finns nagot alls som tyder pa nagra biverkningar.

Sa ren nojja/säkerhetsatgärd fran vår sida.

Nu sover han inte men vi har atminstone (ta i trä) lyckats fa honom att studsa pa väggarna och väcka alla andra som förut var ett stort problem det med. Och jag tycker han fatt lite bättre vanor sen vi började med medicinen som fortfarande sitter i sa han mar bättre ân innan.
  • yrrol2

vi har circadin till våran pojk och det funkar bra tar man circadin med mat så tar det ungefär 2-3 timmar innan verkan, tar man den lite senare inte vid mat så tar det ca 40-60 min, vi har inte provat ren melatonin.
    vi ger vid behov behöver ej ge hela tiden i förebyggande syfte,

Svar på tråden Circadin