• hymafr

Circadin

Hej!

Är det någon som provat Circadin till sitt barn?

Vad tycker ni om det? Fungerar det bra?

Jag tycker mig minnas att någon sagt att Circadin måste tas "i förebyggande" syfte, dvs inte som med Melatonin där man tar en tablett vid behov. Stämmer det?

Ni som har erfarenhet av både Melatonin och Circadin - har ni märkt någon skillnad?

Kan man fortfarande få dispens för Melatonin?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Circadin
  • hymafr

yrrol2: Ger ni varje kväll, eller bara om ni märker att han är extra pigg?

siamusen: Ja, jag är nog likadan - vill egentligen inte ge mediciner, men nu är dottern 15 år så jag har släppt en hel del av det där. Tänker att det är bättre att hon får de mediciner hon behöver för att må bra än att vara överförsiktig. Ger dock inte Magnecyl el likn (kan vara farligt innan 18 års ålder), samt heller inte Ipren (sägs försämra fertiliteten och då blir jag nojjig och tänker att trots att de säger att det bara är en kortvarig nedsättning av fertiliteten så tänker jag att det kan väl inte de veta?)

solstrålen 76: Hur många timmar sover din son? Kan det möjligtvis vara så att han är svårväckt pga sömnbrist? Vore jättejobbigt hos oss om dottern skulle vara svårväckt pga medicinen. Hon sover ca 8-9 timmar på vardagar och gärna 12 timmar på helgerna.

Någon annan? (Ja,ja - jag vet att jag är tjatig )

• siamusen
    hymafr skrev 2009-05-26 10:16:34 följande:
    yrrol2: Ger ni varje kväll, eller bara om ni märker att han är extra pigg?siamusen: Ja, jag är nog likadan - vill egentligen inte ge mediciner, men nu är dottern 15 år så jag har släppt en hel del av det där. Tänker att det är bättre att hon får de mediciner hon behöver för att må bra än att vara överförsiktig. Ger dock inte Magnecyl el likn (kan vara farligt innan 18 års ålder), samt heller inte Ipren (sägs försämra fertiliteten och då blir jag nojjig och tänker att trots att de säger att det bara är en kortvarig nedsättning av fertiliteten så tänker jag att det kan väl inte de veta?)solstrålen 76: Hur många timmar sover din son? Kan det möjligtvis vara så att han är svårväckt pga sömnbrist? Vore jättejobbigt hos oss om dottern skulle vara svårväckt pga medicinen. Hon sover ca 8-9 timmar på vardagar och gärna 12 timmar på helgerna.Någon annan? (Ja,ja - jag vet att jag är tjatig )
    Ja,hade min son varit äldre hade jag nog inte tvekat att ge, men nu är han ju sa liten. Mest därför
  • caspersmamma 08
    yrrol2: Ger ni varje kväll, eller bara om ni märker att han är extra pigg?siamusen: Ja, jag är nog likadan - vill egentligen inte ge mediciner, men nu är dottern 15 år så jag har släppt en hel del av det där. Tänker att det är bättre att hon får de mediciner hon behöver för att må bra än att vara överförsiktig. Ger dock inte Magnecyl el likn (kan vara farligt innan 18 års ålder), samt heller inte Ipren (sägs försämra fertiliteten och då blir jag nojjig och tänker att trots att de säger att det bara är en kortvarig nedsättning av fertiliteten så tänker jag att det kan väl inte de veta?)solstrålen 76: Hur många timmar sover din son? Kan det möjligtvis vara så att han är svårväckt pga sömnbrist? Vore jättejobbigt hos oss om dottern skulle vara svårväckt pga medicinen. Hon sover ca 8-9 timmar på vardagar och gärna 12 timmar på helgerna.Någon annan? (Ja,ja - jag vet att jag är tjatig )
    Han skulle behöva sova lika länge som din dotter för att vara pigg och glad på dagen.
    så jag tror det beror på sömnbrist som att han är svårväckt för det var nästan aldrig några problem när han fick melatonin.
  • hymafr

solstrålen76: Ja, då förstår jag varför ni vill ha tillbaka Melatoninet. Meddela gärna om ni lyckas och vilka argument ni använde.
    Lycka till

• yrrol2
    [citat]
    yrrol2: Ger ni varje kväll, eller bara om ni märker att han är extra pigg?

förut gav vi varje kväll men sen fick han concerta istället för strattera och ritalin och då blev sömnen lite bättre
    så nu får han circadin ca 3-4 ggr i veckan
  • MidvinterAngel62

Vi har provat...men det var lika med noll...melatonin verkade bra till insomningt..men circadinet ska vara långtidsverkande har jag för mig...min dotter har just problem med att fortsätta sova, inte somna in..men som sagt...circadin funkade inget alls!

• hymafr

Midvinterangel62: Vad tråkigt att det inte fungerade för din dotter.

Min dotter har bara haft problem med insomnandet - innan hon började med Melatonin kunde hon ligga i 4-5 timmar utan att somna, men var för trött för att vara uppe.

yrrol2: Vad bra att Concerta funkar för er. Det har jag hört från fler.

• pönz

Vi hade circadin till vår son när det var problem att få licensen på Melatonin. Nu har vi fått igenom licensen så nu har vi melatonin som vanligt istället.
    Men det som var dumt med circadin var att det var så svårt att få i honom - de måste sväljas hela och smakar äckel. Melatonin är små lena kapslar som är lättare att svälja hela eller så kan man hälla ut innehållet i nåt så det är bättre på så vis.
    Det som också är dumt är att det bara är 2mg melatonin i circadinet, och vår son behvöver 6mg, vilket innebär att det blir DYRT. Han måste ju ta tre tabletter, det är 21 i varje paket, och paketet kostar ca 160 spänn och ingår inte i högkostnadsskyddet.
    Så, en kostsam historia alltså.

Annars har det faktiskt varit så att han har sovit mer sammanhängande på natten med circadin än med rent melatonin, men det har tagit 2-3 timmar för honom att somna. Då han har riktigt svårt att varva ner, så vill vi ha något snabbverkande. Rent melatonin vaknar han av på natten så egentligen borde vi ha circadin, men fördelarna överväger nackdelarna ändå...

Han är 4 år förresten.

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • siamusen
    pönz skrev 2009-05-29 10:03:00 följande:
    Vi hade circadin till vår son när det var problem att få licensen på Melatonin. Nu har vi fått igenom licensen så nu har vi melatonin som vanligt istället.Men det som var dumt med circadin var att det var så svårt att få i honom - de måste sväljas hela och smakar äckel. Melatonin är små lena kapslar som är lättare att svälja hela eller så kan man hälla ut innehållet i nåt så det är bättre på så vis.Det som också är dumt är att det bara är 2mg melatonin i circadinet, och vår son behvöver 6mg, vilket innebär att det blir DYRT. Han måste ju ta tre tabletter, det är 21 i varje paket, och paketet kostar ca 160 spänn och ingår inte i högkostnadsskyddet. Så, en kostsam historia alltså.Annars har det faktiskt varit så att han har sovit mer sammanhängande på natten med circadin än med rent melatonin, men det har tagit 2-3 timmar för honom att somna. Då han har riktigt svårt att varva ner, så vill vi ha något snabbverkande. Rent melatonin vaknar han av på natten så egentligen borde vi ha circadin, men fördelarna överväger nackdelarna ändå...Han är 4 år förresten.
    Hur länge har han tagir circadin/melatonin?

Vi delade faktiskt var circadin i början. Det enda som händer är att det kan ha sämre effekt. Anledningen till attvi delade (trots att jag vet att det star att man inte ska) var att de ville att vi skulle börja pa låg dos och ta oss uppat.

fast behöver man 6 mg ¨blir det väl nâstan omöjligt att dela iofs.
  • pönz
    siamusen skrev 2009-05-29 11:24:10 följande:
    Hur länge har han tagir circadin/melatonin? Vi delade faktiskt var circadin i början. Det enda som händer är att det kan ha sämre effekt. Anledningen till attvi delade (trots att jag vet att det star att man inte ska) var att de ville att vi skulle börja pa låg dos och ta oss uppat. fast behöver man 6 mg ¨blir det väl nâstan omöjligt att dela iofs.
    Melatonin har han fått i ett år ungefär. Från att han var 3. Circadin fick han någon månad eller två, i höstas, när det krånglade med licensen. Vi har fortfarande recept på circadin och läkaren har sagt att vi får ta ut dem och växla med melatonin för då kan det bli bättre effekt om man växlar mellan dem. Men vi har inte gjort det, det gör vi i nödfall...
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
Svar på tråden Circadin