• 83an

10 år gammal bilstol

Vi ka köpa en bilbarnstol till vår extrabil.
    Den som skjutsar barnen har oftast vår Volvo.
    Men vi sa att det kan vara bra att ha en i den andra med nu när minsta dottern har slutat använda babyskyddet.
    Och ibland kan det ju vara så att den ena skjutsar barnen till t ex mormor och sen ska den andre hämta, då är det ju skönt att slippa krångla med att byta bilar

Fick mail från en som vill sälja en stol. Men grejen är att den är från 1999.
    Och jag har hört att man inte ska ha stolar som är äldre än 10 år.

Hade ni köpt den och iså fall kan hon väl inte begära många kronor, eller?

• Svar på tråden 10 år gammal bilstol
  • Hallonmun

Nix skulle inte köpt den. Barnets säkerhet går först. Finns så mkt stolar som bara är några år som man kan köpa om man vill köpa begagnat. Det har kommit nya regler för vilka stolar som är godkända så en tio år gammal stol skulle jag inte ens fundera på att använda. enbart T-godkända stolar får inte användas efter den 9 maj 2008.
    här kan du läsa www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp

• Bispan

Spelar ingen roll hur billig den är. BIG NO NO!!

• 83an
    Hallonmun skrev 2009-05-19 10:34:00 följande:
    Nix skulle inte köpt den. Barnets säkerhet går först. Finns så mkt stolar som bara är några år som man kan köpa om man vill köpa begagnat. Det har kommit nya regler för vilka stolar som är godkända så en tio år gammal stol skulle jag inte ens fundera på att använda. enbart T-godkända stolar får inte användas efter den 9 maj 2008.här kan du läsa www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp...
    Tack för infon
  • Silverkatten06

Aldrig. Finns så många andra saker jag hellre sparar in pengar på än just bilstolen. Att ha en dålig/gammal stol kan vara lika illa som att inte ha nån stol alls om olyckan är framme...

Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • 83an
    Bispan skrev 2009-05-19 10:37:13 följande:
    Spelar ingen roll hur billig den är. BIG NO NO!!
    Menade inte att det hänger på om den är billig.
    Men om det är så att många tycker att det är ok att köpa en sån, så kan ju en säljare inte begära många kronor för en stol som är 10 år gammal.
  • Trasdockan08

Livslängden på platsen i stolarna är inte så lång osm 10 år, bara det får mig att inte ens tänka tanken. Aldrig köpa stolar äldre än 5 år har vi fått som riktlinje...

Alicia 090110
  • 83an
    Silverkatten06 skrev 2009-05-19 10:39:48 följande:
    Aldrig. Finns så många andra saker jag hellre sparar in pengar på än just bilstolen. Att ha en dålig/gammal stol kan vara lika illa som att inte ha nån stol alls om olyckan är framme...
    Är den gammal/dålig när den är 9 år eller om den blir det när den är 10 år?

Hade Du köpt den om den var 7-8 år gammal?
  • Trasdockan08

Plasten ska det stå.. {#lang_emotions_laughing}

Alicia 090110
  • TheMother

Skulle aldrig använda en gammal stol, inte ens o jag fick den gratis. När man tar en ny stol i bruk till ett barn ska den inte vara äldre än 5 år. Materialet i stolen åldras och bli poröst, dvs skyddar inte på samma sätt som när den var ny.
    Skulle hellre letat upp en nyare begagnad stol och köpt(fast egentligen skulle jag personligen aldrig köpa stol av någon jag ej känner). Vet ej var du bor, men bor du nära Sthlm så rekommenderar jag att kolla med Säkerhetsbutiken och köpa en begagnad stol därifrån. De går igenom alla stolar de får in noggrant för att verkligen kolla att den håller måttet.

• Hallonmun
    83an skrev 2009-05-19 10:38:42 följande:
    Tack för infon
    så lite så...
    83an skrev 2009-05-19 10:39:58 följande:
    Menade inte att det hänger på om den är billig. Men om det är så att många tycker att det är ok att köpa en sån, så kan ju en säljare inte begära många kronor för en stol som är 10 år gammal.
    hoppas verkligen inte att det är många som tycker det är okej att köpa en så gammal stol. Hon borde kasta stolen ist för att sälja den.
Svar på tråden 10 år gammal bilstol