• 83an

10 år gammal bilstol

Vi ka köpa en bilbarnstol till vår extrabil.
    Den som skjutsar barnen har oftast vår Volvo.
    Men vi sa att det kan vara bra att ha en i den andra med nu när minsta dottern har slutat använda babyskyddet.
    Och ibland kan det ju vara så att den ena skjutsar barnen till t ex mormor och sen ska den andre hämta, då är det ju skönt att slippa krångla med att byta bilar

Fick mail från en som vill sälja en stol. Men grejen är att den är från 1999.
    Och jag har hört att man inte ska ha stolar som är äldre än 10 år.

Hade ni köpt den och iså fall kan hon väl inte begära många kronor, eller?

• Svar på tråden 10 år gammal bilstol
  • Silverkatten06
    83an skrev 2009-05-19 10:42:04 följande:
    Är den gammal/dålig när den är 9 år eller om den blir det när den är 10 år? Hade Du köpt den om den var 7-8 år gammal?
    Nej, jag hade inte köpt en stol som var 7-8 år heller. Plasten försämras över tiden och materialet blir sprött och därmed inte lika säkert som en nyare stol. Kolla rekomendationer på NTF:s sida:
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • 83an
    Trasdockan08 skrev 2009-05-19 10:41:37 följande:
    Livslängden på platsen i stolarna är inte så lång osm 10 år, bara det får mig att inte ens tänka tanken. Aldrig köpa stolar äldre än 5 år har vi fått som riktlinje...
    Oki, kanske är ändrat.. för innan har det varit 10 år.
    Men det kanske är så ska kolla detta genast.
    För det är ju bra att veta även om man ska köpa en begagnad som är 4-5 år.
    För då blir den ju för gammal innan hon vuxit ur den.

Så egentligen kan man säga att stolarna går bara att ha till ett barn.
    För de har ju dem till de är 5 typ.
  • Trasdockan08

Skulle nog inte ens köpa en begagnad stol oavsett pris, bara för att man aldrig vet vad stolen varit med om...man kan ju aldrig veta 100% säkert att den ex. aldrig varit krockad...  finns annat att "snåla" in på till barnet, men aldrig då det gäller säkerheten

Alicia 090110
  • 83an

hoppas verkligen inte att det är många som tycker det är okej att köpa en så gammal stol. Hon borde kasta stolen ist för att sälja den.
    [/citat]

Det är en tjej här i stan som säljer den.
    Det var därför jag frågade.
    Hade _aldrig_ funderat annars.

• 83an
    Trasdockan08 skrev 2009-05-19 10:44:14 följande:
    Skulle nog inte ens köpa en begagnad stol oavsett pris, bara för att man aldrig vet vad stolen varit med om...man kan ju aldrig veta 100% säkert att den ex. aldrig varit krockad...  finns annat att "snåla" in på till barnet, men aldrig då det gäller säkerheten
    Men en sak förstår jag inte... det är så många som säger att de inte skulle köpa beg babyskydd t ex.
    Men däremot är det många som hyr det (iaf häromkring)
    De kan ju vara lika mkt krockade som ett som man köper begagnat...
  • Plutteli

*morr* detta gör mig ännu surare på min mor som ville vara snäll och köpa en bilbarnstol till oss nu när S blivit för stor för babyskyddet. Jag hittade en stol på blocket som hade garanti kvar och allt som jag ville köpa, min mor tyckte den var för dyr och skaffade en annan istället. Den är använd till två barn varav den äldsta är 8... känns ju inte alls kul att använda denna nu! Dessutom var den i en modell jag inte gillade alls...*suck* jag som ju ville ha en britax!

• Hallonmun
    83an skrev 2009-05-19 10:44:11 följande:
    Oki, kanske är ändrat.. för innan har det varit 10 år. Men det kanske är så ska kolla detta genast. För det är ju bra att veta även om man ska köpa en begagnad som är 4-5 år. För då blir den ju för gammal innan hon vuxit ur den. Så egentligen kan man säga att stolarna går bara att ha till ett barn. För de har ju dem till de är 5 typ.
    livslängden är 5 år för babyskydd och 10 år för vanliga stolar, när det gäller att ta i bruk till nytt barn s a s
  • 83an
    Hallonmun skrev 2009-05-19 10:48:09 följande:
    livslängden är 5 år för babyskydd och 10 år för vanliga stolar, när det gäller att ta i bruk till nytt barn s a s
    Men detta gäller vanliga stolar
  • Silverkatten06
    Hallonmun skrev 2009-05-19 10:48:09 följande:
    Njae, NTF rekomenderar att bilstolen inte ska vara äldre än 5 år när det tas i bruk för ett nytt barn: http://www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp?katid=29
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • 83an
    Plutteli skrev 2009-05-19 10:47:53 följande:
    *morr* detta gör mig ännu surare på min mor som ville vara snäll och köpa en bilbarnstol till oss nu när S blivit för stor för babyskyddet. Jag hittade en stol på blocket som hade garanti kvar och allt som jag ville köpa, min mor tyckte den var för dyr och skaffade en annan istället. Den är använd till två barn varav den äldsta är 8... känns ju inte alls kul att använda denna nu! Dessutom var den i en modell jag inte gillade alls...*suck* jag som ju ville ha en britax!
    Ja de menar ju väl men ibland blir det så fel
  • Hallonmun
    Silverkatten06 skrev 2009-05-19 10:49:52 följande:
    Njae, NTF rekomenderar att bilstolen inte ska vara äldre än 5 år när det tas i bruk för ett nytt barn: www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp
    ja förlåt, det var jag som formulerade mig lite otydligt.
  • 83an
    Silverkatten06 skrev 2009-05-19 10:49:52 följande:
    Njae, NTF rekomenderar att bilstolen inte ska vara äldre än 5 år när det tas i bruk för ett nytt barn: www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp
    Fast det blir ju lite lustigt.
    För om man använder en stol som är 4 år och barnet har den i 5 år, då är ju stolen 9 år totalt.
    Så egentligen kan man ju bara använda den stolen i 1 år, sen borde man ju byta.
    Eller om Du tar en stol som är 2 år och använder i 5 år, då är ju den 7 år och borde bytts ut efter 3.
    Eller fattar jag fel?
  • TheMother
    83an skrev 2009-05-19 10:53:40 följande:
    d=29 Fast det blir ju lite lustigt. För om man använder en stol som är 4 år och barnet har den i 5 år, då är ju stolen 9 år totalt. Så egentligen kan man ju bara använda den stolen i 1 år, sen borde man ju byta. Eller om Du tar en stol som är 2 år och använder i 5 år, då är ju den 7 år och borde bytts ut efter 3. Eller fattar jag fel?
    Rekommendationerna är att den inte bör vara äldre än 5 år när den tas i bruk. Sen hur länge den används är nog ganska oväsentligt tror jag. Iaf om man köper den till sin 1-åring. Köper man den som extrastol till sin 3-åring och använder ett år så kan man nog sälja den till nån mer, dock ej till någon som har en 1-åring och alltså ska använda den i många år till. Blev rörigt detta, men hoppas du förstår vad jag menar.
  • 83an
    TheMother skrev 2009-05-19 10:57:16 följande:
    Rekommendationerna är att den inte bör vara äldre än 5 år när den tas i bruk. Sen hur länge den används är nog ganska oväsentligt tror jag. Iaf om man köper den till sin 1-åring. Köper man den som extrastol till sin 3-åring och använder ett år så kan man nog sälja den till nån mer, dock ej till någon som har en 1-åring och alltså ska använda den i många år till. Blev rörigt detta, men hoppas du förstår vad jag menar.
    Ja sen beror det ju då på om det är 5 eller 10 år som gäller
    För är det 5 år så är det ju som jag skrev ovan.

Man får ju tänka på hur länge de ska ha den och hur gammal den är när den börjar användas.
  • 83an
    TheMother skrev 2009-05-19 10:57:16 följande:
    Rekommendationerna är att den inte bör vara äldre än 5 år när den tas i bruk. Sen hur länge den används är nog ganska oväsentligt tror jag.
    Det kan ju inte vara oväsentligt. För den blir ju lika mkt äldre oavsett hur gammal den är när den tas i bruk.
  • Plutteli
    83an skrev 2009-05-19 10:51:14 följande:
    Ja de menar ju väl men ibland blir det så fel
    Jo verkligen, blir en knivig sits nu. För jag vill ju egentligen köpa en ny stol så jag får en sådan vi vill ha till vår dotter, men samtidigt har vi en nu ju och morsan kommer bli tämligen sur om vi byter. Spec. som vi inte har egen bil så stolen används ju bara när vi är hon henne och min pappa.
  • Dr Mupp
    Plutteli skrev 2009-05-19 11:14:54 följande:
    Jo verkligen, blir en knivig sits nu. För jag vill ju egentligen köpa en ny stol så jag får en sådan vi vill ha till vår dotter, men samtidigt har vi en nu ju och morsan kommer bli tämligen sur om vi byter. Spec. som vi inte har egen bil så stolen används ju bara när vi är hon henne och min pappa.
    FÖr min del spelar det ingen roll hur sur mamma blivit. Hon hade ju knappats blivit gladare om ni använde stolen och det händer nått.
  • Cecci78
    Plutteli skrev 2009-05-19 11:14:54 följande:
    har du kollat datumstämpeln på den? den kommer ju ändå bli för gammal om den redan är 8 år så jag hade skaffat en ny, absolut.
  • Plutteli
    Dr Mupp skrev 2009-05-19 18:08:50 följande:
    FÖr min del spelar det ingen roll hur sur mamma blivit. Hon hade ju knappats blivit gladare om ni använde stolen och det händer nått.
    Nä, förvisso...
Svar på tråden 10 år gammal bilstol