• trasslig

Utkastad trots skriven på adress?

Jag bor i en lägenhet med mitt fd och min (läs: inte hans) dotter. Det är en bostadsrätt som vi flyttade in i tillsammans för 1 år och 2 mån sen, ägs av hans pappa men vi båda har betalat lånen varje månad.

Till saken hör att vi nu ska gå skilda vägar och helt plötsligt så tycker mitt fd att jag ska bli utkastad.

Han gav mig en vecka på mig att packa sakerna och sticka.
    Om jag inte har helt fel så har han ingen som helst rätt att bara slänga ut mig? Det spelar väl ingen roll vem som står på lånen då båda betalat, är man skriven på adressen så kan man ju inte bli utslängd sådär bara?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Utkastad trots skriven på adress?
  • Silverkatten06

Klart de kan kasta ut dig, det är ju hans pappa som äger lägenheten. Han har rätt att göra vad han vill med den, såvida inte du har ett undertecknat kontrakt om en annan överenskommelse? 

Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • tulinas

Om du står med i kontraktet kan du inte bli utkastad. Sen ska man ju helst stå båda på lånen.

• Lincon

Nej, sambolagen måste gälla och alltså kan han inte kasta ut dig.
    Det kan mycket väl bli han som får flytta om det anses att du och din dotter har stört behov av lägenheten, oavsett vem som äger den. Så har jag uppfattat det som.
    Jag skulle ringt och kollat med en jurist ganska omgående om jag var du!

• Tutilure

Eftersom ni skaffade lägenheten för gemensamt bruk så har du rätt till halva enligt sambolagen. Men jag vet inte hur det blir eftersom hans pappa som äger den. Kontakta en jurist.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • TheMother

Tror nog du kan bli utkastad, eftersom det är hans pappa som äger lägenheten.

• delifi2

när min man och hans mamma ägde en lägenhet (hon bodde inte där) och jag flyttade in å sen när vi skulle flytta så var jag tvungen att skriva ett papper på att jag godkände att de sålde lägenheten.
    Kanske inte riktigt samma sak men iaf.

Tycker du ska höra med en jurist om vad som gäller eftersom ni inte äger den utan hans pappa

• Silverkatten06
    Tutilure skrev 2009-05-19 13:04:05 följande:
    Eftersom ni skaffade lägenheten för gemensamt bruk så har du rätt till halva enligt sambolagen. Men jag vet inte hur det blir eftersom hans pappa som äger den. Kontakta en jurist.
    De är ju inte TS och hennes fd sambo som skaffat lägenheten utan hennes fd sambos pappa.
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • tulinas

Skulle jag vara TS, skulle jag nog ändå se till att flytta till nåt eget. Blir nog enklast så än att ha att göra med ett ex föräldrar.

• Tutilure
    Silverkatten06 skrev 2009-05-19 13:07:53 följande:
    De är ju inte TS och hennes fd sambo som skaffat lägenheten utan hennes fd sambos pappa.
    Fast de flyttade in i den tillsammans, då anses den vara införskaffad för gemensamt bruk.
    Men som jag skrev, jag vet inte hur det är nu när sambons pappa står som ägare på den.
    Hade det varit sambon som stod på den så hade det varit solklart.

Vem är medlem i föreningen TS?
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
Svar på tråden Utkastad trots skriven på adress?