• trasslig

Utkastad trots skriven på adress?

Jag bor i en lägenhet med mitt fd och min (läs: inte hans) dotter. Det är en bostadsrätt som vi flyttade in i tillsammans för 1 år och 2 mån sen, ägs av hans pappa men vi båda har betalat lånen varje månad.

Till saken hör att vi nu ska gå skilda vägar och helt plötsligt så tycker mitt fd att jag ska bli utkastad.

Han gav mig en vecka på mig att packa sakerna och sticka.
    Om jag inte har helt fel så har han ingen som helst rätt att bara slänga ut mig? Det spelar väl ingen roll vem som står på lånen då båda betalat, är man skriven på adressen så kan man ju inte bli utslängd sådär bara?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Utkastad trots skriven på adress?
  • trasslig

Jag har inget som helst intresse själv av att bo kvar och tror mig inte kunna "få" lägenheten. Jag är mest nyfiken på hur det gäller när man står SKRIVEN på en adress.

Jag var nämligen med om en vän som bodde hemma hos sin mamma i en bostadsrätt som hon stod på, lån och allt, kontrakt. Hon bodde där flera år innan sin sambo. Sambon var alkoholist och var våldsam, slogs och levde rövare. Varje gång de ringde polisen så sade de att de inte kunde slänga ut han pga att han var skriven på adressen. Han hade RÄTT att bo där. Det enda som fanns som faktiskt fanns var att hon skulle ringa skatteverket och få hem formulär och skriva han som "adress okänd" som han själv skulle skriva på.
    Allstså rätt omöjligt.

• Silverkatten06
    Tutilure skrev 2009-05-19 13:17:01 följande:
    Fast de flyttade in i den tillsammans, då anses den vara införskaffad för gemensamt bruk. Men som jag skrev, jag vet inte hur det är nu när sambons pappa står som ägare på den. Hade det varit sambon som stod på den så hade det varit solklart. Vem är medlem i föreningen TS?
    Knappast troligt att tredje part ska stå för deras seperation. Att deras pappa gjort dem en tjänst och låtit dem bo i hans bostadsrätt kan han inte straffas för genom att lägenheten tas ifrån honom. Han äger den ju och hade lika gärna kunnat kasta ut dem medan de fortfarande var tillsammans...
    Om nu inte TS har ett kontrakt skrivet med pappan? Ett kontrakt som säger att hon har rätt att bo där hur länge hon vill?
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • systersandra
    Lincon skrev 2009-05-19 13:03:02 följande:
    Nej, sambolagen måste gälla och alltså kan han inte kasta ut dig.Det kan mycket väl bli han som får flytta om det anses att du och din dotter har stört behov av lägenheten, oavsett vem som äger den. Så har jag uppfattat det som.Jag skulle ringt och kollat med en jurist ganska omgående om jag var du!
    Jo men det är ju en tredje part som äger lägenheten och då gäller den inte.
    Den personen är ju ägare och bestämmer vem som bor där,han kan också sälja sin bostadsrätt när han vill.
    Det är endast om båda äger lägenheten,då är det den som har störst behov som får bo i den,oftast den med barn.
  • Bitelis

Hmm Silverkatt vilka lagar bygger du ditt resonemang på? Möjligt att vi tänker olika.

Jag uppfattar det så här: Exets pappa äger lägenheten som de sedan hyrt (spelar ingen roll om de pröjsat av på lånen eller ej, de har erlagt någon form av vederlag som förmodligen framstår som hyfsat rimligt). Därmed föreligger ett hyresförhållande oavsett om det är skriftlig eller ej. Har de bott där tillräckligt länge (9 månader har jag för mig) finns ett besittningsskydd att ta hänsyn till. Alltså kan inte ägaren (exets pappa) bara kasta ut dem, speciellt inte när det finns barn inblandade.
    Vem av dem ska ha rätt till hyreskontraktet? Här kommer förmodligen den som har barnet att få bo kvar.

För att TS ska bli tvungen att flytta uppfattar jag det som att en korrekt uppsägning krävs och, om TS invänder till hyresnämnden, hyresnämnden går på exets pappas linje. Något som jag ställer mig tveksam till.

Så resonerar jag, men jag kan absolut ha missat något. Är nyfiken på Silverkattens resonemang eftersom vi kommer fram till olika slutsatser.

• mamma1970

Alltså det är väl inte så smart att betala av nån annans lån. Om nu svärfadern står som ägare så hat ju TS betalat av lånen till honom eller står han som ägare hon TS o sambo för lånen. Låter ju inte så smart. Men för att svara på TS,. Du kan nog bli utkastad eftersom du inte äger lägenheten. Att du är skriven där tror jag ibte har nån betydelse om ni inte skrivit nåt emellan er. Säger som de andra, hör med en jurist. Skulle vara intressant att höra vad som faktiskt gäller.

• systersandra

Fattar inte varför ni betalar lånen till bostadsrätten,då borde i ju också vara delägare i så fall.
    Däremot förstår jag om ni betalar månadskostnaden för lägenheten.
    Sen det där med att kasta ut någon som bor i ens lägenhet som står skriven där.
    Det måste väl hänt många gånger i historien.
    En otrogen kille som blir utkastad av tjejen tex ,han kan väl knappast ringa polisen och säga att de måste tvinga henne att han får bo där eftersom han står skriven där.
    Sånt skiter väl polisen i,de kan ju inte ens lösa alla brott som sker.
    Själv tycker jag att det är elakt av honom att kasta ut henne när hon har barn,han borde ge henne tid att skaffa något eget.
    Däremot tror jag det är lönlöst att ringa polisen,gå vidare i tingsrätt osv.Detta är säkerligen inget som prioriteras dessutom kostar det pengar.
    Bättre att bara försäka gå vidare och skaffa en lägenhet,ringa runt och förklara situationen.De brukar prioritera om man har barn.

• Bitelis

För er som kommer med olika uttalanden om vad som gäller. Vore kul att läsa mot vilken bakgrund som era resonemang är uppbyggda kring, tex någon form av praktisk erfarenhet av juridisk tvist, lagrum eller juridiskt resonemang.

Skippa sunt förnuft, det hör inte hemma i juridik *glad gubbe*

• snustorr
    trasslig skrev 2009-05-19 13:27:44 följande:
    Varje gång de ringde polisen så sade de att de inte kunde slänga ut han pga att han var skriven på adressen. Han hade RÄTT att bo där.
    Jag kan själv göra ändring i min folkbokföring till Fredrik Reinfeldts adress, men jag kan inte komma dit senare med folkbokföringen i handen och be honom släppa in mig för jag har rätt att bo där då jag är skriven på den adressen. Det finns faktiskt en människa som är skriven på MIN adress sen långt innan. Jag har bett skatteverket kolla upp detta och fixa. Men om den nissen kommer och hälsar på så får han en spark i arslet, men enligt dig är det bara för honom att flytta in då han är skriven där? SKulle jag ringa polisen om han kommer och hälsa på så är det ju klart som tusan att dom avlägsnar honom då han inte har besittningsrätt i min lägenhet, även om han är skriven där. Fallet med din kompis stämmer säkert men kom aldrig och säg att en person har rätt att bo bara för att man är skriven på adressen.
  • felicityporter

Självklart kan han inte kasta ut dig när ni varit sambos och du är skriven hos honom. För 5-6 år sedan bodde jag ihop med mitt ex men var inte skriven på hans adress. När vårt förhållande började knaka i fogorna skrev jag över mig fort som fan på hans adress och jag minns att han fick skriva under något papper som godkände det. När det sedan tog slut så ville han givetvis kasta ut mig direkt, men det gick inte pga att vi varit sambosar och jag var skriven där.

• Miss Cee

Om det varit du/exet som ägt lägenheten hade sambolagen gällt som vanligt.

Nu så hyr ni ju den i andra hand av hans pappa i praktiken, och har du då inte ett hyreskontrakt mellan dig och pappan så kan han givetvis vräka dig så snart han vill. Du är en andrahands-hyresgäst utan kontrakt dvs rättslös...

Vad det gäller exemplet med polisen så är det en annan sak. Polisen kunde inte avhysa någon från deras egen bostad, det är helt riktigt.
    Men det är en HELT annan sak att vräka en hyresgäst som bor papperslös i andra hand!! Det är två skilda lagar!!

Det spelar ingen roll vem som betalat lånet, eller hur länge du/sambon bott där. Har du inte kontrakt med pappan så kan pappan via ombudet (sonen) sätta ut dina prylar på gatan och byta lås och du kan inte göra ett skit.

Svar på tråden Utkastad trots skriven på adress?