• Chino

ska chokladmoussen vara så här???nån som gjort själv nån gång?

jag har gett mig in på något som jag inte är så säker på...Vit choklad mousse...ska bjuda på middag ikväll och tyckte att detta var ett bra recept men den är lös...ska inte mousse vara hård?? nu ska den ju stå i kyla i 4 timmar så den kanske stelnar?? eller??

• Svar på tråden ska chokladmoussen vara så här???nån som gjort själv nån gång?
  • Lene1

Den kan stelna i kylen eller så har den skurit sig. Ser den grynig ut? Viktigt att chokladen inte är för varm när man blandar ner grädden och att man inte rör för mck.

• Spuffy

Jag har inte gjort det själv, men mamma gjorde det ofta när jag bodde hemma.
    Den var ganska rinning, men stelnade som sagt till efter några timmar i kyl/frys. Hoppas det ordnar sig för din, det är ju såååå gott!

• Chino

åh...hoppas att den stelnar...den har inte skurit sig...smeten är len som sammet och skit god!!! just därför får jag inte misslyckas med den...

• ÄngelBängel

Om smeten är skitgod så är moussen inte misslyckad om den så rinner ur skålen

Jag tror nog också att den blir fastare när chokladen stelnar igen

• Mrs Lycklig

Snalla kan du inte dela med dig av receptet Chino eller nagon av er andra! Vilken smaskig dessert, jag vill ocksa prova.

• Chino

här kommer receptet: och ett annat snarlikt:

Vit chokladmousse med kaffe
    2 port
    Ingredienser:
    75g Vit choklad
    1dl grädde
    ½ dl kallt kaffe
    2 ägg
    1 msk socker
    ev 1-2 msk Cointreau, konjak eller rom
    ½ tsk rivet apelsinskal

Smält chokladen i en tjockbottnad kastrull tillsammans med kaffet, vispa ägg och socker väl. Häll i chokladsmeten under kraftig vispning.
    Vispa grädden tjock och blanda med äggsmeten. Smaksätt ev. med apelsinskal eller likör.
    Häll i små koppar eller dyl. och ställ kallt i kylen ca 4 timmar.

saffrans mousse

2 dl vispgrädde
    1/2 krm saffran, ca 1/2 påse
    150 g vit choklad
    1 ägg
    1 dl Kesella

Apelsinsallad:
    4 apelsiner
    1 dl strösocker
    1 dl apelsinjuice

Gör så här

Vispa grädden med saffran. Smält chokladen i bitar på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner Kesella och sist grädden. Häll upp moussen i glas. Låt glasen stå i kylen ca 1 timme. Skala det yttersta skalet av en apelsin med potatisskalare. Strimla skalet. Skala och skiva apelsinerna. Smält sockret i en stekpanna tills det blir ljusbrunt. Rör försiktigt i juicen och apelsinskal och rör tills sockret smält. Häll såsen över apelsinerna. Servera apelsinsalladen till moussen.

• Chino

tänkte bara tala om att moussen stelnade , men den var liiite lös i mitten....jag använde mig av både kaffe och vitchoklad som smaksättning men det blev nästan lite för mycket smak...hade gärna bara använt choklad och kanske lite apelsin istället...godast kanske med vanlig choklad då om man ska ha apelsin men min mamma kan inte äta sån choklad därför blev det vit igår...

Svar på tråden ska chokladmoussen vara så här???nån som gjort själv nån gång?