• Anonym (noob)

Tradolan?

Vet inte var jag ska lägga det här men jag chansar här.

Har ont, tandvärk, inget som hjälper och fick tradolan retard 100mg av en vän, har inte vågat ta dem tidigare, är livrädd för att jag ska bli påverkad på något sätt, kan verkligen inget om såna tabletter och har aldrig tagit förut.
    Idag hade jag så ont och inget annat hemma (eeze hjälper annars ganska bra) så jag delade en tradolan och tog.
    Tänkte nu gå ut på stan men är lite orolig för att jag ska börja må dåligt av tabletten, vet att det är en liiten dos men jag är rätt nojjig ändå, kan någon lugna mig och ge mig lite fakta?
    Har sökt runt lite på nätet men det "bästa" man hittar är flashbacks tramadol-missbrukstrådar där de diskuterar HUR man ska få rus, jag vill ju INTE ha något, bara att smärtan ska gå bort.

VET att jag borde gå till tandläkaren men jag har verkligen inte råd, har varit in två ggr för samma tand akut och de säger att de ska rotfylla, men det kommer kosta mig ca 3000:- och det är inget jag har råd med nu, håller dock på att spara ihop.

Men som sagt, kan någon bara ge mig lite fakta?
    Är det någon risk att bli illamående eller yr eller liknande eller är det lugnt att gå på stan (apoteket och köpa gamla hederliga eeze).

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tradolan?
  • KramMiiis

Jag vet inte så mkt om tradolan men har dock fått höra att det bästa mot tandvärk är två alvedon och en ipren.. Sen hur nyttigt det är låter jag vara osagt. Men det ska göra susen..

Mia, Håkan & Alexander - Det är vi mot världen!!
  • Anonym (noob)

Har kört två alvedon och en ipren ganska länge, eller i perioder, jag har ont i perioder och har haft någon månad nu..
    Det hjälper oftast men ibland är det som sockerpiller, det är då eeze brukar hjälpa, som idag tex, men jag hade inga eeze hemma.

• Mammut och Papput

Tradolan är skit för många och ingenting för andra. Väldigt få har fått bra effekt av den har jag hört.

Många är känsliga för den så att de mår illa, spyr och blir väldigt yrsliga. T.ex. min man som mår skitkasst av en halv. Samtidigt så känner jag en kille som fick två stycken utan att han kände något.

Tradolan är typ det enda smärtstillande läkemedlet som är starkare än alvedon/ipren/diklofenak (och andra receptfria) men svagare än narkotikapreparat. Därför gillar läkarna att skriva ut det vid smärta.

Prova ta när du är hemma. Du skriver att det är Tradolan Retard och retard står ju för att den är långtidsverkande så du bör få en jämnare effekt.

• Anonym (noob)

Min läkare har för övrigt gett mig tipset om två alvedon+ en ipren mot migrän, de angriper från olika håll och hjälper därför bättre.
    Absolut inget man ska ta ofta, men vid extrema fall är det bra och att överdosera går också bra, så länge det är undandtag och inte en vana, för det tar ju en del på levern bla.

• cc Kitty

Du kan lugnt gå ner på stan och köpa lindrigare tabletter.
    Vad det gäller tandläkare så kan du få räkningen på avbetalning, prata med tandläkaren annars så kan du riskera att få röta i käkbenet med tandlossning som resultat, det blir en MYCKET dyrare historia

• Anonym (noob)

Mammut och Papput skrev 2009-05-20 13:46:58 följande:

Tradolan är skit för många och ingenting för andra. Väldigt få har fått bra effekt av den har jag hört. Många är känsliga för den så att de mår illa, spyr och blir väldigt yrsliga. T.ex. min man som mår skitkasst av en halv. Samtidigt så känner jag en kille som fick två stycken utan att han kände något. Tradolan är typ det enda smärtstillande läkemedlet som är starkare än alvedon/ipren/diklofenak (och andra receptfria) men svagare än narkotikapreparat. Därför gillar läkarna att skriva ut det vid smärta. Prova ta när du är hemma. Du skriver att det är Tradolan Retard och retard står ju för att den är långtidsverkande så du bör få en jämnare effekt.
    Tack!
    Ja, det är ju retard och långtidsverkande, jag gillar inte tabletter alls egentligen men pallade verkligen inget mer och hade inte möjlighet att ta mig till apoteket tidigare heller.

Känner inget negativt än, och det har gått ett tag sen jag tog så jag hoppas det går bra. Är dock asnojjig vad gäller att ta något man kan bli påverkad av, gillar det inte alls, klarar inte att vara påverkad av något för då känns det som att jag inte har någon kontroll och den känslan gillar jag inte.

Tycker dock eeze hjälper bättre än tradolan, hittills då. :S
  • Anonym (noob)

cc Kitty skrev 2009-05-20 13:47:38 följande:

Du kan lugnt gå ner på stan och köpa lindrigare tabletter. Vad det gäller tandläkare så kan du få räkningen på avbetalning, prata med tandläkaren annars så kan du riskera att få röta i käkbenet med tandlossning som resultat, det blir en MYCKET dyrare historia
    Tack!!

Har försökt få på avbetalning men min tandläkare har inte sånt, går privat då det är ca 4 års kö på folktandvården här, dock till folktandvården jag gått akut och då har jag fått det på räkning.
    Har pratat med min tandläkare om att jag inte har möjlighet att lägga ut så mycket pengar på en gång, ensamstående och kommunalanställd, har det inte fett direkt men det är "inget han kan göra något åt".

Tror dock om inget oväntat dyker upp att jag har möjlighet att gå efter nästa löning, bara tid finns att få vill säga.
  • cc Kitty

Byt tandläkare skulle jag råda dig, jag går också hos en privat sedan 10 år och där är det inga problem att få på avbetalning.
    Dom anser att det är bättre att jag kan åtgärda felen på en gång annars blir det dyrare för mig och mer jobb för dom och dom har nog med kö ändå utan att låta patienterna sitta i stolen flera timmar i onödan.

• Tant Herta

Ibumetin e klart bättre än tradolan mot tandvärk, men du ska få ett tips som smakar PYTON! Du kan köpa en liten tub Xylocain på apoteket och trycka upp salvan i den onda tanden, det är en bedövningssalva! Det hjälper akut men smakar PYTON!

• Anonym (noob)
    Tant Herta skrev 2009-05-20 15:53:06 följande:
    Ibumetin e klart bättre än tradolan mot tandvärk, men du ska få ett tips som smakar PYTON! Du kan köpa en liten tub Xylocain på apoteket och trycka upp salvan i den onda tanden, det är en bedövningssalva! Det hjälper akut men smakar PYTON!
    Tradolan blev en akutlösning nu eftersom ipren inte hjälpte, men nu har jag köpt eeze igen om det behövs senare. :)

Tack för tipset, ska testa den där salvan!
Svar på tråden Tradolan?